ارسال پاسخ

۲۳ مرداد ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1756

pvc-asso.ir

عقبگرد قیمتی در دو بازار پایه

بازارهای فولاد و پلیمرها هر دو در روز گذشته با کاهش نرخ همراه شدند، اگرچه این افت قیمت‌ها برای هر دو بازار برای دومین روز به ثبت رسید که تا حدودی مبهم به‌نظر می‌رسد.

در بازار فولاد با توجه به افزایش جدی قیمت‌ها و عقب‌نشینی محسوس خریداران واقعی و بالابودن موجودی انبارها، کاهش نرخ در بازار داخلی چندان هم غیرمنطقی نبود و می‌توان از افت نرخ طبیعی در بازار فولاد نام برد. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها در بورس کالا به نسبت بالاست و شنیده‌ها مبنی برای پتانسیل خرید مستقیم پروژه‌های عمرانی و ساختمانی خود تاثیر مهمی بر بازار داشت.

 

جذابیت سفته‌بازی در این بازار نیز به شدت کاهش یافته است تا جایی که خرید در وضعیت فعلی حتی با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های پیشنهادی در بازار بیشتر شبیه به خرید ریسک است تا داد و ستد تجاری با هدف سودآوری. این وضعیت در نهایت به کاهش نرخ در بازار فولاد کمک کرد و هنوز هم پتانسیل افت قیمت‌ها در بازار آزاد وجود دارد.  در بازار پلیمرها نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم، اگرچه همچون بازار فولاد، نرخ‌های موجود در سطوح بسیار بالایی قرار داشته و بسیاری از خریداران حجم خرید خود را به شدت کاهش داده و دقیق‌تر در حد ضرورت اقدام به خرید می‌کنند نه در حد نیاز. تفاوت این بازار با بازار فولاد از آن جهت است که برخی از خریداران در بازار فولاد مخصوصا برای مصنوعات ساختمانی، می‌توانند خرید خود را به تعویق اندازند ولی در بازار پلیمرها که تماما به مصرف صنایع تکمیلی می‌رسد حجم تقاضا کاهش می‌یابد ولی از یک حد معمول کمتر نخواهد شد مگر آنکه واحدهای تولیدی فعالیت خود را متوقف کنند.

 

این شرایط در حالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که حجم معاملات پلیمرها دربورس کالا در هفته گذشته نزدیک به ۱۱ درصد کاهش یافته و به کمترین حد در ۹ هفته اخیر رسیده است. این ویژگی به معنی آن است که این بازار پتانسیل رشد نرخ داشته و با کسری عرضه روبه‌روست، ولی در نهایت همچون بازار فولاد، بازار پلیمرها نیز کاهشی شده است. ویژگی یکسان هر دو بازار خودنمایی دقیق‌تر نهادهای نظارتی است یعنی بازرسی از انبارها جدی شده و همین نکته به معنی ریسک بالای نگهداری مواد اولیه و حتی انتقال آن‌هاست. از سوی دیگر جریان کاهشی موجود از احتمال افت بیشتر قیمت‌ها حکایت دارد که در نهایت فروش را جذاب‌تر از قبل نشان می‌دهد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد