ارسال پاسخ

۱ مهر ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2435

pvc-asso.ir

چالش‌های بازار عراق برای ایرانی‌ها

چالش‌های اصلی در بازار عراق برای تجار ایرانی معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از تسنیم ، ناصر بهزاد اظهار کرد: ما با جمعیت ۴۰میلیونی عراقی مواجه هستیم که تنوع فراوانی در تقاضا و نیازهایشان وجود دارد؛ از همین‌رو یکی از چالش‌های پیش‌روی بازرگانان ایران، چالش آمایشی است که موفقیت در تامین نیازهای متنوع این جمعیت کلان، نیازمند یک نگاه حرفه‌ای است.

 

او افزود: یکی دیگر از چالش‌های فعالیت تجاری در عراق، حضور رقبای متعدد از کشورهای مختلف در عراق است؛ چین، ترکیه، هند، آمریکا، ژاپن و آلمان تنها بخشی از ۷۰ کشوری هستند که در عراق، نمایندگی و سفارت دارند و به‌تبع پیگیری مواضع سیاسی‌شان در عراق، مواضع اقتصادی و تجاری‌شان را هم دنبال می‌کنند و در بخش‌های مختلف هم در بخش کالا و هم در بخش خدمات فعال هستند. ایران گرچه در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ۲ سال گذشته موقعیت ممتاز و خوبی در عراق داشته و با تمرکز سفارت کشورمان در عراق بر موضوعات اقتصادی، این موقعیت تا اندازه‌ای تثبیت شده است ولی به‌هرحال رقبای سرسختی از کشورهای مختلف در عراق حضور دارند و فعالیت در این فضای رقابتی سنگین هم یکی از چالش‌های بازرگانان ایرانی در عراق است. بهزاد با تاکید بر لزوم ورود شرکت‌های ایرانی به عرصه‌های نو در عراق گفت: به‌جهت انتقال فناوری‌های جدید، توجه به حوزه‌های فنی و مهندسی، خدمات پیمانکاری، اتوماسیون اداری، خدمات بیمه‌ای و از این دست، ما نیازمند تغییر در نگاه خود هستیم و باید بتوانیم هماهنگ با تغییر سیاست‌های عراق حرکت کنیم که این موضوع نیز یکی از چالش‌های جدی ما برای فعالیت در عراق است.

 

رایزن بازرگانی ایران در بغداد مشکلات بانکی در عراق را یکی دیگر از چالش‌های جدی شرکت‌های ایرانی در این کشور دانست و گفت: یکی از چالش‌های اصلی ما در این کشور، کامل نبودن ظرفیت‌های بانکی در عراق است و البته پیگیری‌های بسیار خوبی انجام شد و به‌دنبال توافقات بانک مرکزی دو کشور، فضایی ایجاد شد تا بسیاری از مشکلات مالی با استفاده از ارز عراق و دینار حل شود و مشکلات بانکی دو کشور که در مقطعی اوج گرفته بود تا اندازه زیادی مرتفع شد. به‌هرحال طبیعی است الگوهای اقتضایی برای فعالیت‌های بانکی با عراق قابل پیگیری است به‌گونه‌ای‌که بتوان با توجه به نیازهای شرکت‌های ایرانی و مشکلات آنها در مبادلات بانکی و مالی، الگوهای خاصی را تعریف کرد. اما به‌‌رغم همه این توافقات و ظرفیت‌ها، هزینه‌های تامین مالی برای پروژه‌های کلان و بزرگ بالا است و این چالش بزرگی در عراق است. البته این چالش به‌معنای آن نیست که هیچ کار بانکی با عراق ممکن نیست؛ چراکه به‌هرحال یک ظرفیت بزرگ بانکی در عراق وجود دارد؛ شما نگاه کنید درحال‌حاضر بانک‌های ملی، پارسیان و تعاون اسلامی در عراق حضور دارند و می‌توانند فصل‌های جدیدی از خدمات بانکی را ارائه دهند؛ علاوه بر آن صندوق ضمانت صادرات هم به‌عنوان یک ظرفیت در عراق حضور دارد ولی این نکته نیز نباید مغفول بماند که مادامی که ظرفیت صندوق ضمانت صادرات ایران، افزایش بودجه نداشته باشد و اعتبارات جدیدی را به بازار عراق گسیل نکند، مشکل شرکت‌های ایرانی برای تضمین‌های سیاسی و مالی در عراق باقی است. از طرف دیگر حضور شرکت‌های متنوع بیمه‌ای ایران در عراق طبیعتا می‌تواند آن فضای چالش‌برانگیزی را که ممکن است در تجارت با عراق وجود داشته باشد مرتفع کند.

 

بهزاد یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های ایرانی را موضوع تبلیغات مستقیم دانست و در تشریح آن گفت: عدم تبلیغات مستقیم شرکت‌های ایرانی در بازار عراق یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های ایرانی در این کشور است و باید سازوکاری طراحی و فراهم شود که شرکت‌های ایرانی بتوانند کیفیت خود را با ابزارهای مختلف و به‌شکل‌های گوناگون در مناطق مختلف عراق معرفی کنند؛ موضوعی که با حل آن، رفع بخشی از چالش‌های شرکت‌های ایرانی برای معرفی خودشان در بازار عراق تسهیل می‌شود.

 

او تاکید کرد:‌ یکی دیگر از مسائلی که ممکن است فعالیت تجاری شرکت‌های ایرانی در عراق را دستخوش تغییر کند، نوسانات نرخ ارز است که این نوسانات ممکن است تجارت را زیر سوال ببرد؛ چراکه با توجه به قراردادهای بلندمدتی که بعضا شرکت‌های ایرانی در عراق بسته‌اند و این قراردادها نیازمند نرخ ثابت ارز بوده، نوسانات ارزی می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی مساله‌ساز شود. به‌گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق، بوروکراسی کند، نبود ساختار همسان و همگن در فرمت‌های قرارداد، ورود شتابزده به برخی پروژه‌ها، وقفه‌های صادراتی از سوی ایران و رفتارهای سلیقه‌ای در بعضی گمرکات عراق نیز از دیگر چالش‌ها و موانعی است که پیش‌روی شرکت‌های ایرانی در عراق قرار دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد