ارسال پاسخ

۱۰ مهر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4399

pvc-asso.ir

مالیات صادرکنندگان ظرف یک ماه مسترد می شود / حذف تعهد ارزی در سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با دستورالعملی که تا یک ماه آینده از سوی وزارتخانه های اقتصاد و صمت تدوین خواهد شد، مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان حداکثر ظرف ۳۰ روز عودت داده می شود، گفت: تعهد ارزی در سال آینده لغو می شود.

به گزارش  روابط عمومی انجمن به نقل از  اقتصادآنلاین، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه هم اندیشی وزیر صمت با صادرکنندگان و روسای اتاق های سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: در سال 97 شوک‌هایی به اقتصاد ایران وارد شد که کشور را به دوران اضطرار ارزی وارد کرد؛ به همین خاطر قواعدی در مورد صادرکنندگان و تعهد ارزی صادرات وضع گردید تا تلاطمات مدیریت شود؛ اما این موضوع باید حداکثر ظرف یکسال به طول می‌انجامید و ساز و کارهای مرتبط با آن اصلاح می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در واقع کشور باید با شرایط جدید تطبیق می‌یافت و به خاطر یکسری از اهداف، صادرات کشور تحت تاثیر قرار نمی‌گرفت، بر این اساس ابلاغیه ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز ابلاغ شده که بخشی از این مشکلات را حل کرده و رونق صادراتی ایجاد خواهد کرد، اما هنوز این موضوع کافی نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، صادرکنندگان با هیچ یک از محدودیت‌های مذکور از جمله رفع تعهد ارزی مواجه نباشند؛ اما این به دست خود صادرکنندگان و با حمایت و کمک ما امکان پذیر است به این معنا که تراز ارزی کشور باید با صادرات غیرنفتی مثبت شود تا بسیاری از نگرانی‌هایی که از بابت بازگشت ارز صادراتی در سطح کلان وجود دارد از بین برود.

فاطمی امین گفت: در این صورت بسیاری از مقررات حل خواهد شد؛ این درحالی است که مصوبه امروز چند نکته مهم در خصوص رفع تعهد ارزی دارد که در دوران کنونی که کشور هنوز به ثبات ارزی نرسیده، می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: امروز قول دادم که تا پایان امسال، تمامی مسائل و موانع صادراتی را یک به یک برداریم و سال بعد صادرکننده ای نتواند مانعی را مطرح کند که روند را کند کرده است؛ این کار در قالب 18 پروژه حمایت از صادرات به ثمر خواهد نشست.

فاطمی امین با اشاره به جلسات مشترک وزارت صمت با وزارت اقتصاد مبنی بر استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده صادرات گفت: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات باید حداکثر ظرف مدت یکماه مسترد شود؛ این کار باید بدون وقفه انجام شود؛ این در حالی است که هم اکنون این کار متوقف است که به تفاهم رسیده ایم که وزارت صمت و اقتصاد ساز و کارهای بازگشت مالیات بر ارزش افزوده را ظرف مدت یکماه تدوین کنند.

وزیر صمت گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر توجه حداکثری به موضوع دیپلماسی اقتصادی و تجارت روان با کشورهای همسایه، تا پایان سال زمینه ای را فراهم خواهیم کرد که صادرات رونق گیرد و تنوع لازم در مبادی واردات و مقاصد صادراتی حاکم شود.

وی افزود: در حوزه صادرات نباید کالاهایی صادر شود که ارزش افزوده و اشتغال کمی در کشور دارند؛ این در حالی است که 24 میلیارد دلار از صادرات کشور به صورت تقریبا خام صادر می شود که باید ترکیب صادرات و  واردات را در سالهای آینده به طور جدی اصلاح کنیم.

فاطمی امین گفت: بخش عمده ای از محدودیتهای وارداتی و صادراتی با مصوبه ستاد اقتصادی دولت حل خواهد شد؛ اما باید کاری کرد که صادرکنندگان راضی باشند و با گسترش صادرات غیرنفتی زمینه درآمد ارزی کشور را به حدی برسانیم که مجبور نباشیم به خاطر کمبود ارز صادرکنندگان را اذیت کنیم.

وی افزود: موانع بزرگ برداشته شده است؛ اما باید موانع اداری و تعهدات ارزی را به مرور حذف کرد و البته باید توجه داشت که خروج سرمایه نیز با برداشته شدن تعهد ارزی صورت نگیرد؛ پس باید با جهش صادراتی ملاحظات را کنار گذاشت و موانع اداری را هم تا آخر سال حذف خواهیم کرد.

وزیر صمت گفت: در مورد خودرو نیز به لحاظ افزایش تولید و مدیریت قیمت در بازار برنامه های خوبی تدارک دیده شده است که ظرف روزهای آینده خبرهای مرتبط با آن را اعلام خواهیم کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد