ارسال پاسخ

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n16

pvc-asso.ir

گزارش نشست ایران و اندونزی

یکشنبه 4 اردیبهشت 1394

اتاق بازرگانی ایران

در این نشست در ابتدا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، بر توسعه روابط و تجارت با کشور دوست و مسلمان، اندونزی، تأکید کرد. وی پس از آن زیرساخت های ایران را برشمرد که شامل 10 بندر بین المللی، 12 هزارکیلومتر خطوط لوله نفت و گاز، 13 هزارکیلومتر خطوط ریلی می باشد و نیز آن را پانزدهمین کشور برتر منابع فلزی و غیرفلزی، پنجمین کشور تولید کننده آهن، اولین تولیدکننده فیروزه و هشتمین تولید کننده سیمان معرفی کرد و متذکر شد که ایران به دلیل اینکه پل ارتباطی بین شرق و غرب و متصل کننده شمال و جنوب می باشد از موقعیت خوبی در منطقه برخوردار است. وی در ادامه زمینه های همکاری را زیرساخت‌ها، راه سازی، خدمات فنی مهندسی، کشاورزی، سدسازی، پتروشیمی و ساخت نیروگاه اعلام نمود. شافعی در آخر ابراز امیدواری کرد که با فعال تر کردن شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی و تاسیس شورای مشترک بازرگانی در اندونزی روابط و همکاری های اقتصادی با این کشور را گسترش دهیم.

دومین سخنران محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات و رئیس کمیسیون مشترک ایران و اندونزی بود که  اعلام کرد: کمیسیون مشترک ایران و اندونزی روز گذشته (شنبه 3 اردیبهشت) فعالیت خود را پس از یک وقفه طولانی آغاز کرد و در این جلسه مذاکرات خوبی در خصوص رفع موانع به ویژه مشکلات بانکی و نیز تأسیس شعب بانکی و معرفی بانک کارگزار انجام گرفت. وی همچنین اعلام داشت که در خصوص موافقت نامه تجارت ترجیحی و ایجاد خط مستقیم تهران – جاکارتا به توافقات خوبی رسیدیم. واعظی در ادامه اندونزی را کشوری با 250 میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص ملی 800 میلیارد دلار و رشد اقتصادی 2 / 5 معرفی کرد که نیاز به 3500 مگاوات برق و ایجاد نیروگاه دارد؛ درنتیجه زمینه‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد. وی گفت که روابط تجاری متاسفانه کمتر شده است حال آنکه در سال‌های 2010 و 2011 نسبت به حال چهار برابر بوده است.

در ادامه این نشست، صوفیان جلیل وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی اعلام کرد که زمینه های زیادی  برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد و بهتر است افزایش یابد. وی گفت دو میلیارد دلار صادرات به ایران در سال 2011 یک درصد از تجارت خارجی آن هم نیست. او ابراز امیدواری کرد که تا ساعات پایانی امروز در جلسه ای متشکل از روسای بانک مرکزی اندونزی و ایران، توافق نامه‌های بین بانکی نیز با حضور سه وزیر به امضاء برسند. همچنین بیان کرد که اندونزی نیاز به 3500 مگاوات برق، 500 هزار کیلومتر جاده و راه آهن برای ارتباط بین جزایر و 6 / 1 میلیارد بشکه نفت در روز دارد که می تواند توسط ایران تامین شود و نیز تولید محصولات کشاورزی، کاغذ، روغن های پالم، خوراکی و شیمیایی را ظرفیت های صادرات از اندونزی عنوان کرد و افزود: دو کشور با جاذبه‌های توریستی و گردشگری مقصدهای مناسبی برای گردشگران دو کشور خواهند بود و این امر با آغاز پرواز های مستقیم بین دو کشور محقق خواهد شد.

در آخر رودی رجب معاون شورای بازرگانی اندونزی و ایران، خواستار همکاری‌های گسترده تجار دو کشور شد و ابراز امیدواری کرد که با توافق میان بانک‌های مرکزی دو کشور تحول قابل لمسی را در افزایش روابط بین تجار و بخش‌های خصوصی ایران شاهد باشیم.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد