ارسال پاسخ

۲۴ دى ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1331

pvc-asso.ir

روش‌های ساده برای شناسایی حضور استرهای فتالات در  محصولات پی وی سی نرم

این روش جدید می‌تواند استرهای فتالات را با بیش از 10 برابر حساسیت روش‌های قبلی از هم تمیز دهد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: آزمایشگاه‌های فوجیستو، پیشرفت‌های به وجود آمده در روش‌هایی را اطلاع‌رسانی کرده است که می‌تواند حضور استرهای فتالات مثل بیس(2-اتیل‌هگزیل)فتالات (DEHP) را شناسایی و میزان سمیت در پلی‌وینیل کلراید (PVC) را لحاظ کند. این روش جدید می‌تواند استرهای فتالات را با بیش از 10 برابر حساسیت روش‌های قبلی از هم تمیز دهد.

 

 

در گذشته، اندازه‌گیری بسیار دقیق از مقدار فتالات مستلزم تجهیزات تحلیلی گران و آموزش‌های ویژه بود. با اینکه روش‌های اندازه‌گیری نسبتا ساده و ارزان شناخته شده‌اند، اما حساسیت آنها ضعیف است. در این روش جدید که توسط شرکت فوجیستو توسعه داده شده و "روش جمع‌آوری بخار" نامگذاری شده است، یک نمونه حرارات داده شده و بخار فتالات حاصل روی یک لایه نازک جمع‌آوری و با این عمل شناسایی حضور استرهای فتالات با 10 برابر حساسیت بیشتر نسبت به روش‌های پیشین، مقدور می‌گردد.

 

این روش را می‌توان روی خطوط ابتدایی عملیات تست پذیرش کارخانه با استفاده از تجهیزات ارزان و ساده برای شناسایی حضور استرهای فتالات در محصولاتی همچون کابل‌های خانگی در کمتر از 10 دقیقه و با درجه‌ی بالایی از حساسیت به کار برد و در نتیجه به ارائه محصولات ایمن‌تر کمک کرد.

 

جزئیات این تکنولوژی در نشست بهار سال 2007 انجمن فیزیک کاربردی ژاپن در تاریخ‌ 27-30 مارس در شهر آتسوگی برگزار شد.

 

گروه فوجیستو با بازتاب فلسفه‌ی شرکت خود یعنی:"در تمام فعالیت‌های  خود از محیط زیست حفاظت کرده و به جامعه کمک می‌کنیم"، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک اولویت مدیریتی مهم قرار داده است و فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست خود را بر اساس سیاست محیطی زیستی این شرکت دنبال می‌کند.

 

گروه فوجیستو این تفکر را بر روی فعالیت‌های خرید خود با هدف روشن‌ساختن رویکرد خرید سبز توسعه داده است. مواد شیمیایی مشخص‌شده‌ی گروه فوجیستو مبتنی بر موادی هستند که با قوانین یا دستورالعمل‌های مشخص‌شده‌ی در این گروه صنعتی تنظیم‌ می‌شوند. فوجیستو این مواد شیمیایی را در تمامی تدارکات خود که پیش‌ماده‌های آن تحت پوشش این قوانین هستند، لحاظ کرده و انتظار دارد که فروشندگان آن به آنها احترام بگذارند.

 

 

در گروه فوجیستو، تمامی محصولات خریداری شده به صورت مستقیم با هدف از بین بردن مواد سمی بررسی شده‌اند. در کارخانجاتی که مقادیر زیادی از محصولات خاص را خریداری می‌کنند، تعدادی از فناوری‌های اختصاصی برای شناسایی سریع، دقیق و کارآمد حضور مواد سمی توسعه داده شده و در گروه فوجیستو نیز استفاده می‌شود.

 

DEHP یکی از رایج‌ترین محصولات فتالات تولیدشده است که نوعی نرم‌کننده می‌باشد که PVC را انعطاف‌پذیر می‌سازد اما در عین حال به دلیل نگرانی‌های ناشی از سمی بودن آن، ژاپن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای استفاده از آن در اسباب‌بازی‌ها و سایر محصولات برای نوزادان و کودکان، مقرراتی را تنظیم کرده‌اند. اتحادیه اروپای این ماده را ماده‌ای با ریسک خطر در نظر گرفته و آن را به عنوان یک ماده‌ی سرطان‌زا، جهش‌زا، ضدبارداری و سمی طبقه‌بندی کرده است. در 17 فوریه 2011، این ماده در قوانین REACH به عنوان ماده‌ای با نیاز به تاییدیه ذکر شده است. این ماده همچنین به عنوان کاندید برای مقررات مرحله بعدی تحت دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است که تاثیر قابل‌توجهی بر روی صنایع الکترونیک دارد.

 

دو روش برای آنالیز استرهای فتالات وجود دارد: روش اول می‌تواند به طور دقیق نوع و غلظت این ماده را اندازه‌گیری کند و روش دوم یک روش غربالگری است که می‌تواند به طور ساده حضور این ماده را بدون اینکه قادر به طبقه‌بندی آن باشد، مشخص کند. روش اول دقیق است اما به پیش‌پردازش نمونه با استفاده از حلال‌های آلی، استفاده از تجهیزات گرانِ ده‌ها هزاردلاری و اتکا به تکنسین مجرب و آموزش دیده نیاز دارد. این روش در عین حال، یک فرایند زمان‌بر است. این موضوع، این روش را برای تست پذیرش در یک کارخانه‌ که روزانه تعداد زیادی محموله دریافت می‌کند، تکنیکی غیرعملی ساخته است. روش دوم از یک طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FT-IR) با انعکاس کل تضعیف‌شده (ATR) استفاده می‌کند. این روش از تجهیزات ارزان‌تری (تنها 20% هزینه) در مقایسه با روش قبلی بهره می‌برد و به هیچ پیش پردازشی نیاز ندارد و عملیات آن آسان است به طوری که هیچ کس در عملیات اندازه‌گیری آن دخیل نیست. با این حال، این روش تنها غلظت‌های 10% وزنی و بالاتر را تشخیص می‌دهد که در مقایسه با الزامات قانونی غلظت 0.1%  وزنی و کمتر، حساسیت این روش دو مرتبه کمتر از مقدار موردنیاز می‌باشد.

 

روش توسعه داده شده توسط گروه فوجیستو (شکل 2a) با گرمایش یک نمونه و تبخیر استر فتالات و تجمیع بخارات حاصل از آن روی یک لایه‌ی PVC بدون افزودنی روی یک صفحه‌ی فلزی کار می‌کند. در این روش نرم کننده روی لایه‌ی PVC تغلیظ شده و تاثیر رنگ‌ها یا سایر افزودنی‌ها را در نمونه از بین می‌برد. علاوه بر این، امکان اندازه‌گیری لایه نازک فیلم PVC روی صفحه‌ای فلزی با روش بازتاب FT-IR وجود دارد که در آن از تجهیزاتی استفاده می‌شود که حتی ارزان‌تر از روش ATR است. نتیجه این است که روش تجمیع بخار می‌تواند حتی نمونه‌های با غلظت‌های استرفتالات کمتر از 1wt% را با 10 برابر بهبود در حساسیت نسبت به روش‌های موجود تشخیص دهد.

 

روش تجمیع بخار سه شرط لازم دارد:

 

  1. تبخیر موثر مواد هدف مثل DEHP بدون افزودنی های دیگر
  2. جذب مقدار زیادی از بخار در حد امکان برروی فیلم تجمیع
  3. تشخیص استر فتالات در فیلم تجمیع با حساسیت بالا با استفاده از بازتاب صفحه فلزی

 

برای انجام این الزامات، تعداد پارامتر باید ترتیب داده شود که شامل مدت و دمای گرمایش نمونه، دمای فیلم تجمیع، گرمایش مرتبط با گرمای تابشی و فواصل فیلم تجمیع است. برای اینکه این روش به خوبی در سیستم بازرسی پذیرش یک کارخانه عملی شود، باید به راحتی عملیاتی شده و شامل چند مرحله باشد.

 

شرکت فوجیستو با این تفکر، تجهیزات تجمیع بخار (شکل 2b) را توسعه دادند که برقراری این پارامترها را همراه با گرمایش نمونه و سرمایش صفحه تجمیع، میسر ساخت. علاوه بر این، این تجهیزات با نظارت ساده نمونه در یک نگه‌دارنده‌ی شبیه کارتیج برای بهره‌وری بیشتر کار می‌کند به طوری که هرکسی می‌تواند به سرعت و با اعتماد بیشتر یک تجمیع بخار و تولید ساده‌ی نمونه‌ها را برای آنالیز با کیفیت بالا به دست آورد.

 

--------------

بیشتر بخوانید:

 

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

نقایص در فرایند اکستروژن و تاثیر بر کیفیت محصول

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد