ارسال پاسخ

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2726

pvc-asso.ir

اجرای شبکه‌های آبیاری در ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی غرب و شمال

معاون وزیر کشاورزی گفت: در چارچوب اجرای فاز اول طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب از ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار، عملیات اجرایی در ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی اجرایی شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از صدا و سیما، علی مراد اکبری اظهار داشت: طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غرب کشور که مصوبه دولت در سال ۹۳ است باید در مجموع در ۴۰۲ هزار هکتار از اراضی کل کشور انجام شود که در مرحله اول برای ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار تأمین آب شده است و عملیات اجرایی نیز در ۲۰۴ هزار هکتار به انجام رسیده است.

 

وی گفت: از مجموع این ۲۰۴ هزار هکتار اراضی نیز که عملیات اجرایی در آن به پایان رسیده ۵۴ هزار هکتار زیر بار رفته و مورد بهره برداری قرار گرفته است که اگر منابع اعتباری تأمین شود سرعت اجرای پروژه قطعاً بالاتر می‌رود و این آمادگی وجود دارد که درصورت تأمین اعتبار کل ۲۰۴ هزار هکتار در ۶ ماه پیشرو زیر بار رود.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: این طرح یکی از بزرگترین طرح‌هایی است که در حال انجام است و توسط دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو از سال ۹۳ تاکنون پیش می‌رود.

 

اکبری گفت: هدف از اجرای این طرح حفظ امنیت غرب و شمال غرب کشور، ایجاد اشتغال و استقرار کشاورزان در منطقه، جلوگیری از مهاجرت، تثبیت جمعیت و حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری و توسعه پایدار است.

 

وی ضمن برشمردن دیگر اهداف این طرح خاطر نشان کرد: افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی، ایجاد زیرساخت برای تأسیس گلخانه‌ها، ایجاد نظام بهره برداری مناسب و پایدار و در نهایت امنیت غذایی کشور از دیگر اهداف این طرح است.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۹۹/۵ درصد سیستم‌های آبیاری در این پروژه از مدرن‌ترین سامانه‌ها هستند و برای اجرای طرح تاکنون ۶۶۵ قرارداد با مشاورین و تأمین کنندگان لوازم و تجهیزات و پیمانکاران داشته ایم همچنین بیش از ۸۰ هزار کیلومتر لوله از سایز ۳۶ تا هزار و ۲۰۰ میلی متر در زمین برای اجرای پروژه کارگزاری شده و ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد شیرآلات و اتصالات مختلف در پروژه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

اکبری ادامه داد: همچنین از ۸۳۰ دستگاه فیلتراسیون و ۱۵۰ ایستگاه پمپاژ نیز در این طرح استفاده شده است.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات طرح از داخل کشور تأمین شده و نیروهای شاغل در طرح نیز به ۱۰ هزار نفر می‌رسند و سه هزار دستگاه ماشین نیز در این طرح مورد استفاده قرار گرفته اند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ۱۹۹ تعاونی تولید برای مدیریت نظام بهره برداری از طرح پیش بینی شده که تاکنون ۱۵۷ تعاونی تشکیل شده و ۴۲ تعاونی دیگر نیز در دست اقدام است.

اکبری گفت: پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه طرح بوده، اما به علت افزایش نرخ دلار این رقم به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و تاکنون چهار هزار و ۸۳۵ میلیارد تومان در فاز اول برای این طرح هزینه شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: اجرای کامل این طرح در فاز اول چهار میلیون تن به محصولات باغی و زراعی این منطقه افزوده می‌شود علی رغم تمام شرایط تحریمی و مشکلات ناشی از کرونا با رعایت مسائل ایمنی کارگاه‌ها فعالند و پروژه در حال پیشرفت است و این روند ادامه می‌یابد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد