ارسال پاسخ

پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n128

pvc-asso.ir

تسویه حساب دولت با طلبکاران، تا پایان دولت یازدهم

تا پایان دولت یازدهم، بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی و پیمانکاران و بانک‌ها تسویه میشود، برای این کار پیش‌بینی‌هایی در بودجه 95 شده است.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، همایش «اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران»  با حضور حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و جمعی از هیئت دولت در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

 

این همایش که با حضور فعالان بخش خصوصی بود؛ عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، حضور یافت.

روحانی پس از روسای اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود با اشاره به موارد مهمی همچون، فرایند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، رشد مطلوب اقتصادی، تاکید بر کوچک شدن دولت و تحرک بخش خصوصی، توضیحاتی ارائه داد.

همچنین در این همایش رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مورد تشویق های ممتد حاضران قرار گرفتند.

اجرای همنوایی موسیقی توسط دو نفر، اهدای لوح تقدیر به وزیر امور خارجه و اهدای تابلو فرش به روحانی از دیگر برنامه های جنبی این مراسم بود.

روحانی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر نقش دکتر جواد ظریف در مذاکرات هسته ای گفت: اگر رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای فردی غیر از آقای دکتر ظریف بود، کار به این فرجام نمی رسید.

وی اظهار داشت: در تاریخ سازمان ملل متحد سابقه نداشته است که یک کشور را  به شورای امنیت و فصل هفت و ماده 41 و 42 ببرند مگر آن که حکومت آن کشور را سرنگون کرده یا جنگ به آن کشور تحمیل کرده و ملت آن را تسلیم کردند؛ اما تنها نمونه استثنایی که موفق از آن بیرون آمد، جمهوری اسلامی ایران بود.

 

روحانی همچنین تصریح کرد که انتقال موضوع پیگیری مذاکره با شش قدرت جهانی از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه، یک پیام را به دنیا مخابره کرد و آن این بود که موضوع هسته ای مسئله امنیتی نیست، بلکه یک امر سیاسی است.

رئیس جمهور همچنین از نگارش اتفاقاتی که در طول 30 ماه مذاکرات رخ داده است، در کتاب خاطرات خود خبر داد.

روحانی از دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای و دهقان وزیر دفاع کشور به عنوان دو یار مهم وزیر امور خارجه در مذاکرات هسته ای یاد کرد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها می‌خواستند 23 تیر 94 و 26 دی ماه 94 نباشد و پایان مذاکرات به موفقیت نرسد، برخی با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و قیمت نفت را با هدف به زانو در آوردن ایران پایین آورده و در مجمع عمومی بمب را روی تابلو به جهان نشان دادند. با این کار می خواستند وسوسه شیطانی ناامیدی را در دل ها جای دهند.

رئیس جمهور همچنین به دشواری مذاکرات پرداخت و تصریح کرد: اتحادیه اروپا به ظاهر با هم متحد هستند اما آنها با هم فاصله و رقابت زیادی دارند و همین کار را مشکل می ساخت.

وی افزود: بنا بود تا دو سال پیش علیه ایران تحریم های جدیدی اجرا شوذ اما در توافق موقت ژنو جلوی آن را گرفتیم، این توافق برخی از تحریم‌ها را برداشت که منظور همان 700 میلیون دلاری است که آزاد شد و راه را برای مذاکره قوی منتهی به توافق نهایی باز کرد تا به تفاهم لازم در فروردین 94 و در نهایت به 23 تیرماه و 26 دی ماه یعنی به اجرای برجام رسیدیم.

این مقام ارشد اجرایی کشور، اقتصاد ایران را به انسان بی گناهی تشبیه کرد که 12 سال در زندان به دست و پایش زنجیر بسته بودند و گفت: امروز این جوان آزاد شده و در آغاز فعالیت خود است؛ زنجیرها گسسته شده و این جوان بی‌گناه به صحنه آمده است.

روحانی در ادامه همین مطلب افزود: در مدت 12 سال تحریم دست و پای اقتصاد کشور بی‌حرکت مانده و ورم کرده‌ است و ما می‌خواهیم این جوان وارد عرصه رقابت‌های جهانی شود، قرار است با کسانی رقابت کنیم که هیچ‌وقت در زندان نبوده‌اند و هر روز ورزش کرده و خود را تقویت کرده‌اند، پس کار سختی در پیش است.

روحانی با بیان این که بعد از 12 سال باید این جوان بدن خود را ترمیم کرده و به صحنه بیاید، گفت:  ما با همت و تلاش می‌توانیم به عنوان اقتصاد نو ظهور در دنیای امروز در جمع لیگ‌های اقتصادی نوظهور حضور یابیم که دولت و ملت نیز باید در این مسیر کمک کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر به صحنه آوردن بانک ها گفت: امروز مشکل اصلی ما بیکاری، رکود و نبود رونق است بنابراین باید بانک‌ها را زنده کرده و به صحنه بیاوریم.

وی افزود: در حال حاضر دولت با تراژدی طلبکاران و بدهکاران روبرو بوده و در سرلیست بدهکاران قرار دارد؛ باید بتوان از بدهکاری خارج شود. و دولت بدحساب به دولت خوش‌حساب تبدیل شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: از برنامه‌های ما تا پایان دولت یازدهم این است که بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی و پیمانکاران و بانک‌ها تسویه شود، برای این کار پیش‌بینی‌هایی در بودجه 95 شده است.

روحانی عنوان کرد: برای برخی وزرا دشوار است که بنگاه‌ها را رها کنند اما تا زمانی که اقتصاد دست دولت باشد و شرکت‌های خصولتی وجود داشته باشند و تا وقتی که بخش خصوصی رقابتی غیر رانتی نداشته باشیم، مشکلات اقتصاد حل نخواهد شد.

رئیس دولت یازدهم  عنوان کرد: ما با امکانات داخلی نمی‌توانیم حرکت ایجاد کنیم، تقاضای داخلی ما کافی نیست، متاسفانه در سال‌هایی که بیشترین درآمد ارزی تاریخ ایران را داشتیم اشتغال خالص ما صفر بوده و امروز یکی از بزرگترین مسائل ما اشتغال جوانان است.

روحانی گفت: برای ایجاد اشتغال نیاز به رشد اقتصادی هشت درصد داریم که با سرمایه داخلی امکان‌پذیر نیست و ما برای رشد هشت درصد اگر همه امکانات داخلی را به میدان بیاوریم سالانه 50 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی نیاز داریم و باید برای تولیدمان بازار پیدا کنیم.

وی همچنین تکنولوژی قدیمی را برای بازار دنیا و رقابت ناکافی دانست و اظهار داشت: رشد اقتصادی جز با ورود تکنولوژی‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های خارجی امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: اقتصاد همیشه به سیاست خارجی یارانه می‌داد و این دولت می‌خواهد کاری کند که این بار سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهد و امروز روزی است که این هدف محقق شود.

روحانی با بیان این که ما در حوزه نقل و انتقال مالی داشتیم به چند قرن پیش برمی‌گشتیم، گفت: حالا دوباره به نقطه مطلوب دست یافتیم و برنامه ما این است که صادرات غیرنفتی در سال‌های پیش‌رو حداقل 13 درصد افزایش یابد و همچنین برنامه داریم که تمام پروژه‌های ناتمام به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس دولت یازدهم ایران در پایان سخنان خود اظهار داشت:  اکنون روزی است که کار سیاست خارجی تا اندازه‌ای آسان شده و بار سنگینی بر دوش کارآفرینان برای احیای کشور و اشتغال جوانان گذاشته شده است.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد