ارسال پاسخ

۱ بهمن ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2595

در همایش ملی نوآوری صنعت پلاستیک مطرح شد

سهم پلاستیک در GDP کشور، 4 درصد از کل صنعت/ ضرورت توسعه سرمایه گذاری با رویکرد نوآورانه

سهم پلاستیک در GDP کشور 4 درصد از کل صنعت بوده که این رقم بسیار بزرگی است. واحدهای تولیدی های غیر فعال ثبت شده، 4 برابر واحدهای تولیدی فعال است.

 به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک، 30 دی 1398 در سالن همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

 

محورهای این همایش که با حضور جمعی از مدیران صنعت پلاستیک و پتروشیمی و مسئولان دولتی برگزار شد، به شرح زیر بود:

- اهمیت نوآوری و شاخص های آن در صنعت پلاستیک به همراه مطالعه تعدادی از شرکت های داخلی

- اهمیت و ضرورت نوآوری در تعامل صنایع بالا دستی و صنایع تکمیلی

- پلاستیک ها و محیط زیست، فرصت ها و تهدیدها

- ارائه راهکارهای نوآورانه جهت توسعه و بهبود فضای کسب و کار، برنامه و مسئولیت دولت و صنایع خصوصی

 

در ابتدا سعید ذکایی نایب رئیس انجمن ملی پلیمر و دبیر همایش به تشریح برنامه های این رویداد پرداخت.

 

سهم پلاستیک در GDP کشور، 4 درصد از کل صنعت

سعید ترکمان رئیس انجمن ملی پلیمر در این همایش با بیان آمارهایی از صنعت پلاستیک و پتانسیل های این بخش، به مقایسه ایران و ترکیه در این حوزه پرداخت.

وی گفت: بر اساس داده های سایت بهین یاب تنها 2800 واحد تولیدی ثبت و شناخته شده اند در حالی که 4 برابر این تعداد پروانه های تولیدی وجود دارد که هیچ گونه فعالیتی ندارند.

 

به گفته این مدیر تشکلی میزان ظرفیت نصب شده بیش از 15 میلیون تن است اما میزان خرید مواد اولیه از بورس کالا از 3.6 میلیون تن فراتر نرفته است.

 

ترکمان سهم پلاستیک در GDP کشور را 4 درصد از کل صنعت عنوان کرد که به گفته وی این رقم بسیار بزرگی است.

پس از رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، محمود کریمی درباره نوآوری سازمانی مطالب خود را ارائه داد.

 

صادقی نیارکی: ضرورت توسعه سرمایه گذاری با رویکرد نوآورانه در صنعت پلاستیک

صادقی نیارکی مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به تعاریف مختلف از نوآوری در کسب و کار گفت: به باور رابینز، فرایند کسب اندیشه خلاق و تبدیل آن به محصول و خدمت و یا یک روش عملیاتی جدید است.

 

نیارکی گفت: بر اساس شاخص های جهانی، نوآوری در ایران از سال 2017 تا 2019 بهبود یافته است. ایران در سال 2017 رتبه 75، در 2018 رتبه 65 و در 2019 به 61 رسیده که این کاهش، مثبت است. همچنین ایران دارای رتبه دوم در منطقه پس از ترکیه است.

 

وی ادامه داد: در افق 1404 ایران باید بتواند در غرب آسیا، رتبه اول را در علم و فناوری و اقتصاد به دست آورد که اکنون در بخش علم و فناوری به موفقیت دست یافته اما در سایر موارد دارای فاصله هستیم.

 

نیارکی در باره لزوم سرمایه گذاری نوآورانه در صنعت پلاستیک و پلیمر به موارد زیر اشاره کرد:

- لزوم سرمایه گذاری در صنعت پلاستیک و پلیمر با شیوه های نوآورانه و مبتکرانه با تکیه بر کفایت مواد اولیه تولید شده در صنایع بالادستی ناشی از سرمایه گذاری های جدید

- میزان صادرات مصنوعات پلاستیکی در سال 1397، حدود 590 هزار تن و معادل 1.4 میلیارد دلار است که عمدتا به کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان، عراق، پاکستان، آذربایجان و ترکیه صادر شده است.

- وجود پتانسیل های مناسب صادراتی، توسعه سرمایه گذاری در این صنعت را با رویکرد نوآورانه و رقابتی می طلبد.

 

این مقام مسئول همچنین با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دستی پتروشیمی، موارد زیر را برشمرد:

- صنعت پتروشیمی از پیوند پیشین قوی (6.4 درصد) با سایر صنایع نظیر لاستیک و پلاستیک، دارو، منسوجات، مبلمان، خودرو، شوینده، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، غذ ایی و آشامیدنی، بسته بندی، ساختمان سازی، انرژی و... برخوردار است.

 

- تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دست پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی مواد پتروشیمی می تواند سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتر در سایر حوزه های صنعت مرتبط با قطعات و مصنوعات پلاستیکی شود.

 

- در حال حاضر بیش از 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود که بخشی از آن به صورت خام صادر می شود که ارزش این صادارت حدودا برابر با 12 میلیارد دلار است. چنانچه این محصولات خام در صنایع پایین دست پتروشیمی به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شوند، ارزش چند برابری ایجاد می کند.

 

وی در ادامه سخنان خود گفت: با وجود سهم بالای صنایع پایین دست پتروشیمی در اشتغالزایی (حدود 78 برابر صنایع بالا دست) و ارزش افزایی (1.9 محصولات میان دستی و 15 برابری محصولات تکمیلی نظیر پلاستیک ها در برابر محصولات بالا دست)، سهم این صنایع از میزان تولیدات 16 درصد و بسیار ناچیز است که یک علت اصلی آن عدم توسعه زنجیره تولید محصولات پتروشیمی و تمرکز بر صادرات محصولات بالادستی در این صنعت است.

 

نیارکی برخی از راهکارهای تولید نوآورانه محصولات پلاستیکی را چنین بر شمرد:

- ارتقای کارآمدی در ساز و کارهای بازاری حاکم بر زنجیره تامین و تولید محصولات پلاستیکی

- توسعه فضای محصولی در ترکیب تولیدات پتروشیمی

- تکمیل طرح های بالادستی تامین کننده خوراک صنایع صنایع پلاستیک

- تحریک تقاضا برای مواد و محصولات پلاستیکی و استفاده از ظرفیت بازارهای صادراتی

- بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در طراحی و تولید محصولات نوآورانه.

 

این همایش با برگزاری دو پنل تخصصی به کار خود ادامه داد. اولین پنل به موضوع نوآوری سازمانی اختصاص داشت که محمود کریمی  و کامران باقری به ارائه مطلب پرداختند. پنل دوم نیز به همکاری صنایع بالدستی و صنایع تکمیلی در مسیر بین المللی سازی اختصاص یافت که سخنرانان آن سعیدی و محمدرضا رضوی بودند.

 

دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک با یک میزگرد که به بررسی نقش بازیگران اکوسیستم صنعت پلاستیک، پرداخت به کار خود پایان داد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد