ارسال پاسخ

يكشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n135

pvc-asso.ir

دغدغه‌های صنایع تکمیلی پتروشیمی و انجمن‎های تخصصی به شعری مقدم اعلام شد

عباسعلی متوسلیان طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی دغدغه‌های صنایع تکمیلی پتروشیمی و انجمن‌های تخصصی را اعلام کرد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، متن نامه ارسالی به مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی به شرح زیر است:

 

 

 

به نام خدا

 

جناب آقای مهندس شعری مقدم

مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

 

موضوع: اعلام دغدغه‌های صنایع تکمیلی پتروشیمی و انجمن‌های تخصصی فعال در این صنعت

 

با سلام

احتراماً ضمن تشکر از حسن توجه و برگزاری نشست تخصصی با تولیدکنندگان در این صنعت، با در نظر گرفتن اقدامات موثر انجام شده حضرتعالی و مجموعه مدیران و کارشناسان شرکت محترم ملی صنایع پتروشیمی در سالهای اخیر،  توجه حضرتعالی را به برخی دغدغه های صنایع تکمیلی جلب می نمایم:

 

همانطور که مستحضرید صنایع تکمیلی پتروشیمی، طیف گسترده ای در جامعه صنعتی کشور را تشکیل می دهند. آمار رسمی و غیر رسمی حاکی از فعالیت بیش از 10 هزار واحد صنعتی و بیش از 15000 هزار واحد صنفی در این زمینه است، لذا تاثیر اجتماعی سیاستهای اتخاذ شده در این صنعت  دارای بازخورهای مثبت و منفی قابل توجه است.

 

بر این اساس با وجود اینکه هر شاخه ای از صنایع تکمیلی پتروشیمی دارای انجمن و تشکل غیر دولتی و البته تخصصی بود لزوم ایجاد انجمن ملی پلاستیک ضروری به نظر می رسید و نهایتا در بهمن 1391 این انجمن ملی پس از طی مراحل قانونی در اتاق بازرگانی ایران به ثبت رسید.

 

انجمن ملی با بهره جستن از بزرگان صنعت پلاستیک و پلیمر کشور، با برگزاری جلسات منظم هیئت مدیره در 3 سال گذشته توانسته است نقش بسیار خوبی را در پیشبرد و گسترش فرهنگ کارگروهی، ارتقای تکنولوژی، همدلی و همزبانی، مشارکتهای غیرانتفاعی گروهی و ... را در توسعه ایرانی آباد ایفا نماید.  برگزاری بیش از 100 جلسه هیئت مدیره، تشکیل کارگروه های تخصصی در زمینه آموزش، صادرات، حقوقی، ..... با حمایت اکثریت صاحبان صنایع پلاستیک نشان از عزم اعضای این انجمن برای بالابردن اعتبار و جایگاه صنایع تکمیلی کشور دارد.

 

انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران، همواره در جلسات مختلف از لزوم حمایت از صنایع تکمیلی سخن گفته و اعتقاد دارد برای سیاست جلوگیری از خام فروشی بایستی علاوه بر حمایت صنایع بالادستی و پتروشیمی ها ، از صنایع تکمیلی نیز در مسیر مشخص حمایت نمود.

 

بطور مشخص این حمایتهای می تواند موارد ذیل باشد:

 

1- یکی از بزرگترین حمایتها از صنایع تکمیلی می تواند توزیع عادلانه مواد اولیه بین تولیدکنندگان باشد. لزوم کنترل کدهای فروش مواداولیه به شرکتهای حاضر در مناطق ویژه اقتصادی یکی از مشکلات در حال حاضر است. پیشنهاد می گردد برای رعایت انصاف و عدالت، برای همه کدها مالیات بر ارزش افزوده لحاظ گردد و صرفا در صورت صادرات و ارایه مدارک مثبته، قابل استرداد باشد. الگوبرداری از قوانین گمرک (مانند استفاده از قانون استرداد عوارض گمرکی)  می تواند در این راه موثر باشد.

 

2- آیا سهم صنایع تکمیلی کشور با در نظر گرفتن کاهش نرخ خوراک برای پتروشیمی ها دیده شده است؟ نقش و جایگاه صنایع تکمیلی در ارزآوری و صادرات  تاکنون مشخص شده است و اگر مشخص است آیا می توانند تسهیلاتی مشابه شرکتهای پتروشیمی داشته باشند؟ پیشنهاد می گردد از کشورهای نفت خیز دیگر و حتی کشورهای بدون نفت و گاز الگوبرداری شود تا حمایتهای دولت در صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی بصورت عادلانه تعریف و اجرایی گردد.

 

3- حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دفتر توسعه پایین دستی پتروشیمی در نمایشگاههای منطقه ای عراق، افغانستان، پاکستان و CIS در همراهی با صنایع وابسته می تواند سبب حمایت و پشتیبانی از صنایع تکمیلی شده و مسیری مشخص را برای صادرکنندگان و یا تولیدکنندگانی که هنوز در مسیر صادرات قرار نگرفته اند ایجاد نماید. در غیر اینصورت حمایت مالی از ایجاد پاویونهای صنایع پائین دستی در نمایشگاههای فوق الذکر با مسئولیت اجرایی انجمن ملی پلاستیک نیز می تواند کمک موثری در این زمینه باشد.

 

4- انجمن ملی با در نظر گرفتن بیش از 12 انجمن تخصصی در زیرمجموعه خود می تواند همواره در انجام مطالعات آسیب شناسی و راهبردی صنایع تکمیلی همراه و همکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی باشد و در اینجا آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می دارد.

 

5- انتظار انجمن ملی پلاستیک ایران بعنوان نماینده صنایع پلاستیک و پلیمر ایران از حضرتعالی و شرکت محترم صنایع پتروشیمی ایران حمایت واقعی از تشکل ها در جهت مشارکت در سیاستگذاریها (خروج از بورس،  قیمت گذاری و ...) است.

 

6-  با توجه به لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی موثق و مطمئن از صنایع تکمیلی پتروشیمی و عدم وجود آمارهای واقعی و به روز در این صنعت، این انجمن، آمادگی دارد در صورت حمایت ، پروژه های توسعه زیرساختهای اطلاعاتی صنعت پلاستیک کشور را تعریف و اجرایی نماید.

 

7- تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی از نبودن مرجعی برای اعلام شکایات مصرف کنندگان از کیفیت محصول ، وزن دقیق و نحوه بارگیری مواد اولیه در پتروشیمی ها رنج می برند. پیشنهاد می گردد با حمایت حضرتعالی، گروهی شامل نمایندگانی از دفتر صنایع تکمیلی،  انجمنهای کارفرمایی پتروشیمی و انجمن ملی پلاستیک برای پیگیری موارد شکایت تشکیل گردد.

 

8- عدم ثبات و زیرساختی برای مهیا نمودن شرایط و تسهیلات اعتباری در خرید مواد اولیه برای شرکتهای کوچک و متوسط از شرکتهای پتروشیمی در بورس کالا نیز از مشکلات فعلی کشور است. ایجاد هماهنگی بین بورس، شرکتهای پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانکها برای برقراری یوزانس داخلی و تسهیلات اعتباری در فروش مانند سایر شرکتهای بین المللی پتروشیمی می تواند راه حل مناسبی برای تحقق این امر باشد.

 

9- ضمن تشکر از برنامه ریزی تولید گریدها که توسط دفتر صنایع تکمیلی انجام می شود، پیشنهاد می گردد برای استحکام و تقویت بیشتر با مشارکت دادن بخش خصوصی، نظرات انجمن های تخصصی و انجمن ملی پلاستیک را در اعمال خواسته های کمی و کیفی و مدیریت تولید در گریدها در جهت برنامه ریزی عرضه مناسب اخذ گردد تا شاهد تعادل مناسب بین عرضه و تقاضا در بازار باشیم.

 

10- یکی دیگر از مشکلات موجود، عدم در نظر گرفتن قراردادهای منعقده شرکتها و ایجاد شرایط تحویل در درازمدت بخصوص در مواردی که تعهدات تولیدکنندگان در عرضه بین المللی و صادرات است که لازمه آن ایجاد فرآیندی برای ایجاد شرایط مناسب با ارایه مدارک مثبته و لزوم قرارداد بین تولیدکنندگان و پتروشیمی ها در بورس کالا است.

 

در پایان ضمن تشکر مجدد از حسن توجه حضرتعالی، این انجمن آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می دارد و در صورت صلاحدید خواستار برگزاری نشست تخصصی برای بیان دیدگاه ها و مشکلات و ارایه راهکارها می باشد.

 

 

                                                                                                                               با احترام

                                                                                                                             رئيس هيئت مديره انجمن

                                                                                                                            عباسعلي متوسليان

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد