ارسال پاسخ

۱۰ مرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2352

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور:

دوره صادرات صرف به عراق در حال اتمام است/ ۱۳ سال قبل ۷۶۰ میلیون دلار صادرات داشتیم، اکنون ۱۲.۵ میلیارد دلار

باید در نظر داشت که اگرچه فسادهایی وجود دارد و با هر کیفیتی کالا به عراق ارسال شده اما امروز در دوره پسا داعش، اولویت عراق، کنترل واردات و تنظیم بازار است.


به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از ایسنا، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تاکید کرد که دوره صرف صادرات به عراق در حال اتمام است و باید به فکر سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در بازار این کشور بود.

 

به گزارش ایسنا، پیرامونی ایران، در سال ٢٠١٨ حدود هزار میلیارد دلار واردات داشتند که ٢.٥ درصد از آن سهم ایران بوده که از این میزان، ٩ میلیارد دلار آن به عراق رفته و همین عدد ما را به یک قضاوت می‌رساند.

 

وی افزود: باید شرایط محیطی را تشخیص دهیم و اگر تصورمان این باشد که صادراتمان به عراق همانند سال‌های ١٩٩٠ باشد، اشتباه است؛ چرا که یک دوره بعد از ٢٠٠٣ و سقوط صدام و پس از آن دوره پسا داعش را داریم.

 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با تاکید بر اینکه باید بدانیم که عراق یک کشور رقابتی است و مشکلی برای واردات از هیچ کجای دنیا ندارد، ابراز کرد: باید خود را متناسب با شرایط تنظیم کنیم، زیرا نمی‌شود گفت تا ابد می‌خواهیم نمک و بستنی به عراق صادر کنیم، بلکه باید خود را به جای مسئولان عراقی بگذاریم.

 

دانایی‌فر اظهار کرد: باید در نظر داشت که اگرچه فسادهایی وجود دارد و با هر کیفیتی کالا به عراق ارسال شده اما امروز در دوره پسا داعش، اولویت عراق، کنترل واردات و تنظیم بازار است.

 

وی ادامه داد: در موضوع صادرات به عراق نیاز به مشاوره داریم، چرا که وضعیت عراق متفاوت شده و باز هم تغییر خواهد کرد.

 

۱۳ سال قبل ۷۶۰ میلیون دلار صادرات کالا داشتیم الان ۱۲.۵ میلیارد دلار

به گفته مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، ایران ١٣ سال قبل ٧٦٠ میلیون دلار صادرات داشت اما امروز به صادرات ٩ میلیارد دلاری تنها در بخش کالا رسیده و با احتساب بخش انرژی به صادرات ١٢.٥ میلیارد دلاری رسیده است که نشان از برنامه و اراده دارد.

 

دانایی‌فر یادآور شد: در گذشته تنها سه گذرگاه صادراتی داشتیم اما امروز به ١٨ گذرگاه افزایش یافته است.

 

وی گفت: حدود ٨٧ پرواز هر هفته بین ایران و عراق انجام می‌شود و از نظر سازمان هواپیمایی عراق مشکلی نداریم.

 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه همچنین بیان کرد: گردشگری سلامت و درمان به ساز و کار نیاز دارد؛ فارس قطب درمان کشور است و کسی در آن تردید ندارد و ما نیز از راه‌اندازی شرکت‌های گردشگر سلامت و سیاحت حمایت می‌کنیم.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد