ارسال پاسخ

۲۹ بهمن ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3408

pvc-asso.ir

۶ مصوبه برای تسهیل تجارت در گمرک تصویب شد

معاون فنی و امور گمرکی ایران گفت: ۶ مصوبه بسیار مهم در خصوص تلورانس ارزش، وزن، کالاهای متروکه، کالاهای ممنوعه و ترانزیت خارجی با هدف تسریع و تسهیل تجارت تصویب شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از ایرنا، «مهرداد ارونقی» درباره پیشنهادات گمرک و مصوبه‌های ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: با توجه به مشکلات متعدد مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن پروانه‌های وارداتی و به منظور تسهیل در تجارت فرامرزی، مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، نسبت به پذیرش تلورانس وزنی ۱.۵ درصد برای کالاهای فله و کالاهای اساسی و ضروری مشمول دریافت ارز ترجیحی که به صورت فله یا کانتینری وارد می‌شوند، اقدام کنند.

به گفته وی، در کالاهای اساسی مشمول گروه ۲۱، حداکثر سه درصد تلورانس وزنی قابل پذیرش بوده و ملاک رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

مبنای محاسبه تلورانس وزنی

ارونقی بیان‌داشت: درخصوص رفع تعهد ارزی اقلامی که معیار اقدام وزن کالا باشد، به گمرک و بانک مرکزی اختیار داده شد تا نسبت به محاسبه تلورانس وزنی با در نظر گرفتن ثبت سفارش اقدام کنند و در صورتی که تلورانس وزنی بر اساس وزن کل ثبت سفارش باشد، در مجموع مورد پذیرش بوده و ملاک اقدام و اجرا برای بانک مرکزی خواهد بود.

 

تلورانس اختلاف ارزش تا ۷ درصد به نفع صاحبان کالا تغییر کرد

معاون امور گمرکی کشور تصریح کرد: پیرو تصمیمات قبلی کارگروه تنظیم بازار در خصوص بیشتر بودن ۱۱ قلم کالاهای اساسی و ضروری، گمرک مجاز شد در بررسی ارزش آنها معادل پنج درصد بیشتر از ارزش‌های متوسط ابلاغی را اعمال کند.

وی تاکید کرد: چنان‌چه در بررسی پرونده‌های اختلافی، میزان بیشتر بودن ارزش بین پنج تا هفت درصد باشد باید پس از کسر پنج درصد، باقی را به عنوان بیش‌بود تلقی و لحاظ کرد.

به گفته ارونقی، باید به این نکته توجه کرد که پس از تعدیلات اعلام شده، بیش‌بود ارزش‌های بالاتر از هفت درصد، بدون کسر پنج یا هفت درصد اعلام شده، به صورت کامل مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

 

پذیرش درخواست ترانزیت خارجی در گمرک بوشهر بدون ثبت سفارش

وی خاطرنشان‌کرد: در راستای پیشنهادهای ارائه شده از سوی مراجع ذی‌ربط در استان بوشهر، به گمرک این اختیار داده شد تا با درخواست صاحبان کالاهای دارای اولویت ارزی یک، ۲۱ ، ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴  بر ترانزیت خارجی، این کالاها بدون مطالبه ثبت سفارش با اخذ تضمین های لازم، تحت رویه ترانزیت خارجی اقدام و کنترل های لازم را در این خصوص انجام دهد تا از رسوب کالا در مناطق ویژه اقتصادی واماکن گمرک جلوگیری شود.

 

متروکه نشدن کالاهای اساسی به‌زودی بررسی می‌شود

ارونقی تاکید کرد: موضوع متروکه شدن کالاهای اساسی در گمرکات کشور متاثر از مصوبه‌ها و بخشنامه‌های صادر شده مطرح و مقرر شد جلسه‌ای با محوریت معاونت بازرگانی داخلی و دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل و راهکارهای اجرایی برای تصمیم گیری به جلسات آتی کارگروه ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

 

کالاهای گروه ۲۷ ممنوعه در آستانه تصمیم گیری نهایی

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به گزارش گمرک ایران مبنی بر در آستانه فساد قرار گرفتن کالاهای مشمول گروه ۲۷ موجود در بنادر و گمرکات کشور که دارای اولویت ارزی غیرفعال هستند، گفت: در این زمینه مقرر شد جلسه ای با مسوولیت دفتر مقررات صادرات و واردات و با حضور بانک مرکزی، گمرک ودبیرخانه کارگروه تنظیم بازار تشکیل و با سازو کار قانونی اقدام لازم به عمل آید.

به گزارش ایرنا، در پاییز امسال بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از چهار میلیون تن کالای اساسی از گمرکات سراسر کشور ترخیص شده اند، اما به دلیل اینکه همچنان واردات و صادرات کالا به شکل بی وقفه انجام می شود، اقلام مختلف در انتظار تخصیص ارز به کالاهای باقی مانده در گمرکات کشور اضافه شده اند. طبق اعلام ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روند ترخیص و صادرات ادامه خواهد داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد