ارسال پاسخ

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2761

pvc-asso.ir

موضوع التهاب بازار PVC، چالش‌ها و راهکارها؛ موضوع اصلی جلسه هیئت مدیره انجمن

شب گذشته برای بار دوم در سال جدید، اعضای هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی از طریق اسکایپ تشکیل جلسه دادند.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، این بار نیز مانند جلسه قبل و حتی جلسه‌های چند ماه اخیر، موضوع اصلی و دستور کار مهم نشست، مسئله عرضه گریدهای پی‌وی‌سی و رقابت ایجاد شده برای آن در بورس کالا بود. موضوعی که دیگر بحث آن به خارج از انجمن هم سرایت کرده و کار رسیدگی آن به ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت کشیده شده است. این جلسه‌ها در حالی است که هر یک از این نهادها خود برای حل موضوع ، نسخه‌ای جداگانه‌ می‌پیچیند که گاه چندان با وضعیت فعلی تولید در ایران امروز سازگار و همخوان نیست. بدیهی و البته سخنی تکراری است که یافتن راهکار برای هر صنف و صنعتی، بدون حضور نمایندگان آن صنعت، ناقص و صدالبته غیراجرایی خواهد بود. 

 

اما در جلسه شب گذشته انجمن چه گذشت؟
هر چند هیئت مدیره بر اساس دستور جلسه زیر به بررسی موارد پرداختند، اما همان گونه که ذکر شد بخش اصلی زمان جلسه به موضوع حل مشکل گریدهای پی‌وی‌سی اختصاص داشت:
- بررسي وضعيت PVC و رقابت در بورس و پيشنهاد راهكار مواجهه با آن
- بررسي وضعيت بازار محصول و استراتژي صنعت
- بررسي گزارش كميته علمي انجمن در مورد حذف كاربرد BD  از اتصالات فاضلاب ساختماني

 

هیئت مدیره دوره نهم در پنجمین نشست خود بار دیگر بر مذاکره با نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برای حل مشکلات به وجود آمده در زمینه عرضه و تقاضای گریدهای PVC تاکید کرد.
به گفته اعضای هیئت مدیره، التهابات بازار در اختیار تولیدکننده نیست. یکی از موارد مهم برای برون رفت از مشکل فعلی، حل موضوع فاکتور، تعبیه صندوق های و مشکل واحدهای زیرپله‌ای است.
به باور هیئت مدیره هر میزان امور بخش خصوصی در اختیار خود این حوزه قرار گیرد، به یافتن راهکارهای عملی و اصولی کمک می کند. در این نشست اظهار شد: بازارساز همواره تلاش می‌کند تا محصول را به گران‌ترین قیمت به فروش برساند؛ اما اکنون این شائبه وجود دارد که چرا از میان همه پلیمرها تنها بر روی پی‌وی‌سی تمرکز شده است. به طور قطع یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها، صنعت لوله و اتصالات پی‌وی‌سی است. تولیدکنندگان بسیاری در سال گذشته تنها بر روی کاغذ سودده بودند و در عمل زیان‌ده بودند.
همچنین هیئت مدیره در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که رسالت انجمن نباید ورود به جزئیات باشد و اصل بر مسائل راهبردی است. همچنین شرایط فعلی ایجاب می‌کند تا جلسه‌ای به صورت حضوری  یا مجازی با انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برگزار شود.
به اعتقاد هیئت مدیره اجرایی کردن کامل طرح‌هایی مانند افق در شرایط فعلی چندان میسر نیست و با اجرای ناقص چنین طرح‌هایی بیم آن می‌رود که صدماتی از جنس صنعت به خود صنعت وارد شود.
در این نشست با اشاره به برگزاری یک جلسه با مدیران دولتی اظهار شد، در این جلسه که اسفندماه سال گذشته برگزار شد روی این نکته تاکید شد که سیستمی که دچار 40 درصد رقابت قیمتی شود، یک سیستم ناکارآمد است. همگان به یاد  دارند که در نیمه دوم سال 98 ، صنف تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی دو هفته کامل از خرید مواد اولیه امتناع کرد، تا شاید تلنگری باشد به متولیان و بازیگران این میدان، که ادامه این رقابت جز حذف یک صنعت قدیمی و ملی، برآیندی در بر نخواهد داشت. 
در این نشست بار دیگر بر مشکل عدم پذیرش فاکتور از سوی بازار اشاره شد به گونه‌ای که آنها حتی با پرداخت 9 درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده توسط خود تولید کننده، باز هم حاضر نیستند فاکتور دریافت کنند. 
هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی‌سی بار دیگر به مرور نامه‌های متعدد و مکرر این نهاد صنفی در طول چند ماه اخیر به مدیران میانی و ارشد ذیربط تا وزیر صنعت، پرداخت. 
همچنین در این نشست به برگزاری جلسه دیگری توسط ستاد تنظیم بازار اشاره شد که در آن رئیس هیئت مدیره انجمن علل شکل‌گیری رقابت 35 درصدی از آبان 1398 تا به امروز را برای حاضران تشریح کرد. به باور هیئت مدیره بخش مهمی از این مشکل به نقص سیستم رگولاتوری باز می‌گردد. در جلسه یاد شده راهکارهایی مانند راستی آزمایی واحدها و همچنین انعقاد قرارداد پریمیوم مشروط به دخالت انجمن در تنظیم محتوا و قیمت‌گذاری، از سوی انجمن پیشنهاد شد.
یکی از نکات دیگر نشست این بود که از 2600 واحد ثبت شده در بهین یاب تنها 1100 واحد در طرح افق ثبت نام  کرده‌اند آن هم بدون ثبت فاکتور، که این آمار از نگاه مدیران دولتی، نوعی مخالفت ضمنی بخش خصوصی با این طرح است.
بحث عدم شفافیت بار دیگر در حالی داغ شده است که به گفته هیئت مدیره انجمن، دولت با وجود این که 4 سال است نصب صندوقهای فروشگاهی را تصویب کرده اما هنوز نتوانسته این مصوبه را اجرایی کند. همچنین طرح‌هایی مانند بهین یاب که تا پیش از این پیاده‌سازی شدند نتیجه‌ای جز تنگ کردن عرصه بر صنعتگر نداشته است. در حال حاضر نیز ضمانتی برای اجرای موفق طرح افق وجود ندارد. هیئت مدیره انجمن ضمن استقبال از ایجاد شفافیت، تاکید داشتند که برای تحقق این موضوع باید صنوف دیگر هم به طرح اضافه شوند.
انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، پیشتر و در ماه‌های پایانی سال گذشته نامه‌ای با ارائه راهکار و امضای 9 تشکل صنفی را به مسدولان امر ارائه داد که یکی از راهکارهای آن عرضه اختصاصی 300 هزار تن پی‌وی‌سی در سال برای این صنف بود که در نامه‌های بعدی انجمن خطاب به ستاد تنظیم بازار و وزیر صنعت هم بر این موضوع تاکید ویژه‌ای شده بود.


در یک جمعبندی کلی مهمترین مباحث مطرح شده در نشست شب گذشته به شرح زیر بود:
١- در بررسي وضعيت پودر PVC و رقابتهاي بورسي اين كالا ، همه اعضا تاكيد بر شفاف سازي فراگير و موافقت با اجراي كامل طرح داشتند. همچنين مسوليت جمع آوري محصولات غيراستاندارد و زيرپله اي در بازار كه همواره مانع اصلي رسمي شدن بازار ساختمان هستند بر عهده ي اداره استاندارد است و بايد توسط اين سازمان با جدیت مديريت شود.
٢- همچنين بر ضرورت عرضه گريدهاي مورد نياز صنايع توسط پتروشيمي ها و جلوگيري از ايجاد التهاب در بازار تاكيد شد.
٣- با توجه به مطالعات و بررسي هاي دقيق كميته علمي انجمن ، دليلي بر حذف كاربرد BD از استاندارد ٩١١٩ وجود ندارد .
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد