ارسال پاسخ

۲۳ مهر ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1877

در صورت توسعه متوازن محقق می‌شود

صادرات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی معادل صادرات نفت

صادرات محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در صورت برنامه‌ریزی منسجم و توسعه متوازن می‌تواند در افق چشم‌انداز معادل صادرات نفت خام باشد.

جواد میرحیدری، عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران با بیان اینکه باید از سمت اقتصاد متکی به درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و سایر ذخایر زیرزمینی به سمت ایجاد صنایع پایین‌دستی حرکت کنیم گفت: دولت باید ریل‌گذاری خود را در بخش صنایع پایه به سمت صنایع پایین‌دست هدایت کند و امتیازهایی را که تاکنون بیشتر متوجه واحدهای پایه پتروشیمی کرده بود، به سرمایه‌گذاران پایین‌دستی اختصاص دهد.

 

وی افزود: امروز پتروشیمی به محوری انکار‌ناپذیر در صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شده است و بدون تردید حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به دلیل ایجاد ارزش افزوده بیشتر و اشتغال بالاتر یک ضرورت است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

میرحیدری تصریح کرد: در عرصه تولید مواد پتروشیمی و شیمیایی با ارزش افزوده بالا می‌توان با توسعه نظام‌مند صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در قالب پارک‌های صنعتی پتروشیمی و شیمیایی و ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط پتروشیمی دانش‌بنیان با رویکرد نوآوری و تولید محصولات جدید، کارآفرینی و ایجاد شغل‌های پایدار را رقم زد و از سوی دیگر با مدیریت روزآمد و بهره‌ور کاهش هزینه تولید و در نهایت کسب حداکثر ارزش افزوده از مواد خام پتروشیمی را به دست آورد و از این رهگذر به یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در جهان تبدیل شد. وی ادامه داد: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های منسجم صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را توسعه دهیم، صادرات محصولات پایه و پایین‌دستی پتروشیمی از کشور در افق چشم‌انداز می‌تواند معادل نفت خام باشد و اتکا به نفت خام کاهش یابد.

 

منبع: نیپنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد