ارسال پاسخ

شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n252

pvc-asso.ir

تلاش های انجمن پی وی سی و پاسخ محتشمی پور درباره مشکلات بازار پی وی سی

پس از تلاش های بی وقفه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، سرانجام رضا محتشمی پور در پاسخ به نامه پروین نباتی، مدیر دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزرات صنعت که به پیرو یکی از نامه های انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی صورت گرفته بود، نکات مهمی را اظهار کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، پاسخ اخیر رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی ایران به نامه مدیر صنایع شیمایی و سلولزی وزارت صنعت در باره بازار پی وی سی، شامل نکات مهمی در این حوزه است.

همواره برای بسیاری از ذینفعان، «نتیجه» قابل مشاهده است، اما در این میان تلاش های صورت گرفته که منجر به دستاورد می شود، مغفول می ماند. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی بر اساس وظایف ذاتی خود و به نمایندگی از اعضا، تلاش های خود را برای رفع مشکلات و بهبود شرایط، به صورت مستمر پیگیری می کند.  در این مقدمه تنها به بخشی از اقدامات صورت گرفته توسط این انجمن در خصوص رفع مشکلات بازار پی وی سی، اشاره می شود.

 

شوک بهاری قیمت ها!

اولین اعلام قیمت های جدید پایه مواد اولیه برای عرضه در بورس کالا در فروردین ماه سال جاری و افزایش 18 درصدی قیمت پایه در عرضه این گروه کالایی، مصرف کنندگان را با شوک ناشی از افزایش قیمت از سویی و ابهام در خصوص بازار آینده این گروه کالایی از طرف دیگر، روبرو کرد.

اما موضوع قیمت، تنها مشکل مصرف کنندگان پی وی سی نبود؛ برداشتن سقف، شیوه های پتروشیمی های برای مهندسی بازار، توقف و اورهال ناگهانی، صادرات مواد اولیه و... این صنعت و آینده آن را بیش از بیش در هاله ای از ابهام فرو برده و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را نگران ساخته بود.

انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به عنوان تنها مرجع تخصصی در این حوزه از همان ابتدای کار استراتژی خود را بر پیگیری حل مشکل با روش های مختلف همچون نامه نگاری و برگزاری جلسه های متعدد با مسئولان اعم از؛ وزیر اقتصاد و دارایی، مسئولان بورس کالای ایران، مدیران شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی، مدیران وزارت صنایع، روسای تشکل های مرتبط و... بنا نهاد.

حتی دامنه پیگیری ها تا رئیس جمهور ایران نیز ادامه یافت. عباسعلی متوسلیان رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در ضیافت افطاری حسن روحانی، به طرح و تشریح مشکلات موجود در این صنعت پرداخت.

 

نام ها و نامه ها

برای اطلاع از تلاش های صورت گرفته توسط انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در سال جاری برای حل مشکلات موجود در بازار پی وی سی، به بخشی از  مکاتبات صورت گرفته اشاره می شود.

پس از اعلام اولین قیمت های جدید پایه مواد اولیه محصولات پتروشیمی در فروردین ماه و افزایش 18 درصدی پی وسی، انجمن در 10 خرداد ماه  نامه ای خطاب به مهندس عامری، مدیر رسیدگی و تنظیم ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه با موضوع دغدغه های به وجود آمده در صنعت PVC ارسال کرد .

 در این نامه با اشاره به عرضه نامناسب محصولات پتروشیمی و ناپایداری آن در بخش معاملات به افزایش 18 درصدی قیمت پایه در عرضه مواداولیه PVC در فروردین ماه و حذف سقف نوسان قیمت عرضه شده در بورس  اشاره شده است که مشکلات زیادی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی صنایع تکمیلی به وجود آوره است.

در این نامه مشکلات به وجود آمده برای صنایع تکمیلی، به صورت دقیق عنوان شده است. در پایان نیز راه حل پییشنهادی توسط انجمن چنین ارئه شده است؛ «چنانچه واحدهای مختلف پتروشیمی کشور که وظیفه تامین مواد اولیه پلیمری مورد نیاز واحدهای مختلف تولیدی را دارا می باشند بر اساس برنامه‌ریزی‌های صحیح و به موقع بتوانند نیازمندی‌های این واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ را تامین نمایند ضمن جلوگیری از صدور مواد اولیه، می‌توانند مبنای مناسبی برای صادرات با نگاه ارزش آفرینی در صنایع تکمیلی باشد که نهایتا رونق اقتصادی و افزایش اشتغال کشور را در پی خواهد داشت.»

انجمن یک روز پس از نامه فوق، نامه دیگری را در 11 خرداد ماه خطاب به شاهدایی که چند ماهی است سکان شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی را در دست گرفته است، نوشت. در این نامه ضمن قدردانی از تلاش های محمدرضا محتشمی پور رئیس دفتر صنایع پایین دستی، به طرح دغدغه های تولیدکنندگان محصولات لوله و اتصالات پی وی سی، پرداخته شده است.

روز 24 خرداد ماه، انجمن نامه دیگری را خطاب به محتشمی پور مدیر دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی نوشت که در آن به مکاتبات، مذاکرات و جلسه های برگزار شده عدیده قبلی درباره نابسامانی در تولید و عرضه رزین PVC، اشاره شده است. همچنین به پیوست نامه اعتراض های اعضای انجمن لوله و اتصالات PVC درباره موارد مذکور ارسال شده است.

در بخشی از  این نامه ضمن اظهار نگرانی از تعطیلی واحدهای تولیدی، آمده است: «واقعیت این است که تولید لوله و اتصالات تنها هیچ کاربردی جز انباشتن انبارها و از دست رفتن بازار ها را به دنبال نخواهد داشت. متاسفانه با گرم شدن هوا، پتروشیمی هایی که امکان تولید S-57 را دارند به بهانه بالا رفتن رطوبت از تولید این گرید مهم سرباز زده و شرایطی فراهم می آورند که در فصل کار صنعت هم،  فروش لوله، به دلیل عدم دسترسی به PVC-S-57 و عدم تولید اتصالات، کاملاً محدود شده و بخشی از بازار واگذار گردد.» این نامه با بیان این که رفع مشکلات این صنعت برای صنایع بالادستی چندان اهمیت ندارد، خواستار رفع مشکلات موجود شده است.»

تلاش های مداوم، نامه نگاری های متعدد و به پیرو آن پیگیری های لازم، بخشی از تلاش های انجمن برای رفع مشکلات ناشی از عرضه محصولات گروه کالایی پی وی سی، در 4 ماهه اول سال جاری بود. از آخرین موارد نامه های ارسال شده در خصوص مشکل مورد اشاره، نامه ای خطاب به طیب‌نیا وزیر دارایی و امور اقتصادی ایران و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ 8 تیر ماه بود. این نامه شرح دردی است از مشکلات موجود، که جان صنعت لوله و اتصالات پی وی سی را سخت به ستوه آورده‌اند؛ تا جایی که صنایع پتروشیمی به مادری تشبیه شده که فرزندان خویش را از شیر خویش محروم ساخته است.

این نامه تصریح کرده است که چنان چه شیوه کنونی اصلاح نشود، مرگ واحدهای این بخش از صنایع کشور را در پی دارد. نامه با تشریح روش پتروشیمی ها در عرضه محصولات پی وی سی و همچنین برشمردن مشکلات پیش آمده برای تولیدکنندگان به دلیل رفتار پتروشیمی ها، با این پیشنهاد پایان می یابد: « اینک انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی کشور و همچنین شرکت تعاونی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی ایرانیان به عنوان نمایندگان واحدهای تولیدی صنایع تکمیلی ذینفع از آن مقام محترم استدعا دارند مقرر فرمایید چنانچه اصرار به انجام قانون فعلی(یعنی عدم وجود سقف قیمت ) می باشد، شرکت‌ها و عرضه‌کنندگان خارجی نیز مجاز به حضور و عرضه مواد اولیه خود در بورس کالا بوده و چنانچه این امر با توجه به شرایط فعلی میسر و مقدور نیست با لحاظ داشتن سقف قیمت گذاشته شده و نظارت بر عملکرد مدیریت پتروشیمی‌ها نسبت به تولید و عرضه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی داخلی به میزان کفایت مصرف داخلی اقدام شایسته معمول دارند که مزید تشکر و امتنان خواهد بود.»

 

بازتاب نامه ها

پس از تلاش های بی وقفه انجمن، سرانجام رضا محتشمی پور رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به نامه پروین نباتی مدیر دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزرات صنعت که به پیرو یکی از نامه های انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی صورت گرفته بود، نکات مهمی را اظهار کرد.

محتمشی پور ضمن تایید مشکلات زیاد بازار پی وی سی در سال 95، عنوان کرده است که با توجه به وضعیت نامناسب پترشیمی اروند احتمال آن می رود که این مشکلات تا مهر ماه سال جاری ادامه داشته باشد.

اما این مقام مسئول، بخشی از مشکلات موجود را متوجه برخی از تصمیم های وزارت صنعت دانسته است. چنان چه که در نامه با اشاره به دو توافقنامه میان ایران و کشورهای عراق و ترکیه در سال 93 ، عنوان شده است این توافقنامه ها موجب از دست رفتن سهم بازار ایران در عراق و افزایش شدید واردات از ترکیه در بسیاری از کالاها از جمله لوله و پروفیلهای پی وی سی گردید...

این نامه حاوی بندها و نکات بسیار مهمی است که تصویر آن در زیر برای اطلاع خوانندگان گرامی منتشر می شود.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد