ارسال پاسخ

۱۵ بهمن ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3364

pvc-asso.ir

استفاده از جلبک دریایی در تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر

انستیتوی ملی فناوری اقیانوس (NIOT) یک فیلم بیوپلاستیک با استفاده از جلبک دریایی معرفی کرده است که می تواند تاثیر بسزایی در محدود کردن استفاده از پلاستیک های غیر قابل تجزیه و ایجاد تحول در صنعت پلاستیک داشته باشد.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

 فیلم های پلاستیکی زیستی در محیط تجزیه می شوند و هیچ گونه سمیتی بر جای نمی گذارند.خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فیلم بیوپلاستیک مشابه با پلاستیک های معمولی است.

 

پلاستیک های معمولی به دلیل اثر متقابل با آب و در نتیجه تشکیل مواد شیمیایی خطرناک که در نهایت به محیط زیست وارد می شود، تهدیدی جدی به حساب می آید. در تلاش برای یافتن گزینه های مناسب بدون دخالت گیاهان خوراکی که برای مصرف انسان مورد استفاده قرار می گیرد، محققان اکنون تحقیقات خود را برای یافتن زیست توده دریایی به عنوان جایگزینی برای تولید پایدارتر پلاستیک های زیست تخریب پذیر انجام داده اند. در یک کشور پرجمعیت مانند هند، به دلیل نیاز به بسته بندی محصولات مختلف مصرفی و غذایی از پلاستیک های خطرناک مختلف به طرز فجیعی استفاده می شود. محققان NIOT با انتخاب تکنیک های دوستدار محیط زیست و استفاده از جلبک دریایی، فیلم های بیوپلاستیک را با موفقیت تولید و آزمایش کرده اند. استفاده از جلبک های دریایی تجدیدپذیر یکی از گزینه هایی است که برای این کار مناسب است.

 

جلبک قرمز Kappaphycus alvarezii یک جلبک دریایی است که منبع مهم تجاری کاراگینان و سایر محصولاتی است که کاربردهای صنعتی گسترده ای دارند. این جلبک ها بسیار کلوئیدی هستند و رشد  آنها در مدت زمان کوتاه کشت (45 روز) صرفا با استفاده از نور خورشید و بدون نیاز به آب شیرین و یا مواد شیمیایی است. آنها همچنین منابع بالقوه برای پلیمرهایی هستند که مشابه با پلیمرهای گیاهی برای تولید بسته بندی مواد غذایی و کیسه های حمل استفاده می شوند و نفوذ پذیری اکسیژن و رطوبت را تسهیل می کنند.از آنجا که نفوذ پذیری رطوبت و اکسیژن دو پارامتر اساسی برای بسته بندی محصولات تازه برای افزایش ماندگاری است، جلبک دریایی قرمز می توانند نجات دهنده محیط زیست باشند. محققان NIOT از یک جلبک ماکرو  Kappaphycus alvarezii (جلبک دریایی کامل) استفاده کردند. آنها برای تولید فیلم بیوپلاستیک از نرم کننده  پلی اتیلن گلیکول (PEG)-3000  استفاده کردند تا استحکام کششی بیشتری بدست آورند. PEG یک پلیمر غیر سمی و سازگار با محیط زیست است که عمدتا برای افزایش انعطاف پذیری پلیمر مورد استفاده در زمینه های دارویی برای تولید کرم ها و عامل پراکندگی در محصولات دارویی استفاده می شود.

 

نتیجه مطالعه حاضر NIOT نشان می دهد که پلیمرهای بیوپلاستیک می توانند در مدت زمان کوتاه و بدون تولید مواد زائد سمی به طور طبیعی تخریب شوند.آنها همچنین می توانند از طریق مکانیسم معمول جمع آوری پسماندهای غذایی دفع شوند. این مطالعه نشان میدهد که تولید تجاری پلاستیک های زیستی از این جلبک دریایی می تواند آینده صنعت پلاستیک را تغییر دهد.

Source: India Science Wire

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط