ارسال پاسخ

۴ دى ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n562

مدیر کنترل کیفیت شرکت نیک پلیمر کردستان، مطرح کرد:

CPVC و OPVC، در دنیا جایگزین لوله های PVC  می شوند

اسرین مرادیان مدیر کنترل کیفیت شرکت نیک پلیمر کردستان در گفت و گو با روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، ضمن تشریح وظایف این بخش در شرکت نیک پلیمر به پرسش هایی در خصوص؛ مقایسه کنترل کیفیت در ایران با کشورهای توسعه یافته،

 

 

جایگاه لوله و اتصالات پی وی سی در دنیا و... پاسخ می دهد. از وی تا کنون مقالات علمی متعددی در ماهنامه انجمن چاپ و منتشر شده است. گفت و گوی روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی با اسرین مرادیان را در ادامه می خوانید.

خانم مرادیان، لطفا مسئولیت بخش کنترل کیفیت را توضیح دهید.
کنترل کیفیت مقوله گسترده ای است که شرکت نیک پلیمر کردستان همه بخش ها را تحت پوشش قرار داده است. بخش کنترل کیفیت همگام با واحد تولید و تعمیر ونگهداری همواره در تلاش است تا هدف اصلی شرکت محقق شود و آن تولید محصول با کیفیت و قابل رقابت در سطح داخلی و بین کشورهای منطقه است.
در شرکت نیک پلیمر، یک کالا چه فرایندی را باید در بخش کنترل کیفیت طی کند؟
اصلی ترین سیاست کاری شرکت نیک پلیمر، بالا بردن سطح کیفیت در هر شرایطی است؛ بنابراین مسئولیت بخش کنترل کیفیت بسیار مهم بوده و با ورود مواد اولیه به داخل شرکت کار این بخش شروع می شود؛ که به این ترتیب کار انجام می شود؛ کنترل مواد اولیه و مستندسازی مشخصات فنی آنها، ثبت فرمولاسیون شرایط تولید برای سایزهای مختلف، کنترل پارامترهای ابعادی و ظاهری حین تولید به صورت ساعتی، نمونه گیری و انجام تست های آزمایشگاهی منطبق بر استانداردهای ملی و بین المللی، کنترل نهایی قبل از بارگیری و اطمینان از بدون نقص و سالم بودن تولید.

با توجه به مسئولیت و وظایف تعریف شده بخش کنترل کیفیت، در صورت انتقاد و یا شکایت مصرف کننده از کیفیت محصول، چه ساز و کاری در شرکت نیک پلیمر برای رسیدگی به چنین مواردی وجود دارد؟
واحد کنترل کیفیت در زمینه عدم خروج نمونه بدون کیفیت، دقت بالایی دارد و محصول از چندین فیلتر برای کسب تایید نهایی عبور می کند. اگر انتقاد یا شکایتی از طرف مصرف کننده اعلام شود به بخش کنترل کیفیت ارجاع داده می شود و پس از بررسی های لازم نتیجه صادر می شود. 
در مواقعی که نقص به خاطر استفاده ناصحیح کاربر باشد، کارشناس به محل اعزام و آموزش های لازم داده می شود و اگر حق با مشتری باشد و محصول نقص کیفیتی داشته باشد، تعویض محصول در دستور کار شرکت قرار دارد.

آیا می توان مقایسه ای در خصوص کنترل کیفیت در ایران با کشورهای توسعه یافته انجام داد؟
کنترل کیفیت در کشورهای توسعه یافته قطعا اهمیت بیشتری دارد و یکی از عوامل پیشرفت محسوب می شود. در ایران متاسفانه هنوز امر کیفیت نهادینه نشده است و به دلیل مشکلات اقتصادی، کیفیت محصول در درجه اول اهمیت قرار ندارد. شرکت های محدودی در ایران هستند که به طور کامل به کنترل کیفیت محصولات خود پایبند هستند و در برخی موارد اهمال ارگان های مربوطه نیز باعث عدم نیاز به این امر مهم شده است. همه این عوامل دست به دست هم می دهندکه نقش واحد کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی کم رنگ شود.
در زمینه کنترل کیفیت در ایران ما اساتید بسیاری داریم که با جدیت فعالیت می کنند و به لحاظ سواد اکادمیک و دانش فنی، چیزی از هم صنفی های خود در کشورهای توسعه یافته کم ندارند؛ اما در ایران ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم، یکی از این موارد عدم دسترسی به دستگاه های تست استاندارد و مواد مصرفی مورد نیاز است که این امر در مقایسه های بین آزمایشگاهی کاملا مشهود است که آزمایشگاهها نتایج یکسان بدست نمی آورند (البته قسمتی از این موضوع به اپراتور و شرایط آزمون نیز بستگی دارد). حتی دسترسی به اطلاعات روز دنیا برای مسئولان کنترل کیفیت ما دشوار است. عدم ثبات در مواد اولیه نیز در مقوله کیفیت بی تاثیر نیست.

اکنون لوله و اتصالات پی وی سی در دنیا چه جایگاهی دارد و چشم انداز این صنعت را چگونه می بینید؟
لوله های پلاستیکی برای انتقال سیالات بیشتر از هر لوله دیگری در دنیا استفاده می شود. از این میان لوله واتصالات pvc به دلایل زیادی جزو پرکاربردترین ها هستند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته به نظر می رسد استفاده از pvc رو به کمرنگ شدن می رود و استفاده از CPVC و OPVC به دلیل مقاومت بیشتر در برابر حرارت، فشار، حلال شیمیایی در حال رواج است. ما نیز باید زمینه برای این تغییر را فراهم کنیم.

چه پیشنهاد و یا راهکاری برای بهبود عملکرد واحدهای کنترل کیفیت دارید؟
امیدوارم همه ما مسئولان کنترل کیفیت وظایفمان را بخوبی انجام دهیم و به تعهدات خود پایبند باشیم. کسب علم و به روز کردن معلومات یکی از نیازهای مسئولان کنترل کیفیت برای هرچه بهتر ایفا کردن نقش خود در واحدهای تولیدی است. به علاوه مسئول کنترل کیفیت هرچه مسلط تر و آگاه تر به فرایند تولید باشد موفق تر است؛ زیرا نتایج آزمون ها برایش قابل فهم و ملموس می شود و می تواند راهکار های جدید ارائه دهد.

لطفا موارد دیگری که نیاز به ذکر است را بیان بفرمایید.
 در پایان از زحمات انجمن PVC ایران نهایت تشکر وقدردانی را دارم که در این راه همواره حامی مسئولان کنترل کیفیت بوده اند ونقش مهمی را در بالا بردن سطح کیفیت کاری مسئولین کنترل کیفیت ایفا کرده اند.

 

برای مطالعه اخبار نیک پلیمر کردستان اینجا را کلیک  کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط