ارسال پاسخ

۱۹ خرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2836

با هدف عمل به مسئولیت‌های اجتماعی انجام شد؛

تغییر آرایش سبد تولید صنعت پتروشیمی برای شکست کرونا

صنعت پتروشیمی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و سیاست‌های کلان کشور برای شکست «کرونا»، با هدف تامین خوراک مورد نیاز صنایع بسته بندی مواد غذایی، بهداشتی، شوینده و بهداشتی دست به یک تغییر آرایش در سبد تولید محصولات پتروشیمی کشور زده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از نپینا، افزایش تاب آوری صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین سیاست های کلان صنایع پتروشیمی در سال «جهش تولید» به شمار می رود به طوری که از یک سو در کنار برنامه ریزی به منظور تکمیل و بهره برداری طرح های در دست ساخت، صدور مجوزهای جدید با هدف تکمیل بیشتر زنجیره های ارزش و متنوع سازی سبد تولید محصولات پلیمری، پتروشیمی و شیمیایی و افزایش تاب آوری این صنعت ارزش آفرین در دستور کار قرار گرفته است.

 

پس از شیوع کرونا در کشور، صنعت پتروشیمی در راستای سیاست های مسئولیت های اجتماعی و با راه اندازی کمیته های تخصصی شرایط اضطراری و سلامت، زمینه افزایش تولید برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری را با هدف تامین نیازهای کشور و رفع بحران کرونا را عملیاتی کرد که یکی از مهمترین اقدامات انجام شده هماهنگی برای افزایش تولید برخی از محصولات کلیدی برای مهار شیوع کرونا بوده است.

 

بنابراین پس از شیوع کرونا، در گام نخست فرمان افزایش تولید «آب ژاول» به عنوان یک محصول مناسب گندزدایی در پتروشیمی «کارون» صادر شد به طوری که تولید «آب ژاول» کارون از 20 تن به 100 و سپس 150 تن در روز افزایش یافت و این محصول گندزدا و دشمن عفونت به 28 استان کشور ارسال شد.

 

از سوی دیگر، همزمان با افزایش تولید «آب ژاول» در پتروشیمی کارون، تولید دو محصول کلیدی «کلر» و «کاستیک» به عنوان دو پیش نیاز تولید مواد ضدعفونی کننده، شوینده و بهداشتی در پتروشیمی اروند افزایش یافت و آمارها نشان می‌دهد که تولید هفتگی «کاستیک» از 11 به بیش از 20 هزار تن افزایش یافت.

 

شکست کرونا با افزایش تولید گریدهای متنوع پلیمری

صنعت پتروشیمی  برای کنترل شرایط شیوع کرونا در کنار مدیریت و برنامه ریزی افزایش تولید خوراک مورد نیاز صنایع تولیدکننده محصولات بهداشتی، ضدعفونی کننده و شوینده، تدابیر ویژه ای برای تولید برخی از گریدهای خاص فرآورده های پلیمری با هدف تامین نیاز تولید کالاهایی همچون ماسک، لباس های بیمارستانی، بسته بندی موادغذایی، آب و ... را در دستور کار قرار داد.

 

در این راستا، با هدف تامین نیاز تولید لباس های یک بار مصرف بیمارستانی، کادر پزشکی و پرستاری تولید و عرضه گریدهای ویژه پلی پروپیلنی در برنامه تولید 6 شرکت پتروشیمی کشور قرار گرفت.

 

علاوه بر این در حوزه تولید گریدهای مهم پلی اتیلن‌ها همچون گرید فیلم و یا افزایش تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) برنامه ریزی گسترده ای انجام گرفت زیرا با شیوع کرونا تقاضا برای خرید مواد غذایی و ... به صورت بسته بندی و بهداشتی افزایش یافت و صنعت پتروشیمی هم در راستای حمایت از سیاست های ضدکرونایی کشور، تولید و عرضه مواد اولیه بسته بندی موادغذایی، آب و ... به عنوان یک برنامه راهبردی و اولویت دار اجرایی و عملیاتی کرد.

 

نگاهی دوباره به تغییر آرایش در سبد تولید محصولات پتروشیمی، شیمیایی و پلیمری ایران در چهارماه گذشته به خوبی این واقعیت را اثبات می کند که اگر پس از شیوع کرونا و تثبیت شرایط کرونایی در کشور کمترین مشکل در تولید و عرضه خوراک صنایع مواد بسته بندی، شوینده، بهداشتی، بیمارستانی و ... احساس شد صرفا به دلیل قابلیت های تولید محصولات متنوع برای شرایط خاص در مجتمع‌های پتروشیمی بوده است.

 

علاوه بر این حتی در شرایط کرونا که فروش نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما، گازمایع و حتی برخی از محصولات پتروشیمیایی با کاهش شدید تقاضا در بازارهای داخلی و بین‌المللی روبرو شد،  اما ایران در صادرات برخی از محصولات و فرآورده های پلیمری و پتروشیمی نه تنها کاهشی را تجربه نکرد که با افزایش تقاضا و حتی جهش قیمت در بازارهای هدف روبرو شد.

 

به عنوان مثال، در شرایط فعلی تولید و صادرات گریدهای مختلف پلی اتیلن به ویژه گرید فیلم با افزایش تقاضا و رشد قیمتی در بازارهای منطقه ای و جهانی آن هم در شرایط تحریم‌های غیرقانونی روبرو شده است زیرا از یک سو تقاضا برای بسته بندی محصولات غذایی و از طرف دیگر تعطیلی واحدهای بازیافت محصولات پلیمری به ویژه پلی اتیلن ها در چین و سایر کشورهای جهان، تقاضا برای خرید این محصولات را دو چندان کرده است.

 

متنوع سازی سبد تولید، اضافه شدن گریدهای متنوع و توسعه کیفی صنعت پتروشیمی با تکمیل زنجیره های ارزش می تواند سهم و نقش صنعت پتروشیمی را در اقتصاد ایران بیشتر کند ضمن آنکه قطعا سبد متنوع پتروشیمی با تاب آوری بالا غیرقابل تحریم و تهدید خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد