ارسال پاسخ

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2777

خطر غرق شدن انبارها از کالا؛

جذب صادرات پتروشیمی در چین همزمان با کاهش تقاضای جهانی؛ افزایش ذخایر انبارها

صنایع پتروشیمی چین با چالش دیگری مواجه شده‌اند؛ از آنجایی که به دنبال سقوط ناشی از شیوع ویروس کرونا، میزان عرضه در دنیا بسیار بیشتر از تقاضا شده استٔ صادرات این کشور هم ضربه‌ی سنگینی خورده و منجر به افزایش ذخایر انبارها و انباشت کالا در بنادر شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از پتروتحلیل، صنایع پتروشیمی چین با چالش دیگری مواجه شده‌اند؛ از آنجایی که به دنبال سقوط ناشی از شیوع ویروس کرونا، میزان عرضه در دنیا بسیار بیشتر از تقاضا شده استٔ صادرات این کشور هم ضربه‌ی سنگینی خورده و منجر به افزایش ذخایر انبارها و انباشت کالا در بنادر شده است.  

 

تقاضای کالاهای آماده فروش در دو مقصد سنتی صادرات چین، یعنی ایالات متحده و اروپا، به واسطه اقتصاد تضعیف‌شده‌شان که به آرامی رو به بهبود می‌رود کاهش پیدا کرده است.  

 

باقی مناطق از جمله آسیا نیز با شرایط مشابهی مواجه هستند؛ کشورها برای مهار شیوع ویروس مرگ‌بار کرونا سطوح مختلفی از قرنطینه را اعمال کرده‌اند؛ ویروسی که در سرتاسر دنیا تقریباً جان 300،000 نفر را گرفته و بیش از 4 میلیون نفر را مبتلا کرده است. 

 

با توجه به تقاضای ضعیف در باقی نقاط دنیا، چین که بسیار زودتر از دیگران از قرنطینه ناشی از این همه‌گیری بیرون آمد در حال حاضر مقصد محبوب صادرکننده‌های جهانی شده است.

 

در این هفته با تقاضای زیاد محموله‌ از بنادر آسیای شرقی و غرب آسیا، بیشتر مذاکرات در مورد هزینه‌های ترابری در آسیا مربوط به ملزومات سفارشات به مقصد چین بوده است.

 

یکی از دلالان کشتی اظهار داشت: «تقریباً تمام ظرفیت ماه مه پر شده و هنوز بسیاری از محموله‌ها منتظر ثبت شدن در این ماه هستند.» 

به نقل از فعالان بازار، پالایشگران آسیا و غرب آسیا طی ماه گذشته محصولات متنوعی همچون بنزن و پارازایلن را به مشتریان چینی فروخته‌اند.

اما سیل واردات خطر غرق شدن انبارها از کالا در چین را به همراه دارد. 

 

آن سون، تحلیل‌گر بخش تحلیلی پتروشیمی آسیا در آیسیس اظهار داشت: «در چین شاهد افزایش مداوم ذخایر انبارها برای محصولات متنوعی بوده‌ایم و پس از این نیز خواهیم بود.» 

 

وی اضافه کرد: «این امر در محصولات شیمیایی جامد همچون پلیمرها و لاستیک مصنوعی، به دلیل شرایط ذخیره‌سازی آسان‌تر نسبت به مایعات،واضح‌تر است.» 

 

به گفته سون فروشنده‌ها تمایلی ندارند محموله‌های خود را با قیمتی پایین‌تر از هزینه‌شان بفروشند و منتظر می‌مانند تا شاهد بازگشت سرمایه‌شان باشند.

 

بنزن

واردات بنزن چین در حال افزایش است و منجر به بالا رفتن ذخایر انبارها شده که انتظار می‌رود در ماه ژوئن با رسیدن حجم بسیار زیادی از محموله‌هایی که در ماه مه سفارش داده شده به اوج خود برسد. 

 

با وجود بهبود اندک تقاضا فعالان بازار همچنان نگران‌اند.  

از هشتم ماه مه، مخازن ساحلی در امتداد شرق چین با افزایش هفتگی 7/3 درصدی به 199,000 تن رسیده‌اند.

جنی یی، تحلیل‌گر آیسیس اظهار داشت محموله‌های بنزن آسیا به دلیل نبودامکان آربیتراژ، برای صدور به آمریکا با مشکل مواجه شده‌اند. 

وی اضافه کرد: «در نتیجه‌ی این امر، چین الویت بیشتر فروشنده‌های آسیایی است. فروشندگان اروپا و غرب آسیا هم با توجه به اینکه تقاضا در این کشور نسبت به دیگر مناطق روند بهبود سریع‌تری داشته به دنبال فرستادن محموله‌های اضافه به چین هستند.»

 

متانول

کشتی‌ها باید برای تخلیه‌ی متانول در بندر تایسانگِ استانِ جیانگ‌سو چین حدود ده روز منتظر بمانند؛ درنتیجه هر روز بر تعداد کشتی‌هایی که منتظر ورود به اسکله هستند افزوده می‌شود. 

 

طبق گفته‌های معامله‌کنندگان، هفته گذشته حدود 700,000 تن متانول در بندر جیانگ‌سو بوده و همچنان محموله‌های جدید وارد می‌شود. 

ریچل چیان، تحلیل‌گر ارشد آیسیس گفت ذخایر رو به افزایش انبارها و فضای محدود مخازن باعث شده اختلاف قیمتی معادل 70 یوآن در هر تن را میان محموله‌های فوری و محموله‌هایی که ده روز بعد وارد می‌شوند شاهد باشیم. 

 

وی افزود: «محموله‌ها معمولاً هیچ اختلاف قیمتی ندارند.

 

مونو اتیلن گلیکول (MEG)

به دلیل میزان زیاد واردات مونو اتیلن گلیکول در چین، ذخایر انبارهای این محصول بطور غیرمعمولی بالا است و مخازن ذخیره نیز تقریباً پر شده‌اند.

عرضه داخلی به دلیل تعطیلی کارخانه‌های محلی کاهش یافته، درحالی‌که تقاضای مصرف‌ کننده نهایی نیز به دلیل کاهش سفارش‌های صادرات برای محصولات پایین‌دستی نساجی ضعیف است. 

 

طبق داده‌های آیسیس، در هفته منتهی به 8 مه، ذخایر انبارهای مونو اتیلن گلیکول به صورت هفتگی 4/9 درصد افزایش داشته و به 1/23 میلیون تن رسیده است.  

نرخ خروجی روزانه در بندری مهم در شرق چین در رقم 5,700 تن قرار داشت؛ درحالی‌که این رقم در یکی دیگر از بنادر اصلی 3,500 تن بوده است. 

 

اسید ترفتالیک خالص

ذخایر انبارهای اسید ترفتالیک خالص در چین به دلیل تقاضای ضعیف محصول پایین‌دستی پلی‌استر همچنان رو به افزایش است. 

اسید ترفتالیک خالص عمدتاً در تولید الیاف پلی‌استر استفاده می‌شود و این الیاف نیز در تولید پارچه‌های پوشاک و دیگر اثاثیه خانگی همچون ملافه، روکش تخت و پرده و آویز به کار می‌روند. 

 

طبق برآوردها ذخایر انبارها کمی بیش از 4 میلیون تن هستند که بیشتر از تقاضای مصرف ماهیانه این محصول است و با وجودی که قیمت اسید ترفتالیک خالص داخلی نسبتاً ثابت بوده باز هم معامله‌کنندگان بازار از این بابت نگران‌اند. 

 

به دنبال عدم تقاضای کافی در بازار فیزیکی، محموله‌های بیشتری از اسید ترفتالیک خالص برای انبارهای آتی ثبت سفارش می‌شوند و در نتیجه رسیدهای انبارهای اسید ترفتالیک خالص آتی در حال افزایش بوده‌اند. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد