ارسال پاسخ

۱۴ تير ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2914

pvc-asso.ir

شکاف ها و شکست های بازار پی وی سی ایران

در حالی بازار پی وی سی ایران با توقف معاملات در بازار داخلی رو به رو است که فعالان این بازار انتظار دارند در ماههای آینده با توجه به شکاف ها و شکست های بازار، شرایط سخت تری گریبان این بازار ایران را بگیرد.

 به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از پتروتحلیل، قیمت پی وی سی در بازار داخلی ایران همچنان در محدوده ٢٠ هزارتومان در دو هفته اخیر باقی مانده است، در بورس کالا هم قیمت تمام شده برای خرید پی وی سی به محدوده ١٨ هزار و ٨٠٠ تومان رسیده است. به نظر می رسد اکثر تولیدکنندگان در بازار پی وی سی ایران به حاشیه رانده شده و واحدهای تولیدی زیادی دچار توقف شده اند، افزایش قیمت ها تا محدوده ٢٠ هزارتومان برای بسیاری از صنایع پایین دست دیگر صرفه اقتصادی ندارد و به نظر می رسد اکثر فعالان این حوزه به پروفیل سازهای در و پنجره محدود شده اند. 

 

تعدادی زیادی از صنایع پایین دست بازارهای صادراتی خود را از دست داده اند که یکی از این بازارها ترکمنستان است. در ماههای اخیر این بازار توسط ارمنستان با نرخ هایی حدودا ١٠٠ دلار پایین تر از ایران برای پی وی سی تصاحب شده اند و حتی ترکیه در حال گرفتن بازارهای صادراتی ایران است، خریداران ترکمن باوجود شرایط حمل سخت تر از ترکیه؛ تعرفه ترجیعی و هزینه حمل با کشتی ترجیح می دهند پی وی سی ترکیه را با نرخ های ارزان تر از ایران و از ترکیه وارد کنند.

 

این در حالی است که بازار صادراتی پتروشیمی ها در اکثر مواقع محدود به کشورهای عراق و افغانستان است و از این رو به نظر می رسد پتروشیمی ها ذخیره بالایی از پی وی سی دارند، اما حاضر به عرضه نقدی محصولات نیستند.

 

در همین حال برخی شایعات از مشکلات فنی در پتروشیمی غدیر در ماههای اخیر خبر می دهند، گفته می شود دانه های سیاه موجود در پی وی سی غدیر، تولیدکنندگان صنایع پایین دست را با مشکلاتی روبه رو کرده است، البته برخی از فعالان بازار از انجام تعمیرات در هفته های اخیر در این مجتمع خبر می دهند، گفته می شود خط تولید EDC به VCM نیز مشکلاتی فنی داشته است. گفته می شود حدود ١٠ هزارتن از پی وی سی غدیر که پیش تر در بازار عرضه شده، دانه های سیاه داشته است.

 

به غیر از مشکلات فنی محصولات در بازار پی وی سی و افزایش نرخ ها، یکی از مشکلات اساسی صنایع پایین دست خرید پی وی سی به اندازه ظرفیت سهمیه آنها در هر شرایطی است، عدم خرید می تواند ظرفیت سهمیه این صنایع را کاهش داده و آنها را با مشکلات جدیدی روبه رو کند.

 

با این حال گفته می شود احتمالا در بازار صادراتی محصولات در آینده ای نزدیک شاهد افزایش حقوقی گمرکی به دلیل افزایش نرخ دلار خواهیم بود. این در حالی است که فعالان این حوزه نسبت به رشد قیمت دلار ابراز نگرانی می کنند، با این حال به نظر نمی رسد، شکست ها و شکاف های بازار پی وی سی به سادگی درمان شود و اکثر فعالان این حوزه در انتظار زخم عمیق تری هستند!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد