ارسال پاسخ

۹ اسفند ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n717

pvc-asso.ir

نگاهی به شکل گیری کمیته تامین نیاز داخلی محصولات پتروشیمی صنایع تکمیلی و پاسخی به چند ابهام

انجمن‌ها بنا به تعریف پذیرفته شده کارشناسان، پیگیر طرح‌ها و برنامه‌هایی در راستای بهبود وضع رفاهی و حقوقی اعضای خود هستند. این مهم نیز با ابزار جلب حمایت نهادهای مربوطه میسر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به نقل ازانجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، بر اساس تعریف پذیرفته شده فوق، انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز بنا به ماهیت صنفی و گستره ملی بودن آن در سپهر صنعت ایران، همواره تلاش کرده است تا نهادهای مرتبط به ویژه ارگان های دولتی و صنایع بالادستی را نسبت به مطالبات اعضای خود آگاه و آنها را برای انجام امور مجاب کند. اما آن چه که بر سر میز مذاکره توسط رئیس یا نمایندگان انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد خروجی اقدامات کارشناسی شده‌ای است که توسط کمیسیون های زیر مجموعه تخصصی انجمن، استعلام و مشاوره از انجمن های تخصصی عضو، بهره گیری از آراء متفکران و کارشناسان انجام شده است.

 

لازم به تکرار نیست که در زنجیره اقتصاد و صنعت ایران، صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند گاهی مشکلات تا جایی فزونی می‌یابد که تولید کننده را از ادامه فعالیت مستاصل کرده و نتیجه این نیز چیزی نیست جز بی‌کار شدن برخی از شهروندان عزیز.

حقیقت ماجرا نیز همین است که انجمن‌های صنفی برای کاهش مشکلات و تسهیل فرایند فعالیت تولیدکنندگان عضو خود شکل گرفته و اقدامات لازم را در دستور کار قرار می‌دهند. اما از آن چه که نباید غافل ماند رویه مدارا، تعامل و پیشبرد مطالبات بر اساس مستندات کارشناسی است که این نیز جز از طریق گفت‌وگو بر سر میز مذاکره میسر نیست.

 

نگارنده این یاداشت تلاش می‌کند تا در خصوص شکل‌گیری کمیته تامین نیاز داخلی محصولات پتروشیمی صنایع تکمیلی توضیح داده و به برخی ابهامات در این زمینه پاسخ دهد.


کمیته تامین نیاز محصولات پتروشیمی صنایع تکمیلی چگونه شکل گرفت؟ برای پاسخ به این پرسش، پیشینه موضوع به صورت اجمالی بیان می‌شود. سرانجام پس از گذشت سال ها از مشکل تولیدکنندگان صنایع تکمیلی در تامین به موقع مواد اولیه و با قیمت مناسب، 16 تشکل صنایع تکمیلی در تاریخ 4 دی ماه سال1395 نامه ای خطاب به ریاست محترم جمهور در ارتباط با مشکل تامین مواد اولیه نوشتند. در این نامه نسبت به عدم توجه نهادهای دولتی در رفع موانع تولید، اعتراض شده بود. این نامه علاوه بر تشریح مشکلات به ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود پرداخته است.

 

سرانجام پس از این نامه نشست هایی در اتاق بازرگانی ایران به ریاست آقای دکتر پدرام سلطانی با موضوع ایجاد ارزش افزوده و تامین مواد اولیه در صنایع پایین دستی و مدیریت صادارت مواد خام با حضور نمایندگان تشکل های صنایع تکمیلی، شرکت های پتروشیمی و مسئولان اتاق بازرگانی برگزار شد. سرانجام خروجی این جلسه ها به تدوین یک بسته حمایتی از صنایع تکمیلی و ایجاد کارگروه های تخصصی منجر شد. یکی از کارگروه های مزبور در ارتباط با پتروشیمی و صنایع تکمیلی بود که ریاست آن به جناب آقای مهدی پورقاضی ریاست محترم کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران محول شد.

 

پس از جلسه‌های اتاق بازرگانی، نشست های کارگروه تخصصی پتروشیمی با حضور نمایندگان تشکل ها و شرکت های پتروشیمی در اتاق بازرگانی تهران ادامه یافته و سرانجام به تشکیل کمیته تامین نیاز محصولات مورد نیاز صنایع تکمیلی منجر شد. آخرین جلسه این کارگروه روز 7 اسفند ماه سال 1395 در دفتر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با حضور تشکل های صنایع تکمیلی برگزار و نمایندگان تشکل ها درباره طرح پیش نویس دستورالعمل فعالیت کمیته تامین نیاز داخلی صنایع تکمیلی پتروشیمی، اظهار نظر کردند.

 

علاوه بر حضور نمایندگان شرکت های پتروشیمی در این نشست، تشکل های صنایع تکمیلی نیز به صورت گسترده حضور داشتند که می توان به این موارد اشاره کرد: انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، جامعه کفش ایران، انجمن نساجی و انجمن پروفیل یو پی وی سی در و پنجره.

 

ذکر این نکته ضروری است که تعداد سه نفر از حاضران عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران بودند که به نمایندگی از تشکل‌های خود در این نشست حضور داشتند. 
دعوت از حاضران برای شرکت در این نشست، به انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران واگذار شده بود، مزید بر آن انجمن ملی با ارسال نامه‌ای به تشکل‌های مرتبط درخواست کرده بود تا میزان مصرف واقعی مواد اولیه مورد نیاز خود را اعلام کنند تا این موضوع بر سر میز، مورد مذاکره و مطالبه قرار گیرد.

 

هدف اصلی این کمیته گفت‌وگوی مستقیم میان خریداران و عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی برای تنظیم بازار در راستای توازن عرضه و تقاضا و مدیریت گریدها بر اساس میزان نیاز در فصول مختلف، به عنوان یکی از مشکلات دیرینه صنایع تکمیلی و صنایع بالادستی است.

 

در این نشست تشکل ها نظرات اصلاحی، انتقادی و پیشنهادی خود را درباره طرح پیش نویس کمیته اظهار کردند. اما موضوعی که جای خرسندی بسیار داشت و به عنوان امری مبارک در کار گروهی به شمار می رود، سعه صدر حاضران بود. انتقادها و پیشنهادها به صورت صریح و شفاف مطرح شد و هر کدام از طرف های عرضه و تقاضا، استدلال های مستند خود را مطرح و بر مطالبات قانونی و طبیعی خویش تاکید کردند.

بنا است تا پس از شکل گیری کمیته به لحاظ شکلی و محتوایی، کمیته به صورت عملی کار خود را در بازه‌های زمانی تعریف شده آغاز کند.
 
پاسخی به چند ابهام
اما تشکیل کمیته با برخی گمانه زنی ها همراه بود. البته از محتوای اظهار نظرها چنین بر می آید که هنوز نسبت به وظایف و ماهیت این کمیته شناخت چندانی وجود ندارد؛ این نیز به دلیل تازه تاسیس بودن کمیته امری طبیعی است.

اما آن چه که تا کنون به عنوان ابهام مطرح شده گزاره هایی مانند؛ تقابل با شورای ملی رقابت، تلاش برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و مواردی از این دست است. پرسش مهم این است که چه افرادی در این نشست در تقابل با تصمیم شورای ملی رقابت برآمده‌اند؟! علاوه بر راقم این سطور که خود افتخار نمایندگی اتاق بازرگانی ایران در شورای ملی رقابت را دارد، آقای رضا زاده نماینده اتاق تعاون در شورای ملی رقابت و آقای دکتر مهدوی نیز نماینده انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در شورای ملی رقابت هستند و البته این هر سه نفر خود از حاضران این نشست بودند. ترکیب این جلسه، پاسخی به گزاره اشتباه فوق بود.
 

اما گزاره اشتباه دیگر تلاش برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا است. انجمن ملی صنایع پلاستیک پلیمر ایران و دیگر تشکل های عضو این انجمن، موضع صریح خود را مبنی بر مخالفت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، به صورت مرتب در رسانه‌ها و جلسه‌های مختلف اعلام و تکرار کرده‌اند. بدیهی است که شرکت‌های پتروشیمی مواضع خود را داشته باشند اما در این جلسه آقای دکتر مهدوی به صورت صریح و شفاف اعلام کرد که این کمیته در تعارض با بورس کالا نبوده و بورس همچنان فعالیت خود را پی خواهد گرفت. 


سخن پایانی این که رسالت انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران چیزی نیست جز صیانت از حقوق اعضا با تلاش های کارشناسی شده و ایجاد هم افزایی با دیگر نهادها و تشکل های مرتبط. انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران همواره مطالبات خود را بر اساس منطق و مستندات، از راه گفت و گو و بر سر میز مذاکره پیگیری خواهد کرد.


عباسعلی متوسلیان
رییس هیات مدیره انجمن ملی و پی وی سی ایران

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد