ارسال پاسخ

۲۴ بهمن ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1384

pvc-asso.ir

مروری بر تکنولوژی های بازرسی عملکرد لوله

تکنولوژی بازرسی لوله، ارزیابی دستی، بازرسی محیطی، بروز رسانی اشعه X، هدف سنسور و...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: لویی رید در گزارشی عنوان کرد، زمانی که لوله در شرایط مناسب و با رعایت الزامات استاندارد ساخته شود، تکنولوژی های بسیاری برای بررسی صحت عملکرد لوله نصب شده وجود دارد. 

 

 

وسیله کوچک قابل حمل برای اندازه گیری سریع ابعاد لوله 

تکنولوژی بازرسی لوله 


به طور کلی، لوله های پلاستیکی دارای استحکام بالا هستند، اما باید از این نکته مطمئن شد که اگر آنها شکستند، آیا می توان آنها را به سرعت تعمیر و یا تعویض کرد. به همین دلیل، سیستم های بسیاری برای بررسی صحت عملکرد لوله های نصب شده، وجود دارند. گرچه قبل از همه این مراحل، تولیدکنندگان سعی دارند از تولید لوله ها با ابعاد و مشخصات صحیح مطمئن شوند.  
شرکت آلمانی Inoex، سالهای بسیاری را صرف استفاده از سیستم های اندازه گیری ضخامت دیواره(THz) Terahetz در کاربردهای پلاستیکی کرده است. پرتو Terahertz در محدوده فرکانس بین میکروویو و اشعه مادون قرمز است. تا چند سال پیش، این محدوده فرکانس به دلیل کمبود واحدهای فرستنده یا گیرنده تنها به صورت جزئی قابل استفاده بود. Inoex مدعی است که در بخش R&D خود بر این مشکل فائق آمده است. آرنو نئومیستر، مدیر بازاریابی شرکت Inoex می گوید؛ اشعه THz برخلاف اشعه X برای سلامتی مضر نیست. همچنین، شرکت کوانتوم 360، سیستم سنسوری THz 360 درجه ای را طراحی کرده است، که 360 درجه دورتادور لوله مدنظر را کنترل می کند. همچنین، اندازه های مختلف ضخامت دیواره از 100 میکرون تا 60 میلی متر به راحتی توسط این سیستم اندازه گیری می شود، حتی در لوله های چند لایه که ماده اولیه هر لایه با لایه بعدی تفاوت دارد و طبیعتا دارای ضریب شکست متفاوتی هستند، این اندازه گیری انجام می شود.  بسته به نوع مواد و روش های اندازه گیری، دقت اندازه گیری می تواند به 25 میکرون برسد. همچنین، با ترکیب یک حسگر THz با یک سنسور لیزری می توان به صورت همزمان قطر را نیز انداره گیری کرد. کوانتوم 360 در چهار اندازه، برای قطر لوله تا 250، 400، 630 و 1000 میلی متر در دسترس است. این سیستم با کنترل ضخامت لوله می تواند موجب کاهش هزینه ی 5 درصد در مواد اولیه شود. 


ارزیابی دستی


Inoex، همچنین یک سیستم دستی کوچک را برای اندازه گیری سریع ابعاد لوله طراحی کرده است. یک دستگاه قابل حمل که دارای سیستمی بر پایه THz بوده و می تواند ضخامت و قطر لوله های پلاستیکی را در ثانیه اندازه گیری کند. منبع THz یک فرستنده طراحی شده توسط Inoex و یک چیپ THz می باشد. دستگاه باتری طراحی شده برای لوله های پلاستیکی اکسترودشده با قطر متوسط و بزرگ است. این لوله ها با ضخامت mm5 یا بیشتر با دقت 50 میکرون قابل اندازه گیری هستند. دستگاه شامل 2 بازوی مرکزی قابل تعویض یکی برای قطرهای بزرگ و دیگری برای قطرهای متوسط است. تولیدکننده لوله دستگاه را تنظیم کرده و بازوی مرکزی آن را داخل لوله قرار داده و کلیدی را فشار می دهد. حلقه LED در اطراف کلید یک نشانگر وضعیت لوله می باشد که اطلاعات بازخوردی را در مورد کیفیت اندازه گیری ارائه می کند. این اطلاعات بر روی صفحه نمایش لمسی خازنی دستگاه که دارای وضوح 320×240 پیکسل است، نمایش داده می شود. پس از اندازه گیری، داده های ضخامت دیواره نمایش داده خواهد شد. در مورد اندازه گیری قطر لوله که از طریق اندازه گیری سطح مقطع انجام می گیرد، دستگاه هر دو مقدار ضخامت دیواره و اندازه ضخامت دیواره داخلی و خارجی را نشان می دهد. به عنوان یک ویژگی خاص، استفاده از دو سنسور با سرعت یکسان، به کاربر این امکان را می دهد که زاویه اندازه گیری که همان موقعیت لوله می باشد، را ثبت کند.  داده ها و زمان اندازه گیری همیشه در دسترس هستند. با توجه به دستورالعمل ارائه شده، تنها اطلاعات مربوط مواد باید به دستگاه ارائه گردد. ترتیب جمع آوری اطلاعات توسط یک بخش مجزا در دستگاه صورت می گیرد. چنانچه توسط IP 54 گواهی شده است، این دستگاه در برابر محیط زیست های صنعتی، آب و گردوغبار ایمن است. 

 

کوانتوم 360 شرکت Inoex بر پایه پرتو Terahertz

 

بازرسی محیطی  


Pixargus سیستمی را ایجاد کرده که بازرسی کامل سطح   360 و اندازه گیری دقیق شکل پروفیل و   لوله-های پوشش دار بزرگ را انجام می دهد. نام این سیستم، کنترل پروفایل DualVision XXL7 که متکی به یک دوربین و تکنیک کالیبراسیون جدید برای رسیدن به این هدف است. در این حالت سیستم بازرسی به صورت کاملاً الکتریکی کالیبره شده و به صورت کاملاً مکانیکی راه اندازی می گردد، در این حالت فرآیند خیلی ارزانتر است. پوشاندن سطح مقطع های بزرگ نیاز به ورودی های مواد قابل اعتماد دارد. هر آسیب یا نقص ممکن است سبب تولید هزینه های اضافی گردد. بدین منظور، کیفیت تولید باید به صورت پیوسته در طول فرآیند بازرسی شود. اما سیستم های مرسوم برای بازرسی پروفیل ها و لوله های بزرگ تنها سطوح قابل مشاهده اصلی را چک می کنند، PC7 DualVision XXL اولین سیستمی است که می تواند تمام سطوح قابل مشاهده بخش های بزرگ را با هزینه ای مناسب بررسی کند. یورگن فیلیپس، مدیر عامل فنی Pixargus می گوید: «ما می توانیم هر گونه نقص در بخش های بزرگ چند زاویه ای از ساختارهای بسیار پیچیده و لبه ها را با دقتی بی نظیر شناسایی کنیم».

ProfilControl 7 DualVision XXL از Pixargus متکی بر یک سیستم دوربین توسعه یافته و روش کالیبراسیون

 

بروز رسانی اشعه X


APT
، یک اکسترودر آلمانی متخصص در تولید لوله های فلوئورپلیمر است، در این اکسترود با استفاده از تکنولوژی اندازه گیری اشعه X از شرکت Sikora ابعاد محصول به طور دقیق اندازه گیری می شود. این شرکت از اشعه X سری 6000 Pro برای اندازه گیری ضخامت دیواره، نیروی گریز از مرکز، قطر خارجی و داخلی، دوپهنی لوله های سه لایه تهیه شده از مواد مختلف، استفاده می کند. مقدار اندازه گیری شده، در طول خط تولید بر روی یک صفحه نمایش بزرگ به دو صورت عددی و گرافیکی نمایش داده می شود. اپراتور خط تولید، می تواند بلافاصله تلرانس (اختلاف) مقادیر نمایش داده شده با مقادیر تعریف شده را ببیند. در همان زمان، Zumbach طیف وسیعی از تکنولوژی اندازه گیری با اشعه X را برای محصولات تک لایه و چندلایه ارائه داده است. او  می گوید، Rayex S اشعه ایکس استاتیک برای محصولاتی مانند لوله های فوم و شیلنگ های هیدرولیک طراحی شده است. این تکنولوژی ابعاد مختلفی مانند قطر، دوپهنی و ضخامت دیواره را، حتی در محصولات 4 لایه، اندازه گیری و کنترل می کند. این تکنولوژی برای لوله ها و شیلنگ های با قطر خارجی بالاتر از mm80 هم کاربرد دارد. ویژگی های کلیدی شامل: تکرارپذیری در mm02/0، اندازه گیری فرکانس در حالت استاندارد تا Hz10، دو منبع اشعه X در زاویه 90 درجه و یک منبع که نیاز به خنک کننده آب ندارد


هدف سنسور


دانشمندان در دانشگاه منچستر انگلستان به دنبال تولید خط لوله کامپوزیتی هستند تا بتوانند این سنسورها را در آنها جاسازی کنند. در این پروژه، که توسط BP حمایت می شود، استفاده از سنسورهای فعال پنجره ای پیزوالکتریک (PWAS)، سنسورهای توزیع نور مستقیم (DOSS) ـ همچنین ترموگرافی مادون قرمز (IRT) ـ برای نظارت بر ساختار لوله ها در زمان واقعی مجاز شده است. محققان می گویند، در انتهای این پروژه ما یک مجموعه خط تولید لوله کامپوزیتی آزمایشگاهی با قابلیت خود سنجی داریم. از PWAS برای اندازه گیری انتشار آکوستیک در طول تست ضربه استفاده می شود و از این جهت صدمه به الیاف و ماتریس های پلیمری وارد   نمی شود. در حالی که IRT آسیب ها راشناسایی می کند، عمق ترکها محدودکننده تجزیه و تحلیل است: محققان می گویند ترک های کم عمق زیرسطحی می توانند هر آسیبی را در زیر خود پنهان کنند. نسخه اصلی این تحقیق در مجله Applied Composite Materials منتشر گردیده است
 

تست های بلندمدت


معمولاً قبل از اینکه لوله ها در داخل زمین دفن شوند، برای اطمینان از اینکه در مدت مشخص طول عمرشان کارایی دارند، مورد ارزیابی قرار می گیرند. با این حال، اخیراً پروژه ای بر روی نمونه لوله های قدیمی صورت گرفته تا طول عمر مفید آنها را بدست آورد. پروژه ای که توسط موسسه تحقیقاتی هلندی   Kiwa Technology  اداره می شود آزمایشی بر روی یک خط لوله 500 متری و دارای 49 محل اتصال، لوله های گاز و آب را تحت شرایط مختلف مورد آزمایش قرار داده است. مدیر حسابداری شرکت کیوا، در کنفرانس زیرساخت های لوله های پلاستیکی که اخیراً در شهر لندن برگزار شد، گفت؛ منافع شرکت ها در این است که بدانند چگونه می توانند مدت زمان طول عمر مفید لوله های دفنی خود را افزایش دهند. کیوا 9 حفاری را بر روی لوله آب سایز mm110 که در فشار bar 10-5/3 مورد استفاده قرار گرفته بود، انجام داد، همچنین همین تعداد حفاری را بر روی لوله ای مشابه در فشار bar1-09/0 و بیشتر از 9 حفاری را بر روی لوله گاز mm32 در فشار bar1-8/0 انجام داد. در هر حفاری، m30-10 لوله استخراج می شود. سپس نمونه ها در طیف وسیعی از تست های فیزیکی شامل فشار هیدرواستاتیکی مورد سنجش قرار می گیرند. نتایج نشان دادند که کیفیت لوله-های PVC باقی مانده پس از   50-30 سال مصرف طبق استانداردهای مدنظر هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد. تفاوت هایی بین لوله های جدید و قدیم وجود دارد که این تفاوت ها شامل تغییر در دمای انتقال شکنندگی به چقرمگی می باشد. دلیل این امر بسیار ساده است؛ در طول زمان تولیدکنندگان PVC محصولات بهتری تولید کرده اند و این امر ادامه خواهد یافت

 

بیشتر بخوانید

-----

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

نقایص در فرایند اکستروژن و تاثیر بر کیفیت محصول

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

 

5 گام کنترل ظاهری لوله و اتصالات پی وی سی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد