ارسال پاسخ

۳ آذر ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1962

pvc-asso.ir

دیوکسین و PVC گذشته­ای وحشتناک، آینده­ای روشن (بخش دوم و پایانی)

هنگامی که زباله­های PVC به درستی سوزانده شوند، مشکلی ایجاد نمی­کنند. از بین بردن مواد حاوی PVC از زباله، باعث عدم تولید ماده آزاد دیوکسین نمی­شود. تشکیل دیوکسین زمانی رخ می­دهد که در زباله­های دفن­شده، آتش­سوزی ایجاد شود و...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، در بخش اول این مطلب علاوه بر یک مقدمه سرفصل های؛ یک داستان موفق، از «کارخانه­های دیوکسین» تا فناوری­های پاک و موضوع اصلی ـ احتراق غیرقابل کنترل توضیح داده شد. برای مطالعه بخش اول اینجا را کلیک کنید.

 

اکنون بخش دوم و پایانی این مطلب را پیش روی دارید.

 

سوزاندن در حیاط­ خلوت

یکی دیگر از نگرانی­های مهم، سوزاندن زباله­های خانگی در حیاط­خلوت خانه­ها می­باشد، این کار در کشورهای در حال توسعه و مناطق روستایی U.S، بسیار متداول است. حتی سوخت یک اجاق گاز، عملیات سوزاندن در کوره­ها، سوزاندن زباله­ها در دمای پایین و فقدان هوا، وجود کلر حاصل از PVC و دیگر منابع، خصوصاً نمک­های معمولی، همه موجب تولید دیوکسین می­شوند. از دیگر محصولاتی که سوزاندن زباله­ها در حیاط خلوت خانه­ها تولید می­کنند، می­توان به ذرات آلوده، هیدروکربنهای آروماتیک چندحقله­ای مولد سرطان و ترکیبات آلی فرار اشاره کرد. در حقیقت، آژانس حفاظت از محیط­زیست U.S این عمل را به عنوان یک خطر جدی برای سلامتی طبقه­بندی کرده است.

 

سوزاندن کابل­ ها

در مناطق فقیر جهان، هنوز هم سوزاندن پلاستیک­ها برای پوشش­ دهی مجدد اطراف کابلها جهت حفاظت از فلز ارزشمند مس ِ سیم متداول است. PVC یک ماده معروف برای پوشش­دهی کابلها می­باشد، این ماده به خاطر قیمت پایین، مقاومت بالا در برابر اشتعال و عایق الکتریکی بودن، بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. اما، حضور کلر به همراه کاتالیست (فلز مس) و کربن (موجود در پوشش) ـ در ترکیب با طبیعت غیرقابل کنترل آتش ـ سبب آتش­گرفتن کابل به همراه تولید دیوکسین خواهد شد. خوشبختانه این عمل کاهش یافته اما هنوز هم مشکلی است که باید حل شود.

 

دفن زباله­ ها

دفن زباله یک روش معمولی اما بسیار مشکل­ساز برای دفع زباله­ها، به ویژه در اثر آتش­سوزی در سطوح بالا و پایین زمین می­باشد. به دلایلی، آتش­سوزی در زباله­های مدفون در زیرزمین خطرآفرین­تر از سوزاندن این زباله­ها، حتی اگر دمایی بین 80 تا 230 درجه سانتی­گراد داشته باشند، است. معمولاً،  PVC به صورت ـ کف­پوش، کابل سیم­ها، لوله­ها و فویل­های سخت ـ حدود 40 درصد ظرفیت کلر در زباله­های دفنی را شامل می­شوند، در نتیجه تشکیل دیوکسین تسهیل می­یابد. حضور دمای پایین، حجم بالای کلر، احتراق ناقص، فشردگی، مواد با اختلاط ضعیف، رطوبت و فقدان اکسیژن، آتش­سوزی در زباله­های دفنی، زمینه مناسبی برای تولید دیوکسین فراهم می­کند. اما، مطالعات بسیار زیادی برای اثبات اثر این ترکیبات موردنیاز است. سیاست­هایی برای جلوگیری از دفن زباله در طول سالیان متمادی در اتحادیه اروپا و سایر نقاط توسعه یافته جهان، صورت گرفته، به عنوان مثال آلمان کشوری پیشرو در این زمینه است. اما اقدامات بسیار دیگری باید در این زمینه انجام شود، زیرا دفن پلاستیک­ها اتلاف منابع تجدیدپذیر است.

 

آتش­سوزی در خانه­ ها

لوازم خانگی حاوی PVC در حال افزایش هستند، این محصولات به شکل لوله­ها، کف­پوش­ها، پنجره، عایق سیم و ... می­باشند. مادامی که بسیاری از مواد به کار رفته در ساختمان شامل کلر باشد، به ناچار درزمان بروز آتش­سوزی غیرقابل کنترل، شاهد تولید دیوکسین خواهیم بود.

 

در حقیقت، محققان طبق مطالعات متعددی که انجام داده­اند، به این نکته پی بردند که پتانسیل تشکیل دیوکسین برای پی وی سی و چوب مشابه است. از لحاظ سمیت و قابلیت اشتعال، کلرید هیدروژن آزاد شده توسط PVC به میزان قابل توجهی کمتر از آکرولئین و سیانید هیدروژن تولیدی از چوب، نایلون، چرم و پشم است. همچنین ظرفیت بالای کلر در  PVC سبب کاهش اشتعال و تولید گرمای زیاد، می­شود.در نتیجه مواد حاوی PVC، دارای ویژگی بسیار ارزشمند خود خاموش­شوندگی در صورت آتش­سوزی، هستند.

 

نظرات علمی و گام­های بعدی

نظر علمی استاد Buekens  و همکارانش کاملا واضح است: هنگامی که زباله­های PVC به درستی سوزانده شوند، مشکلی ایجاد نمی­کنند. از بین بردن مواد حاوی PVC از زباله، باعث عدم تولید ماده آزاد دیوکسین نمی­شود. تشکیل دیوکسین زمانی رخ می­دهد که در زباله­های دفن­شده، آتش­سوزی ایجاد شود و یا آتش­سوزی در واحدهای متروکه یا خارج از دسترس اتفاق بیفتد.

 

این اقدامات موجب از بین­ رفتن دیوکسین­ها نمی­شود، بلکه به منظور جلوگیری از تولید هیدروکربن­های چندحلقه­ای آروماتیک سرطان­زا می­باشد. همانطور که ذکر شد، انتشار دیوکسین در طول تولید PVC، یک مشکل حاشیه­ای است. با این حال، انجمن VinylPlus نظارت مثبت خود را در زمان تولید، بازیافت و مدیریت ضایعات PVC انجام می­دهد.

 

          واحد سوزاندن زباله در دانمارک

 

واحد سوزاندن زباله در اتریش

سوزاندن زباله ها در فضای باز اثرات سویی برای محیط زیست خواهد داشت و باید حذف شود. این روش سبب تولید دیوکسین می شود که به دلیل محتوای کلر در زباله است. حتی اگر پلاستیک های کلردار از زباله ها حذف شود انتشار دیوکسین وجود خواهد داشت. زیرا در زباله های خانوارها به شکل نمک معمولی کلر وجود دارد.

 

منبع:  VINYL PLUS

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد