ارسال پاسخ

۱۰ آبان ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3177

pvc-asso.ir

رشد حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا

داد و ستد محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران هفته گذشته 6.20 درصد افزایش یافت و حجم معامله ها به 32 هزار و 86 تن رسید.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از نیپنا، دادوستدهای هفته گذشته در بورس کالا به گونه‌ای پیش رفت که با وجود رشد دو هزار و 84 تنی میزان عرضه مواد اولیه پلیمری، حجم معاملات با کاهش 3.25 رصدی همراه شد. به عبارت دقیق‌تر در هفته گذشته به میزان 82 هزار و 290 تن از انواع محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالا طی هفته گذشته عرضه شد. که نسبت به هفته ماقبل از رشد 2.59 درصدی برخوردار بود و بیشترین میزان طی 3 هفته اخیر به شمار می‌رود. با این حال رشد محدود عرضه مواد اولیه پلیمری نتوانست به عنوان محرک قدرتمندی برای بالا بردن میزان دادوستد در این بازار عمل کند و تنها 59 هزار و 539 تن از عرضه‌های هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت. این میزان از حجم معاملات کمترین مقدار طی 10 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

 

فعالان بازار اعتقاد دارند که سردرگمی معامله‌گران این روزها ریشه در کاهش نرخ دلار در بازار آزاد دارد. زیرا به رغم رشد بهای نیمایی ارز که موجب صعود دسته جمعی نرخ‌های پایه شد اما بهای مواد اولیه پتروشیمیایی در بازار آزاد از این افزایش تاثیر نپذیرفت و حتی در برخی از گریدها روند قیمت کاهشی به ثبت رسید.

 

بنابراین منبع اصلی س برخی نوسان ها تناقض‌های قیمتی است که سرچشمه آن بهای ارز به حساب می‌آید. همچنین هفته گذشته به عنوان هفته ابتدایی آبان‌ماه بود و سهمیه‌های جدید بهین‌یاب واحدهای تولیدی تخصیص یافت اما نه تنها رشد همیشگی ناشی از این محرک در این هفته دیده نشد بلکه کاهش حجم معاملات نیز برجسته بود. البته می‌توان گفت حجم تقاضا برای خرید مواد اولیه پلیمری بورس کالا طی هفته گذشته با رشد6.83 درصدی به میزان 95 هزار و 934 تن رسید که دلیل اصلی این میزان رشد تقاضا را می توان مربوطبه شارژ شدن سهمیه های بهین یاب ابتدای ماه دانست. در نهایت 72.35 درصد از میزان عرضه محصولات طی هفته گذشته مورد دادوستد قرار گرفت که کمترین میزان از هفته منتهی به 24 مردادماه تاکنون به شمار می رود.

 

اما رخدادهای بازار فیزیکی محصولات شیمیایی بورس کالا حاکی از رشد 6.20 درصدی حجم دادوستدهای این محصولات برای هفته گذشته است که به میزان 32 هزر و 86 تن رسیده است. در مجموع 46 هزار و 571 تن مواد اولیه شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که 68.89 درصد از آن مورد دادوستد قرار گرفت. در برابر این میزان عرضه نیز تقاضایی به اندازه 44 هزار و 101 تن شکل گرفت که رشد برجسته 22.95 درصدی را به ثبت رسانید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد