ارسال پاسخ

۲۳ فروردین ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2690

pvc-asso.ir

رشد معامله محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا

بازار پلیمرها و بازار شیمیایی‌ های بورس کالا هر دو در هفته گذشته با رشد حجم معاملات همراه شدند.

به گزارش  انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از نیپنا، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در هفته‌های اخیر موجب شده تا نرخ‌های پایه در بورس کالا کاهش یابد که جذابیت خرید را تا حدودی افزایش داده است و در نهایت شاهد رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات بودیم اگرچه در بازار پلیمرهای بورس کالا این روند افزایشی هنوز کمتر از انتظارات قرار دارد اما بازار شیمیایی‌ها روزهای خوبی را سپری می‌کند.

 

در هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا با رشد 31 درصدی روبه‌رو شد و به بیش از 41 هزار تن رسید که بالاترین رقم در 3 هفته کاری اخیر به شمار می‌رود. این در حالی بود که عرضه‌ها با رشد 16.5 درصدی به بیش از 90 هزار و 850 تن رسید که یک رقم جذاب و معنی‌دار محسوب می‌شود. البته حجم تقاضا نیز افزایش 57 درصدی داشت و به نزدیکی 52 هزار و 800 تن رسید. در هر حال این ارقام اگرچه همگی افزایشی بودند ولی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا  قانع‌کننده نبود و رقم نزدیک به 41 هزار تن به ثبت رسید و  می‌توان گفت که این وضعیت معاملاتی نشان می‌دهد که خریداران نگرانی از افت بیشتر قیمت‌ها را در نظر گرفته‌اند که با توجه به روند نزولی نرخ در بازار داخلی این سیگنال با شفافیت بیشتری مشاهده می‌شود.

 

در بازار شیمیایی‌های بورس کالا اما وضعیت بهتری حاکم بود و به کمک رشد عرضه برخی گروه‌های کالایی خاص و پرمصرف، شاهد رشد 122 درصدی حجم معاملات هستیم که نشانه‌ای از رونق جدی بازار با محرویت برخی ترکیبات جذاب است. در هفته گذشته حجم عرضه ها رشد 43 درصدی داشت ولی در برابر آن تقاضای خرید از افزایش 127 درصدی برخوردار شد که نشان می‌دهد وضعیت تولید در صنایع بزرگ مصرف‌کننده محصولات شیمیایی جذاب‌تر از بازار پلیمرهاست. این وضعیت را می‌توان به فال نیک گرفت و اگر رشد حجم معاملات محصولات شیمیایی به بازار پلیمرها نیز سرایت کند می‌تواند چهره  این بازار را تغییر داده و از شدت نگرانی‌ها بکاهد.

 

از سوی دیگر نوسان بهای نفت خام و فراز و فرود قیمت فرآورده‌ها و انواع خوراک و مواد اولیه  در هفته گذشته موجب شد تا یک جریان کاهشی در بازارهای جهانی ایفای نقش کند اگرچه رشد نسبی قیمت نفت خام را در روزهای اخیر شاهد بودیم که می‌تواند بر این بازار اثرگذار باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد