ارسال پاسخ

۱۱ اسفند ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n721

pvc-asso.ir

ضرورت حمایت از کمیته تامین نیاز داخلی محصولات پتروشیمی با هدف خروج از رکود

بهتر است به کمیته تامین نیاز داخلی محصولات پتروشیمی کمک کنیم تا صنعت پلاستیک کشور از رکود خارج شود و نابرابری قیمت مواد اولیه در تامین نیاز تولیدکنندگان خاتمه یابد تا تولیدکنندگان مجبور به خرید از دلالان نباشند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، عباسعلی متوسلیان؛ رییس هیات مدیره انجمن ملی و پی وی سی ایران در گفت و گو با بورس کالا گفت: اساس خواسته ما در تشکیل این جلسات تامین مواد اولیه و تعادل عرضه و تقاضا بر اساس نیاز صنعت پلاستیک کشور است. این معضلی است که دامنگیر صنعت پلاستیک کشور در سالیان گذشته بوده است. البته در این جلسه انتقادات و پیشنهادات در حوزه صنعت نیز مطرح گردید.


عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: در جلسه اتاق ایران بسته پیشنهادی برای تکمیل و رقابت پذیر نمودن زنجیره ارزش صنایع کشور به‌منظور رفع مشکلات حوزه محصولات پتروشیمی ارائه شد تا به موجب آن مدیریت صادرات مواد خام پتروشیمی‌ها و تبدیل آن به ارزش افزوده برای صنایع تکمیلی مورد توجه قرار گیرد. در این بسته دستور تشکیل سه کارگروه تنظیم بازار صنایع شیمیایی و پلیمری کشور و کارگروهی در خصوص فولاد و معدن داده که نخستین جلسه کارگروه تنظیم بازار مواداولیه پتروشیمی در اتاق تهران برگزار شد. 


متوسلیان خرد‌جمعی را در این جلسات حاکم دانست که به موجب آن مشخص شد تا میزان مصرف هر انجمن تخصصی در طول سال و توسط خود آن انجمن و فصول مصرف مورد نیاز مشخص شود تا میزان نیاز صنایع تکمیلی مشخص و به انجمن کارفرمایی برای برنامه‌ریزی پتروشیمی‌ها اعلام شود. 
‌ رییس هیات‌مدیره انجمن ملی و پی وی سی ایران موضوع عنوان  شده در رسانه‌ها مبنی بر طرح خروج محصولات پتروشیمی از بورس‌کالا را در این جلسه رد کرد و گفت: این جلسه به دلیل نوپا بودن برای برخی رسانه‌ها، شائبه‌هایی ایجاد کرد که قرار است عرضه‌های پتروشیمی‌ها را از بورس کالا خارج کنند در صورتی که اهم مباحث مطرح شده در این جلسه در رابطه با مشکلات عرضه و تقاضای مواد اولیه و مسایل مربوط به آن بود.


متوسلیان ادامه داد: انجمن ملی به عنوان نماینده‌ای از تشکل‌ها میزان تقاضا و نیز انجمن کارفرمایان پتروشیمی میزان عرضه مورد نیاز را شفاف‌سازی می‌کنند. خروجی این شفاف‌سازی می‌تواند مورد استفاده وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی پتروشیمی برای تولید و عرضه مواد پتروشیمی قرار بگیرد. این روش بسیار خردمندانه است که از دل صنعت استخراج می‌شود و برای ایجاد تعادل بازار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 
او در خصوص نقش بورس‌کالا به عنوان بستری برای انجام این معاملات گفت: رسالت اصلی بورس‌کالا کشف قیمت و شفاف‌سازی از طرف عرضه و تقاضا و ایجاد تضامین لازم برای انجام معاملات است اما برای انجام این کار از ورودی بهین‌یاب استفاده می‌کند. حال اگر ورودی اشتباه به آن داده شود، قطعا تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد البته بورس کالا نظارت‌هایی هم در این خصوص دارد و همیشه برای شفاف‌سازی پیش قدم بوده است. 


این مقام مسئول افزود: بهتر است به این اقدام که برخاسته از دل صنعت است کمک کنیم تا صنعت پلاستیک کشور از رکود خارج شود و نابرابری قیمت مواد اولیه در تامین نیاز تولیدکنندگان خاتمه یابد تا تولیدکنندگان مجبور به خرید از دلالان نباشند. تنها راه‌حل برای رفع این مشکلات تشکیل چنین جلسات هم‌اندیشی با حضور همه عوامل بالادست، میان دست و پایین دست است. 


متوسلیان در پایان با  بیان  اینکه  البته هنوز این پیش‌نویس که بر اساس نظرات تشکل ها و انجمن‌ها نظرسنجی شده و تکمیل و اصلاح می‌شود، نهایی نشده است، گفت: رسالت انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران صیانت از حقوق اعضا با تلاش‌های کارشناسی شده و ایجاد هم افزایی با دیگر نهادها و تشکل‌های مرتبط است و امیدواریم با اجرای این مهم درهای تازه‌ای به روی این صنعت باز شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد