ارسال پاسخ

۲۵ آذر ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1991

میانبر ورود به بازار عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق میانبر جدیدی را برای ورود به بازار عراق معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در دیدار مشترک هیات تجاری ایران و عراق اظهار کرد: از شرکت‌های عراقی دعوت شده است تا در این کشور به‌صورت پیمانکاری و در بخش‌های نفت و گاز همکاری داشته باشیم. بر این اساس در مناقصاتی که ما شرکت می‌کنیم پشت بیرق و نام شرکت‌های عراقی قرار می‌گیریم و از این طریق فرصت حضور در پروژه‌های نفت و گاز و خدمات فنی و مهندسی را می‌یابیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق ۲۰ تا ۳۰ درصد پروژه‌های پیمانکاری خود را در مناقصات به شرکت‌های عراقی اعطا می‌کند، گفت: این شرکت‌ها توانایی و ظرفیت لازم برای اجرای این پروژه‌ها را ندارند که ما می‌توانیم از طریق همکاری مشترک با آنها به پروژه‌های عراق وارد شویم. حسینی گفت: بیشتر پروژه‌های نفت و گاز در پیمانکاری عراق درحال‌حاضر دست کشورهای اروپایی و چین است و شرکت‌های ایرانی با وجود اینکه در مناقصات شرکت کرده‌اند و برنده شده‌اند، امکان فعالیت در این کشور را نیافته‌اند.

 

بازار عراق به‌دلیل مشکلات سپرده‌گذاری ارزی در ایران و همچنین به‌صورت مقطعی به‌دلیل اربعین مشکلاتی داشت؛ اما روند مثبت صادرات ما به این کشور ادامه دارد و روزانه حدود ۴۵ میلیون دلار و در مواقعی تا ۷۰ میلیون دلار به این کشور صادرات داریم. وی خطاب به صادرکنندگان به عراق گفت: برای اینکه بتوانیم بازار مناسبی در این کشور داشته باشیم نباید منتظر شویم که عراقی‌ها بیایند و از ما خرید انجام دهند، بلکه باید در این کشور در بخش تولید مشارکت داشته باشیم یا تولید انجام دهیم یا حداقل بخشی از خط تولیدمان را به این کشور ببریم تا بتوانیم به‌صورت بلندمدت در این کشور حضور یابیم. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: در بخش صادرات محصولات کشاورزی باید تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه قرنطینه گیاهی بین دو کشور به امضا برسد و مسوولان عراقی خواهان تحقق این امر هستند؛ اما براساس مذاکراتی که با مسوولان دولتی ایران انجام داده‌ایم، این‌طور می‌گویند که ما از مقامات عراقی برای حضور در ایران دعوت کردیم و آنها نیامدند؛ باید توجه داشت که ما صادرکننده محصول به آنها هستیم و لازم است که پیش‌قدم شویم.

 

حسینی افزود: مسوولان دولتی ایران تمایلی به حضور در عراق ندارند و در مواقعی که می‌آیند در مدت کوتاهی جلسات را ترک کرده و بعد از زیارت نجف و کربلا به سرعت به ایران برمی‌گردند؛ اما برای سفر به کشورهای اروپایی تمایل بیشتری دارند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد