ارسال پاسخ

۱۹ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1806

pvc-asso.ir

آیا پی وی سی منبع اصلی انتشار دی اکسین است؟

به نظر می رسد که هنوز نگرانی هایی در مورد اینکه محصولات پی وی سی می تواند منبع اصلی انتشار دی اکسین باشد، وجود دارد و تصور می شود که اگر...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: به نظر می رسد که هنوز نگرانی هایی در مورد اینکه محصولات پی وی سی می تواند منبع اصلی انتشار دی اکسین باشد، وجود دارد و تصور می شود که اگر محصولات  pvc ممنوع شود، خطر در معرض قرار گرفتن دیوکسین ها تقریبا حذف خواهد شد. هفته گذشته یک مصرف کننده علاقه مند به نصب پنجره  upvc را ملاقات کردیم، اما طبق مطلبی که در اینترنت خوانده  بود در این مورد که  این محصولات می توانند در طول مصرف دی اکسین آزاد کنند، نگران بود. چنین اطلاعات اشتباهی در مورد دی اکسین واقعا مشکل ساز است.

 

ارتباط بین  pvc و دی اکسین چیست و آیا چنین نگرانی ضروری است؟

دی اکسین ها یک گروه از ترکیبات سمی هستند که به صورت ناخواسته طی فرایندهای احتراق مانند سوزاندن زباله، آتش سوزی جنگل و در بسیاری از فرایندهای صنعتی آزاد می شوند. تشکیل دی اکسین  در محدوده خاصی از دما و غلظت اکسیژن،  طی یک احتراق ضعیف یا ناقص با استفاده از مقدار معینی کلر اتفاق می افتد.

 

به دلیل نیاز به حضور کلر برای تشکیل دیوکسین ها ، ترکیبات کلر دار مانند  pvc یکی از گزینه های انتشار هستند. با این حال، در حال حاضر ثابت شده است که وجود کلر بیشتر در طول احتراق به منزله تولید دیوکسین بیشتر نیست و ارتباط مستقیم کمی بین محتوای کلر و دیوکسین وجود ندارد. Pvc حاوی کلر مشتق شده از الکترولیز نمک طعام است. برخی ادعا می کنند که تولید  pvc حدود 30 درصد از کلر صنعتی را که در سطح جهانی تولید می شود، مصرف می کند و  pvc باید بزرگترین منبع انتشار دیوکسین باشد. اما این استدلال خوبی نیست زیرا دیوکسین ها تنها به عنوان محصول جانبی تولید شده از احتراق موادی مانند  pvc و یا سایر موادی که حاوی کلر است(  مثلا نمک)، تشکیل می شوند و محصولات حاوی کلر دیوکسین ها را در حالت عادی انتشار نمی دهند.

 

تشکیل دیوکسین می تواند در فرایند تولید کلر وقتی که از آند گرافیت استفاده می شود، رخ دهد.در دهه 1970 بسیاری از کشورهای صنعتی اندهای گرافیتی را جایگزین کردند.انتشارهای صنعتی دیوکسین در دهه 1980 اوج گرفت. سیاست های کاهش فعالیت شامل مقررات مربوط به فرایندهای احتراق و سوزاندن به طور چشمگیری انتشار را از صنعت تا 90 درصد در اروپا و ایالت متحده کاهش داد.در عین حال تولید  pvc در این دوره 3 برابر افزایش یافت. تولید  pvc به وضوح به انتشار دیوکسین وابسته نیست. شکل 1و 2 و 3 افت شدید انتشار دیوکسین را در آلمان، ایالت متحده و ژاپن، طی سال ها نشان می دهد.

 

 

منبع انتشار دی اکسین کجاست؟

اساسا هر فرایند شامل احتراق در حضور یک مقدار کلر می تواند منجر به تشکیل دیوکسین تحت شرایط اکسیژن و دمای معین شود. بنابراین سوزاندن  pvc در فضای باز و یا در اتش سوزی ساختمان می تواند منجر به انتشار دیوکسین شود. همانند سوزاندن چوب( زیرا درختان به عنوان یک ماده زنده حاوی یونهای کلر هستند) یا سوسیس روی باربیکیو زیرا حاوی نمک است نیز می تواند منجر به انتشار دیوکسین شود. موتورهای دیزلی، تولید روی، آلومینیوم، اهن و فولاد و آجر و سیمان، سرامیک ، کوره های الوار و بسیاری از فرایند های صنعتی دیگر از جمله تولید پیش سازه های  pvc می تواند منبع تشکیل دیوکسین باشد. دیوکسین ها آلاینده های مضر آلی هستند (POPs ) و برای سال ها تلاش های بین المللی برای حل  pop ها در سطح جهانی صورت گرفته است.

 

 استرالیا یکی از امضا کنندگان کنوانسیون استکهلم در مورد  pop  هاست و به عنوان بخشی از تعهدات تحت کنوانسیون، دولت فدرال لیستی از منابع انتشار دیوکسین را تهیه کرد که بروز رسانی آن در سال 2004 انجام شد. طبق این لیست  انتشار دیوکسین از فرایند های احتراق کنترل نشده شامل سوخت زباله و آتش سوزی تصادفی  است اما  رها سازی دیوکسین به شدت تحت تاثیر آتش سوزی چمن قرار می گیرد و تقریبا 75 درصد از همه انتشارات در استرالیا را در بر می گیرد. تولیدات فلزی آهنی و غیر آهنی (آلومینیوم، روی، فولاد و غیره) حدود 9 درصد از تمام انتشارات را در استرالیا را تشکیل می دهد. در حالی که  انتشارات حاصل از تولید  pvc ناچیز بود ( کمتر از 0.001 درصد از کل).

 

دی اکسین مربوط به تولید  pvc مانند ترکیبات مشابه در فرایند های تولید بالادست ،قبل از انتشار تخریب می شوند. بنابراین مقدار رهاسازی تقریبی بسیار کوچک است  برای مثال تخمین زده می شود که  حدود0.6 گرم  I-TEQ در سال به تولید  PVC در ایالت متحده از مجموع 4600 گرم WHO98 در سال نسبت داده می شود.

 

مقررات آتش سوزی در فضای باز با فرایندهای احتراق مدرن و صنعتی موفق به کاهش انتشار دیوکسین ها شده اند و به کاهش قابل توجه انتشار در کشورهای پیشرفته کمک کرده اند.ارزیابی چرخه حیات و نظارت بر تولید  PVCنشان می دهد که انتشار دیوکسین از صنعت  PVC بسیار کم است .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد