ارسال پاسخ

۲۱ مرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3000

pvc-asso.ir

ارزیابی تاثیر پاندمی کووید -19 بر صنعت پلاستیک

بیماری کووید-19 اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. یک بررسی جدید توسط ناشر دنیای کامپاندینگ AMI ، تاثیر این بیماری بر صنعت پلاستیک و انتظارات در بهبود شرایط را اندازه گیری کرده است.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

براساس یافته های این بررسی جهانی که در نیمه ی دوم ماه ژوئن توسط AMI انجام شد، نشان داده شد که صنعت پلاستیک قطعا از تاثیر پاندمی کووید-19 مصون نبوده است زیرا بیش از 60% از مشاغل با کاهش فعالیت 10% و یا بیشتر در نیمه اول سال 2020 مواجه بوده اند. با این حال همچنین در این نظرسنجی سطح بالایی از خوش بینی  در بین فعالان صنعت پلاستیک مشاهده می شود.

 

بیش از 60% پاسخ دهندگان  انتظار دارند تا پایان سال 2021 کسب و کارشان به سطوح قبل از شیوع این بیماری بازگردد. بررسی AMI نشان میدهد که تاثیر این بیماری بر صنعت پلاستیک ناگهانی و قابل توجه بوده است. بیشتر پاسخ دهندگان تاثیر منفی آن را بر فعالیت های تجاری در نیمه اول سال با کاهش قابل توجه فعالیت حدود 20% و یا بیشتر ، تجربه کرده اند.

 

از پاسخ ها مشخص شد که تاثیر کووید -19 در نقاط مختلف جهان احساس می شود. چین در سه ماه اول سال، آسیا به همراه اروپا و آمریکای شمالی حوالی مارس و آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا سه ماهه دوم سال تحت تاثیر قرار گرفتند. جدای از زمان ، تاثیر بر کسب و کار در هر منطقه بسیار مشابه است. تاثیر بر کسب و کار برای اکثر مشاغل شرکت کننده، حدودا70% ، در نیمه اول سال منفی بود و حدود 40% شاهد کاهش فعالیت حدود 20% و یا بیشتر بودند.  

 

داده ها نشان میدهد که تولید کنندگان رزین و مستربچ ضربات ناگهانی را تجربه کرده اند. شرکت های فعال در زمینه خودرو و حمل و نقل نیز به شدت ضربه خورده اند که طبق گزارشات 91% از آنها  این تاثیر منفی را تجربه کرده اند. بیش از 60% با کاهش فعالیت 20% و یا بیشتر در نیمه اول سال 2019 مواجه شده اند. با این حال 14% از پاسخ دهندگان تاثیر معنی داری بر مشاغل خود گزارش نداده اند. کسب وکارهای مرتبط با بازار های بسته بندی انعطاف پذیر مواد غذایی بیشترین صعود را داشتند که 30% افزایش فعالیت تجاری در نیمه اول سال تجربه کرده اند.

 

از  بزرگترین چالش هایی که این پاندمی بر کسب و کار پلاستیک در سراسر جهان داشته است، افت تقاضا بود که توسط 66% از پاسخ دهندگان مشخص شد. سایر چالش های کلیدی شامل کارکردن کارمندان در خانه ، اجرای اقدامات ایمنی کووید 19در محل کار ، مشکلات آمایشی و کمبود مواد بود. برای اقلیت بنگاه ها (20% نیاز به پاسخگویی به تقاضاهای ناگهانی یک چالش مهم بود.

تاثیر بر تولید

با توجه به موارد ذکر شده در بالا جای تعجب نیست که این پاندمی بر ظرفیت تولید نیز تاثیر گذاشته باشد.تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان (48%) اظهار کردند که تولید کاهش یافته است، در مقابل فقط 8% افزایش در تولید را ثبت کرده اند. برنامه های سرمایه گذاری بزرگ نیز با  بیش از 40٪کاهش ناگهانی و یا چشمگیر تحت تاثیر قرار گرفته اند . از نظر پاسخ به چالش های کووید 19، بیشترین تمرکز شناسایی و هدف قرار دادن فرصت های جدید بازار است.49% از پاسخ دهندگان این امر را اولویت قرار داده اند. سایر اقدامات متداول ذکر شده توسط پاسخ دهندگان شامل مذاکره مجدد در خصوص قراردادهای تامین کننده (23%)، کاهش قیمت فروش(22%)، شناسایی مواد و اجزای جایگزین(20%) و همکاری نزدیک تر با شرکت های محلی (19%) است. سایر پاسخ ها شامل کاهش آموزش کارکنان(16%)، کارآمد ساختن خطوط تولید(15%)، توسعه برنامه های تعمیر و نگهداری (14%) و تاخیر در پرداخت تامین کننده(13%) بود.

تعداد پاسخ دهندگان برای اطمینان از روند هر بخش بسیار اندک بود.

 

این بررسی تایید می کند که بسیاری از شرکت های پلاستیک، شرایط کسب و کار و تاثیرات این پاندمی بر تجارت را در مقیاس بی سابقه ای با هیچ گونه پیش زمینه ی قبلی تجربه کرده اند. با این حال خوش بینی در بیشتر بخش ها وجود دارد. بیش از 30% پاسخ دهندگان اظهار داشتند که در نیمه دوم سال نسبت به مشاغل خود خوش بین و یا بسیار خوش بین هستند و این میزان با پاسخ دهندگانی که نظر ممتنع داشتند به 70% افزایش یافت.

 

 

کمتر از 30% نظر بدبینانه داشتند در حالی که 21% انتظار داشتند که فعالیت تجاری آنها به سطح پیش از کووید 19 باز میگردد. تمدید این بازه زمانی به سال 2021 چشم انداز روشن تری را نشان می دهد. به صورتی که 52% از پاسخ دهندگان دیدگاه خوش بینانه و فقط 13% دیدگاه بدبینانه داشتند. در حقیقت این نظر سنجی نشان می دهد که 64% از پاسخ دهندگان انتظار دارند که فعالیت تجاری آنها  تا پایان سال 2021 به سطح پیش از کووید 19 باز گردد.  در این بین افرادی نیز هستند که انتظار بازگشت آهسته تر به سطح فعالیت های قبل از این بیماری دارند. 30% برای سال 2022 پیش بینی می کنند و 6% نیز انتظار بازگشت به شرایط اولیه بعد از سال 2022 دارند.

از لحاظ اقدامات استراتژیکی، کسب و کارهای پلاستیک برنامه ریزی کرده است تا این صنعت را تا دو سال آینده به مرحله ی قبل از کووید19 بازگرداند. اکثر شرکت ها اظهار داشتند که فعالیت خود را در زمینه تحقیق و توسعه (88%) فروش و بازاریابی (89%) و توسعه محصولات جدید (89%) حفظ می کنند و یا افزایش می دهند. بیش از 60% از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که  تلاش های خود را برای توسعه بازارهای جدید نیز افزایش می دهند.

 

این مقاله مبتنی بر تجربه و برنامه های 306 شرکت پلاستیک در سراسر جهان است که توسط ناشر AMI در بازه زمانی 24 ژوئن تا 5 جولای  2020 جمع آوری شده است. شرکت های پاسخ دهنده در هر پنج قاره از جهان قرار داشتند و کل زنجیره تامین صنایع پلاستیک را در بر می گیرند.

 

از لحاظ جغرافیایی 57% از پاسخ دهندگان در اروپا مستقر بودند، 21% در آمریکالی شمالی و 15% در آسیا قرار داشتند. تحلیل براساس موقعیت شغلی در زنجیره ارزش صنایع پلاستیک 27% پردازنده، 16% تامین کننده رزین ، 15% تامین کننده ماشین آلات ، 12% تامین کننده افزودنی و 12% کامپاندر بودند. مصرف کنندگان نهایی پلاستیک 3% و  بازیافت کنندگان 4% از پاسخ دهندگان این نظر سنجی را تشکیل می دادند. از نظر بازارهای اصلی پلاستیک، 21% از شرکت کنندگان در نظر سنجی در بسته بندی غذایی انعطاف پذیر ، 13% در بخش حمل و نقل و خودرو،12% در ساخت و ساز و 8% در بسته بندی سخت غذایی و 5% در برق و الکترونیک  فعالیت داشتند. بسته بندی انعطاف پذیر و سخت غیر غذایی حدود 7% از بازار را تشکیل می داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد