ارسال پاسخ

۲۷ خرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2863

pvc-asso.ir

حداکثر دمای قابل تحمل در لوله های uPVC:

این مطلب به بررسی‌ حداکثر دمای قابل تحمل لوله های upvc تحت فشار و فاضلابی پرداخته است.

1-لوله های  upvc تحت فشار:
 استفاده از لوله های UPVC  در محدوده دمای 20 الی 60 درجه سانتیگراد به صورت جریان مداوم توصیه شده و کاربرد مناسبی دارند. اما با توجه به جدول که برگرفته از نمودار شکل 1 در استاندارد 1-13361 است، تنش قابل تحمل توسط لوله ی  PVC وابسته به طول عمر و دمای سیال داخل لوله می باشد.


در جدول،  رابطه ی بین طول عمر و تنش قابل تحمل توسط لوله ها با دمای سیال نشان داده شده است. مقدار فشار قابل تحمل توسط لوله  در 50 سال ( طول عمر لوله ها)  و در دمای20 درجه سانتیگراد، میزان MRS را مشخص می کند که با توجه به آن، فشار کارکردی لوله ها در یک ضخامت مشخص بدست می آید. مقدار  MRS برای لوله ی UPVC  برابر با 25 مگا پاسگال است. در دماهای کاری بالاتر از 20 درجه سانتیگراد طول عمر و میزان تنش قابل تحمل طبق جدول کاهش می یابد. بنابراین برای جریان مداوم سیال با دمای 60 درجه سانتیگراد در لوله های  pvc، می توان طول عمر 20 سال با تنش 6.6 مگا پاسگال را انتظار داشت.
   
    

2- لوله های فاضلابی  upvc:

حداکثر دمای عملکردی در جریان مداوم سیال برای لوله های   upvc، حدود 60 درجه سانتیگراد توصیه شده است. برای جریان متناوب، دمای سیال به دلیل هدایت حرارتی پایین  upvc می تواند بالاتر باشد. در این شرایط،  حداکثر دمای مجاز سیال در لوله  به مدت زمان و حجم تخلیه ی سیال بستگی دارد به شرطی که میانگین دما در سراسر دیواره لوله بالاتر از 60 درجه سانتیگراد نباشد.

 

در اکثر موارد ، تخلیه با دماهای بالاتر دارای حجم کم و مدت زمان کوتاه بوده که عملکرد لوله های upvc  در این حالت رضایت بخش و قابل قبول است .


به عنوان مثال در تست چرخه گرمایی با 90 چرخه متناوب با 34 لیتر آب با دمای 95-88 درجه سانتیگراد  و 34 لیتر آب با دمای 15-10 درجه سانتیگراد  هیچگونه نشتی و تغییر شکلی مشاهده نشده است .


در سایر کاربردها  برای خروجی فاضلاب خشکشویی در مدت زمان طولانی به دلیل دمای بالای فاضلاب بهتر است که از لوله های  CPVC استفاده شود. 
منابع :
1-استاندارد 1-13361
2- Vinidex : a leader in Australian manufacturing and supply of advanced pipe systems and solutions, connecting Australian people with water and energy.

تهیه و تنظیم: نیوشا دولت آبادی 
مدیر کنترل کیفیت شرکت پلیمر توس
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد