ارسال پاسخ

۲۴ شهریور ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3081

pvc-asso.ir

تجهیز ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری، حدود ۱۷۴ هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش طرح سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع، هدف از اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری را افزایش بهره‌وری و پایداری منابع آب و خاک در جهت تولید پایدار محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: با حمایت‌های مادی و معنوی دولت و مقام معظم رهبری از این طرح، از ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، حدود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از آن به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

 

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال ۹۹، از بودجه سنواتی و محل صندوق توسعه ملی، حدود ۱,۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه انواع روش‌های نوین آبیاری، تسهیلات پیش‌بینی شده است و با این اعتبارات تا امروز حدود ۱۷۴ هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش طرح قرار گرفته که از این میزان، ۱۳۰ هزار هکتار در حال اجرا بوده و ۴۴ هزار هکتار نیز به بهره‌برداری رسیده است.

 

وی گفت: با اجرای این طرح، افزایش راندمان آبیاری تا ۴۴ درصد در مزرعه، افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید محصولات کشاورزی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌های کشاورزی و کاهش اثرات زیست محیطی رقم خواهد خورد.

 

زارع ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که اعتبارات تخصیص یافته برای تجهیز مزارع به سامانه‌هایی با راندمان بالاتر مانند آبیاری میکرو و موضعی اختصاص یابد.

 

وی با اشاره به اینکه آبیاری هوشمند مزارع سه رکن دارد که باید همزمان در مزرعه انجام شود، تصریح کرد: یکی از ارکان این است که کشاورز بتواند در مزرعه اطلاعات مورد نیاز مانند رطوبت خاک و نیاز گیاه به تبخیر را جمع‌آوری کند و این اطلاعات توسط سیستم به یک سرور ارسال شود تا برنامه‌ریزی در این بخش انجام شود.

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: در موافقت‌نامه سال ۹۹، ایجاد چند مزرعه پایلوت برای سیستم آبیاری هوشمند پیش‌بینی شده که در آن تولید اطلاعات، انتقال آن و سیستم برنامه‌ریزی به صورت هم‌زمان فعال باشند.

 

زارع با اشاره به بازدید از طرح ۲۴۰۰ هکتاری سعدآباد بوشهر خاطرنشان کرد: در این طرح که در بوشهر در حال اجرا است، ۱۴۳۱ نفر بهره‌بردار مشغول به کار هستند و تمام محصول آن ارقام مختلف خرما است.

 

وی افزود: هدف از این طرح، استفاده از سهمیه ۱۵۵۰ لیتر آب در ثانیه، در این منطقه است تا بتوانند حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش محصول خرما داشته باشد و به احیا و حفظ منابع خاک نخیلات بپردازند.

 

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این پروژه، شرکت آب منطقه‌ای استان، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری بوشهر با هم تعامل دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد