ارسال پاسخ

۲۶ آذر ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n542

گفت و گو با بیژن سحرناز مدیرعامل شرکت داراکار

ضرورت الزام تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به رعایت استاندارد

بیژن سحرناز مدیرعامل شرکت داراکار، به طور پیوسته بر رعایت کیفیت محصولات تاکید می کند. وی از برخی رقابت های ناسالم در میان تولیدکنندگان که نشات گرفته...


بیژن سحرناز مدیرعامل شرکت داراکار، به طور پیوسته بر رعایت کیفیت محصولات تاکید می کند. وی در گفت و گو با روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی از برخی رقابت های ناسالم در میان تولیدکنندگان که نشات گرفته از رکود موجود و تلاش برای حفظ و توسعه بازار است، گلایه دارد و حضور انجمن برای جلوگیری از این موارد را ضروری عنوان می کند.
گفت و گو با سحرناز را در ادامه بخوانید.

 

درباره فعالیت های واحد تولیدی داراکار توضیح دهید؛ این که چه سالی تاسیس شده در ابتدا چه محصولاتی تولید می کرد و اکنون چه تولیداتی دارد؟
شرکت داراکار از سال 1352 در صنعت تولید لوله های سخت و شیلنگ های پی وی سی مشغول به فعالیت می باشد. در حال حاضر تولیدات این شرکت شامل لوله و اتصالات سخت پی وی سی، شیلنگ های انعطاف پذیر تقویت شده و همچنین انواع گرانول و کامپاندهای پی وی سی می باشد
لوله و اتصالات سخت پی وی سی (Unplasticized P.V.C Pipes & Fittings) از سایز 200 تا 500 میلیمتر برای مصارف آبرسانی، فاضلاب، مخابراتی، برق و همچنین شیلنگ های تک لایه و چند لایه تقویت شده پی وی سی (Reinforced plasticized P.V.C Hoses ) از سایز 4/1 تا 2 اینچ برای مصارف باغبانی و صنعتی تولید می گردد. شرکت داراکار همچنین تولید کننده و عرضه کننده انواع گرانول های پی وی سی (برای مصارف مختلف مانند لوله ها، کابل های برق و مخابرات و غیره) می باشد.

 

استراتژی این واحد از ابتدا برای توسعه چه بوده و به طور مثال در دوره های بحران مانند تحریم و رکود حاکم بر بازار، سیاست های گذار خود را چگونه تبیین کرده است؟
 شرکت داراکار شاخص­های توسعه خود را بر ارتقاء کیفیت محصولات، توانمند سازی منابع انسانی، تکنولوژی روز، رضایتمندی مشتریان و تنوع در محصولات متمرکز کرده است. در این راستا پیاده سازی مدیریت دانش و ایجاد واحد تحقیق و توسعه (R&D) از بدو تأسیس شرکت در زمینه تولید محصولات جدید، ارتقای تکنولوژی تولید براساس آخرین دستاورد­های روز صنعت دنیا، بهبود کیفیت محصولات و ارتقا سطح دانش و مهارت کارکنان بر اساس نیازهای روز فعال بوده است.
بدیهی است تحریم و رکود حاکم بر بازار تأثیرات بسزایی در کند شدن برنامه ­های توسعه ای یک سازمان پویا خواهد داشت اما با ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب نشأت گرفته از فعالیت­های مطلوب از سال های گذشته تاکنون قادر به حفظ موقعیت و حتی توسعه آن شده ایم و با پایش مداوم وضعیت اقتصاد کلان در بازار داخلی و چگونگی روند تغییرات ارز و ارتباط منطقی با تامین کنندگان و مشتریان خارجی، مجموعه قادر به دور زدن تحریم ها بوده است.


اکنون وضعیت بازار محصولات را چگونه ارزیابی می کنید و برای بهبود آن چه پیشنهادی دارید؟
وضعیت بازار را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد بازار داخلی و بازار صادراتی، در خصوص بازار داخلی افزایش نرخ ارز، کاهش عرضه مواد اولیه در بورس کالا از جانب صنایع پتروشیمی و در ماه­های اخیر لغو امتیاز ارز مبادله ای از ردیف تعرفه مواد پی وی سی همگی از مواردی است که سبب افزایش بهای تمام شده محصولات پی وی سی گردیده، این در حالی است که در صنعت ساختمان با رکود قابل توجهی مواجه هستیم. بنابراین، به دلیل مشکلات یاد شده بازار محصولات تولیدی ما کوچک تر شده است و تولیدکنندگان سعی دارند برای حفظ و توسعه سهم بازار با کاهش نامتعارف قیمت ها رقابت ناسالمی را دامن بزنند در این میان متأسفانه برخی از تولیدکنندگان برای حفظ موقعیت خود کیفیت محصولات را در اولویت قرار نمی دهند که می باید با این پدیده در چارچوب فعالیت های انجمن مبارزه کرد و همه را به تولید با کیفیت تشویق نماییم.
برای رفع موانع اشاره شده ایجاد بستر مناسب برای رونق صنعت ساختمان، ثبات در نرخ ارز، متعهد نمودن صنایع پتروشیمی در تولید و توزیع مواد اولیه حسب نیاز تقاضای داخلی و همچنین اصلاح و تقویت نظام بانکی از عمده فاکتورهای تاثیر گذار داشت.


یکی از آسیب های وضعیت بازار وجود تولیدات بی کیفیت است که این موضوع نه تنها در داخل، بلکه در کشورهای هدف صادراتی نیز موجب خدشه دار شدن برندینگ ایران شده است، راهکارهای اصلاح این مشکل را چه می دانید؟
ملزم کردن تولیدکنندگان به رعایت استاندارد که در تدوین آن خود تولیدکنندگان نیز نقش داشته اند و آگاهی و دانش لازم به مشتریان و بازار مصرف مبنی بر تمییز تبعات ناشی از استفاده از کالای بی کیفیت ارائه گردد.


آیا شرکت شما در حال حاضر صادرات دارد؟ به چه کشورهایی؟ چه برنامه ای برای توسعه صادرات خود دارید؟
بله، تولیدات شرکت داراکار علاوه بر بازارهای داخلی، به کشورهای ایتالیا، کویت ، قطر، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان صادر می گردد. این شرکت تاکنون توانسته با توجه به توانمندی های خود به عنوان صادر کننده نمونه واحد استاندارد و همچنین تولید کننده برتر معرفی گردد، برای توسعه صادرات اساس کار بر پایه کیفیت ممتاز محصولات، نوآوری، قیمت رقابتی و رضایت کامل مشتری بوده است.

عملکرد انجمن لوله و اتصالات پی وی سی را چگونه ارزیابی می کنید و این تشکل باید چه مواردی را در اولویت های خود بگذارد؟
در لغت نامه دهخدا انجمن "جای گرد آمدن گروهی برای مشورت در امری به طور موقت یا دایم" تعریف شده است و به این منظور دولت ها برای استفاده از پتانسیل و نیروهای فکری کارآمد در چارچوب تشکیل انجمن های غیر سیاسی و غیرانتفاعی، تلاش دارند با برنامه ریزی و سپردن کارهای اجرایی در چارچوب قانون، از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حمایت نمایند.
بنابراین، انجمن ها به عنوان اتاق فکر هر صنعت وظائف مهمی همچون استیفاء حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را بعهده دارند.
در این راستا انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با ارتباط نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت سیاست های دولت با تشکیل کمیته های تخصصی، پایش و تجزیه و تحلیل روندهای اقتصادی و توجه ویژه به معیارهای تولید ناب و با کیفیت و به تبع آن دریافت بازخورد از عملکرد تولیدکنندگان و شرایط مصرف کنندگان اهتمام به ارتقاء سطح فعالیت تولیدکنندگان و رضایت مشتریان داشته است.
از این رو انتظار می رود انجمن لوله واتصالات پی وی سی با تدوین و اجرا برنامه های راهبردی و همفکری و مشارکت اعضاء محترم آن برای شناسایی نقاط ضعف و قوت مبادرت نموده و در رفع این ضعف ها و تقویت فرصت ها در اعتلاء هر چه بیش تر این صنعت در بازارهای داخلی و خارجی نقش اثربخشی ایفا نماید.

باتشکر از شما و همکاران محترم و با آرزوی بهبود مستمر در عرصه کیفیت کالاهای ایرانی

این گفت و گو در ماهنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و استاندارد پی وی سی منتشر شده است.

 

برای مطالعه اخبار شرکت داراکار اینجا را کلیک کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد