ارسال پاسخ

۱۳ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1798

pvc-asso.ir

چرا صنایع تکمیلی پتروشیمی رقابت پذیر نیست؟

پتروشیمی ها هم عرضه کننده و هم کنترل کننده بازار هستند/ تبدیل بورس کالا به محل تشنج/ اصل بر تشویق صادرات مواد اولیه پتروشیمی...

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی امروز 13 شهریور 1397 در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 

دستور این جلسه برسی پیشنهادات اتاق ایران جهت رقابت پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع پالایشی و پتروشیمی بود که بنا است خروجی آن در نشست آتی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.

 

سرانجام پس از یک سال و نیم فعالیت کارشناسی برای رقابت پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی توسط اتاق بازرگانی ایران که منجر به ارائه یک بسته پیشنهادی شد، امروز بار دیگر و در ادامه این موضوع جلسه ای دیگر برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش در این نشست که نمایندگان صنایع پتروشیمی و صنایع تکمیلی حضور داشتند، نظرات موافق و مخالف و حتی پیشنهادات جدیدی در این زمینه ارائه شد.

 

اما شاید یک موضوع پررنگ تر و بیشتر از همه که مورد مورد اجماع و تاکید موافقان و مخالفان بود، ضرورت رگولاتوری برای تنظیم و تعادل میان صنایع بالا دستی، تکمیلی و حتی دولت بود.

 

اتاق بازرگانی ایران پس از مدت زمان طولانی و برگزاری جلسه های متعدد یک گزارش توجیهی 100 صفحه ای با نظارت راهبردی پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق آماده کرده است. این گزارش علاوه بر زنجیره پتروشیمی شامل زنجیره ارزش آلومینیوم از صنایع مادر تا صنایع تکمیلی، وضعیت زنجیره ارزش مس از صنایع مادر تا صنایع تکمیلی و وضعیت رنجیره ارزش فولاد و آهن نیز می شود.

 

چرا صنایع تکمیلی پتروشیمی رقابت پذیر نیست؟

پدرام سلطانی ضمن طرح این پرسش، گفت: یکی از دلایل آن سیاست های اتخاذ شده مالیاتی است که صادرات مواد اولیه به خارج از کشور را تشویق می کند، در حالی که هیچ ترغیبی برای بهره مندی صنایع تکمیلی دیده نشده است.

 

وی ادامه داد: همچنین منطق لازم برای توسعه صنایع بالا دست تعریف نشده و سیاست های کلی در راستای صادرات مواد اولیه قرار دارد.

 

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، ساختار رقابت صنایع بزرگ، درست نیست؛ آنها هم عرضه کننده و هم کنترل کننده بازار هستند و بورس کالا نیز به یک محل تشنج تبدیل شده است.

 

وی افزود: شرایط موجود و عدم ارتباط منطقی بین صنایع بزرگ، کوچک و متوسط و نبودن شرایط رقابتی، بازار بورس کالا را از کارایی انداخته است.

به گفته سلطانی راهکار این مشکل وجود سیستم رگولاتوری است.

 

پیشنهاد دلار 5200 تومان برای تولیدکنندگان

در ادامه رضا زاده نماینده اتحادیه سراسری تامین نیاز مواد اولیه صنایع پایین دستی نیز این پرسش را مطرح کرد که اگر نرخ دلار باری واحدهای تولیدی بر مبنای بازار ثانویه باشد، یک تورم 100 تا 150 درصدی متوجه مردم می شود، آیا برای این موضوع فکری شده است؟

وی پیشنهاد داد همچنان که دولت برای تامین کالاهای اساسی دلار با نرخ 4200 تومان در نظر گرفته است، برای تولیدکنندگان دلار با نرخ 5200 تومان در نظر بگیرد.

 

دولت نرخ خوراک را با دنیا منطقی کند

مهدوی دبیر انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی نیز رگولاتوری را مطالبه همیشگی صنایع پتروشیمی عنوان کرد و کفت: در وضعیت فعلی که کشور در شرایط حساسی به سر می برد نمی توان تصمیم های کلان گرفت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما از 6 بند نامه اتاق ایران به معاون اول رئیس جمهور با 5 بند آن موافق هستیم و تنها با بند معافیت مالیاتی مخالفت داریم.

 

مهدوی گفت: دولت نرخ خوراک پتروشیمی ها را با دنیا منطقی کند ما نیز مخالفتی با تسعیر ارز نداریم.

 

به گفته وی تا زمانی که رانت از پتروشیمی برداشته نشود امکان کنترل رانت را نداریم.

 

موافقت انجمن ملی پلاستیک با نامه اتاق

سعید صبوری نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز اظهار داشت: نامه اتاق بازرگانی ایران قبل از ارسال به معاون اول رئیس جمهور توسط انجمن ملی صنایع پلاستیک مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی گفت: انجمن ملی با نامه 6 بندی اتاق ایران به معاون اول رئیس جمهور منوط به اجرای هر شش بند موافق است.

 

تصویر بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد