ارسال پاسخ

پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n258

pvc-asso.ir

آشفته بازار پی وی سی و کارشکنی پتروشیمی ها

بازار پی وی سی از کمبود عرضه و کارشکنی برخی پتروشیمی ها رنج می برد. نهادهای مسئول نباید در قبال این موضوع و احتکار این مجتمع و همچنین ترجیح بازار صادراتی به بازار داخلی ساکت باشند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از اینپیا، متوسلیان اظهار داشت: در حالی حجم عرضه های پی وی سی در بورس کالای ایران هر هفته کمتر از قبل می شود که بین قیمت معامله محصول در بورس و قیمت غیر رسمی در بازار آزاد بیش از 1000 تومان اختلاف قیمت وجود دارد.

به گفته متوسلیان، حجم عرضه ها در هفته گذشته در واکنش به اعمال سقف نوسان 10 درصدی قیمت این محصول بیش از 1100 تن کاهش پیدا کرده بود. این کاهش عرضه ها به اینجا ختم نشد و در هفته جاری حجم عرضه ها باز هم بیش از 3000 تن کاهش یافت تا حجم عرضه در این بازار آشفته به 1122 تن برسد که در مقابل تقاضای 21 هزار تنی بازار عددی نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران به اینپیا گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش رود شاهد تعطیلی تعداد بیشتری از واحدهای مصرف کننده پی وی سی خواهیم بود و واقعا تولید با این شرایط به صرفه نخواهد بود. در حال حاضر تولیدکنندگان حق انتخابی نداشته و مجبور هستند کالای خود را تنها از طریق بازار داخل تامین کنند که متاسفانه در بازار داخل هم محصولی نیست که بتوان با قیمت معقول خریداری کرد پس عملا تولیدکنندگان محکوم به خرید با هر قیمتی هستند.

متوسلیان پیشنهاد کرد: ممنوعیت صادرات تا تعادل بازار یک راه حل گریزناپذیر است و سقف محدودیت نوسان نرخ پی وی سی باید همچنان وجود داشته باشد زیرا بازار این محصول در ایران انحصاری بوده و در  تمام دنیا در بازار انحصار عرضه محدودیت هایی در حمایت از خریداران وضع می شود.

به گفته رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، عامل بعدی برخورد با کدهای صوری و معاف از مالیات در جهت معقول تر شدن تقاضا است.

وی تنها راه به تعادل رسیدن بازار را افزایش حجم عرضه ها، در کنار کنترل طرف تقاضا دانست و گفت: اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند صنایع وابسته به پی وی سی نابود خواهد شد و ضروری است که نهادهای مربوطه هر چه زودتر برای متعادل شدن این بازار اقدامات لازم و کافی را انجام دهند.

رییس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، با انتقاد از برخی پتروشیمی ها به خاطر عرضه های بسیار کم اظهار داشت: نهادهای مسئول نباید در قبال این موضوع و احتکار این مجتمع و همچنین ترجیح بازار صادراتی به بازار داخلی ساکت باشند و باید شدیدا با این مجتمع های متخلف برخورد کافی صورت گیرد تا در آینده شاهد موارد این چنینی نباشیم. همچنین در بخش عرضه هفتگى این انتظار وجود دارد که با توجه به توان عرضه بالاى هفتگى٨٠٠٠ تنى پتروشمى ها، این سقف دائما حفظ شده و در بحث قيمت، اختلاف فاحش 37 درصدی بین قیمت بازار و قیمت پایه بورس باعث غير رقابتى كردن محصولات توليدى در داخل و از دست رفتن بازار هدف صادراتى حتى به همسايگان می شود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد