ارسال پاسخ

۲۰ دى ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3316

pvc-asso.ir

راهکارهای کاهش سرو صدا در لوله های فاضلابی

سر و صدا ناشی از تأسیسات بهداشتی چه در یک خانه و چه در خانه¬های مجاور نقش مهمی دارد. بدین منظور مقررات سختگیرانه¬ای در مورد کاهش سطح سر و صدا در ساختمانهای مسکونی به وجود آمده است.

به گزارش کمیته علمی انجمن:

 

حداکثر سطح سر و صدا مجازاکنون 30 دسی بل (A) است. در ساختمان های مسکونی سر و صدا در سیستم­های لوله­کشی ایجاد شده و از طریق عبور از لوله­ها انتقال می­یابد. یافتن راه­حل این مشکل معمولاً به همین سادگی نیست،  منابع زیادی مسبب تولید سر و صدا در ساختمان هستند،  یافتن مکانیسمی که از طریق آن سر و صدا حرکت می­کند و سرانجام به اتاق می­رسد، به همین دلیل پیچیده است.

 

بررسی  مقالات وخلاصه نتایج راههای کاهش صدای فاضلاب

1. استفاده از عایق صوتی

* مواد اولیه لوله فاضلابی بر طول موردنیاز عایق صوتی تاثیر دارند. برای تاثیر عایق صوتی بر روی لوله PVC نیاز نیست کل طول لوله عایق­بندی شود. اگر لوله در مسافت طولانی­تر از 5/1 متر عایق­بندی شود، کاهش قابل توجهی در سروصدا مشاهده نمی­شود.

2- تاثیر یک محفظه در اطراف لوله
راه دیگر برای کاهش صوت در لوله¬های تخلیه فاضلاب، اضافه کردن محفظهای در اطراف لوله است. برای جذب و ایزوله سازی در قسمت داخلی محفظه پشم شیشه قرار داده شد. وجود یک محفظه در اطراف لوله¬ها به طور موثر موجب کاهش سر و صدا می¬شود. در این حالت، جنس  لوله تقریبا هیچ تاثیری در کاهش سر و صدا ندارد. 


3-تاثیر سیستم سقف کاذب
•   ساده ترین نسخه پانل (Ecophon Focus A tiles) پشم شیشه ای سبک با خاصیت جذب بالا اما دارای خاصیت عایقبندی کم است. با استفاده از این نوع سقف، میزان نویز ناشی از لوله افقی به طور متوسط به 10 دسی بل (A) کاهش مییابد.


•  دومین پانل سقف مورد بررسی(Rockfon Sonar 44 tiles)، الیاف معدنی فشرده شده با جرم حدود 4 کیلوگرم در متر مربع است. این سیستم سقف به طور متوسط میزان نویز را به 23 دسی بل (A)کاهش میدهد.


•  سیستم سقف معلق با بهترین عملکرد (Ecophon Combison Uno A tiles)، سقفی  چند لایه از پشم شیشه و گچ است. این نوع سقف به طور متوسط میزان نویز را به 25 دسی بل (A)کاهش می دهد.

4. مواد اولیه

در مقاله­ای تاثیر استفاده از آئروژل­های سیلیکا در ترکیب با PVC صلب مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق 5 نوع ترکیب با درصد مختلف از PVC صلب به همراه آئروژل­ها تهیه گردید و خواص گرمایی، مکانیکی و جذب صوت هر کدام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می­دهند که افزودن آئروژل­سیلیکا در ماتریس UPVC سختی و دمای نقطه نرمی را افزایش می­دهد در حالی که مقاومت به ضربه را کاهش می­دهد. هدایت گرمایی UPVC با افزودن 50% آئروژل­ سیلیکا کاهش می­یابد. خاصیت جذب صوت UPVC بیشتر از 3 برابر به وسیله آئروژل­های سیلیکا به سبب تخلخل بالای این ذرات افزایش می­یابد. آئروژل­ سیلیکا ماکزیمم انتقال صوت را در رنج فرکانس پایین در UPVC افزایش می­دهد. UPVC خالص دارای حداکثر جذب 17% در فرکانس 1800 است. کامپوزیت SA/UPVC در مقایسه با آن دارای جذب بسیار بهتری می­باشد. افزودن 5/0، 5/1 و 3 درصد SA به UPVC حداکثر جذب صدا را به ترتیب بین 24%، 28% و 43% افزایش می­دهد. آئروژل­ها مواد متخلخل با چگالی کم هستند و افزودن آئروژل­های متخلخل به کامپوزیت­های پلیمری پیچیدگی مسیرهای امواج صوتی را افزایش می­دهد.

 

لوله ­ها و اتصالات UPVC معمولاً داخل ساختمان، برای انتقال فاضلاب استفاده می­شوند. صدای فاضلاب در شب بسیار ناراحت­کننده است. از آنجایی که کامپوزیت­های SA/UPVC میزان جذب صدای بهتری را نشان داده­اند، می­توان از آنها در ماتریس لوله­های فاضلابی داخل ساختمان استفاده کرد. علاوه بر این به دلیل جذب صدای بالای این مواد از آنها در پروفیل­های درب و پنجره برای جذب سروصدای ناشی از اتومبیل و کامیون  که در دامنه فرکانس 800-1200 هرتز هستند، استفاده می­شوند. 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد