ارسال پاسخ

۳۱ خرداد ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n953

pvc-asso.ir

جهش آرام قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی دیروز در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که طبق پیش‌بینی‌های «دنیای‌اقتصاد» یکشنبه جاری قیمت پایه محصولات پلیمری به گونه‌ای اعلام شد که همه محصولات متفق‌القول پا در مسیری ثابت گذاشته و روندی آرام را تجربه کردند.

البته این در حالی است که جرقه‌های رشد قیمتی درخصوص برخی از محصولات دیده می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده علت وقوع چنین اتفاقی، رسیدن همه محصولات به کف قیمتی است. به‌گونه‌ای که با توجه به روند نزولی قیمت نفت و با توجه به وابستگی قیمت محصولات پتروشیمی به این کالای استراتژیک، امکان افت قیمت بیش از این برای این محصولات وجود ندارد.شاهد این ادعا بررسی روند بهای طلای سیاه است که طی دو هفته گذشته شاخص برنت با کاهشی در حدود 5 درصد با قیمت حدودی 46 دلار و شاخص نفت خام آمریکا با کاهشی 5/ 1 درصدی به قیمتی در حدود 43 دلار رسید. در این میان بررسی قیمتی نفتا به‌عنوان ماده اولیه محصولات پتروشیمی با کاهشی 18 درصدی با قیمت 399 دلار و 98 سنت در بازارهای جهانی معامله شد. در این میان با بررسی روند قیمتی دلار (به‌عنوان دومین اهرم تعیین‌کننده قیمت پایه محصولات پتروشیمی)، شاهدیم که این آیتم هم سیگنالی را به بازارهای جهانی نداده و این اهرم هم روی خط ثابتی نسبت به هفته گذشته حرکت کرده است.

 

بازار داخلی محصولات پتروشیمی

با بررسی بازار داخلی محصولات پتروشیمی شاهد افزایش محدود قیمت گرید‌های مختلف محصولا ت در بازارهای داخلی هستیم که این موضوع نشانگر آن است که روند آرام و باثبات با جرقه‌های افزایش قیمتی به بازارهای داخلی هم سرایت کرده و قیمت محصولات در این بازارها هم تا حدودی بالا رفته است. به نظر می‌رسد به مرور زمان شاهد بهبود حجم معاملات در بازار داخلی باشیم که می‌تواند به رشد قیمت‌ها هرچند پراکنده منجر شود.

 

تالار نقره‌ای

بازار محصولات پتروشیمی به آرامی از رکود هفته‌های پیش خود عبور کرده و با افزایش حجم معاملات شرایط بهتری را تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان حجم معاملات و قیمت‌ها در بازار باز هم افزایش یابد. آمار معاملات در بورس کالا در هفته گذشته نشان می‌دهد که جریان ضعیف پیشین در این بازار به سمت رشد حجم معاملات تغییر فاز داده و بازار از فاز رکودی پیشین خارج شده است. هم اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان، افزایش عرضه‌ها در بورس کالا و بازار داخلی و رصد شواهدی از بهبود حجم خرید می‌توان از تقویت بنیادین بازار پلیمرها سخن گفت.

 

کالاهای جذاب دیروز تالار نقره‌ای

پلی‌پروپیلن نساجی RG1102XKیکی از کالاهای جذاب روز گذشته بود که با عرضه‌ای 798 تنی در مقابل تقاضایی 987 تنی قرار گرفت و دست آخر با اختلاف ناچیزی از قیمت پایه با قیمت نهایی در حدود 3 هزار و 800 تومان کار خود را به پایان رساند. پلی‌اتیلن ترفتالات بطری از دیگر کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آمد که در مجموع با تقاضایی 15 هزار و 235 تنی در مقابل عرضه‌ای 4 هزارو 840 تنی قرار گرفت و با قیمتی حدود 3 هزار و 600تومان در معاملات دیروز خود‌نمایی کرد. با توجه به گرم بودن هوا و استفاده از بطری آب و نوشیدنی‌های خنک این التهاب منطقی به نظر می‌رسد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد