ارسال پاسخ

۹ مرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2351

pvc-asso.ir

افزایش بازه زمانی ثبت فروش از 2 تا 4 ماه در طرح افق

قبلا قرار بود تا تولیدکنندگان نسبت به فروش 2 ماه گذشته خود در طرح افق اقدام کنند که این بازه زمانی به درخواست تولیدکنندگان تا 4 ماه افزایش یافت. 

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، نشست مشترک اعضای هیئت مدیره تشکل های صنایع تکمیلی پتروشیمی با فرشاد مقیمی معاون امور صنایع‌ وزارت صمت، مهدی صادقی نیارکی مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، خانم کیمایی و تعداد دیگری از مدیران وزارت صنعت با موضوع بررسی طرح افق، صبح امروز 9 مرداد 1398 در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 

از اعضای انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره، منصور قدیمی عضو هیئت مدیره، بیژن سحرناز عضو عضو هیئت مدیره، مجید غیاثی عضو انجمن و فرزانه خرمیان دبیر انجمن حضور داشتند.

 

بر اساس این گزارش در طرح جدیدی به نام افق که از سوی وزارت صمت برنامه ریزی شده است، تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی با ثبت نام در این سامانه، میزان دریافت سهمه مواد اولیه آنها بر اساس فروش قبلی تعیین می شود.

 

این طرح به دغدغه جدیدی میان تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی تبدیل شده است؛ جدید بودن طرح، وجود اجرای موارد مشابه در گذشته، عملکرد قابل نقد بهین یاب، ایجاد بورکراسی، نادیده گرفتن پتروشیمی ها، تعاونی ها و فروشندگان در طرح، بازه زمانی 2 ماهه برای ثبت فروش، فرمول های تعیین شده در طرح و... از جمله نگرانی های تولیدکنندگان در باره طرح افق است.


بر اساس این گزارش رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک و مسئول پیاده سازی اجرای طرح افق به معرفی این طرح و نحوه عملکرد آن برای حاضران در این نشست پرداخت.

 

هدف از این طرح جذف دلالان و تولیدنماهایی عنوان شد که در عرصه تولید واقعی نقشی ندارند و صرفا با دریافت مواد اولیه آن را با قیمت بالا در بازار عرضه می کنند.

 

به گفته مدیران وزارت صمت در این طرح بازه 2 ماهه ثبت فروش در نظر گرفته شده است که تولیدکنندگان ملزم به تعیین تکلیف 70 درصد از مواد اولیه دریافتی خود هستند تا بر این مبنا بتوانند 100 درصد سهمیه خود را دریافت کنند. 


همچنین عنوان شد که این طرح به تنهایی تمام مشکلات صنعت را رفع نخواهد کرد بلکه قادر به رفع بخشی از مشکلات این زنجیره خواهد بود.

 

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی نیز در این نشست خواستار اصلاح این طرح بر اساس اظهار نظر ذینفعان شد.

 

وی گفت: بر اساس تجارب گذشته، خاطرات خوبی از این طرح ها نزد تولیدکنندگان وجود ندارد و تولید با چنین سیستم هایی در فشار قرار خواهد گرفت. اگر اکنون به دنبال شفافیت هستیم بدانیم که ما فاقد مکانیزم های لازم برای این موضوع هستیم.

 

متوسلیان یکی از مشکلات موجود این طرح را مسئله فاکتور فروش عنوان کرد.

 

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، در شرایط فعلی به دلیل مشکلات موجود، ظرفیت تولید به 30 درصد کاهش یافته است. 

 

متوسلیان همچنین با استقبال از شفافیت، خواستار حضور در همه جلساتی شد که برای طرح افق برگزار می شود.

 

در واکنش به درخواست فوق توسط متوسلیان، صادقی نیارکی این پیشنهاد را پذیرفت.

 

مقیمی معاون امور صنایع‌ وزارت صمت نیز در پاسخ به درخواست افزایش بازه زمانی 2 ماهه برای ثبت فروش گفت: این موضوع برای وزارتخانه اهمیت دارد و بازه زمانی فروش از 2 تا 4 ماه در نظر گرفته خواهد شد. 

 

وی ادامه داد: ما در مقام حاکمیت باید پشتیبان تولیدکنندگان باشیم، اگر هر جا این طرح برای تولیدکنندگان محدودیتی ایجاد کند آن را متوقف خواهیم کرد. موضوع شفافیت در ابتدا دشوار است اما در پایان همه از آن راضی خواهند بود.

 

صادقی نیارکی همه گفت: این سامانه نظارت بر عرضه ها را در دستور کار دارد.

 

مجید غیاثی عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی هم در این نشست از عدم نظارت و توجه به انحراف مقصد مواد اولیه پتروشیمی انتقاد کرد. وی گفت: در برخی موارد مواد اولیه به ویژه از مناطق آزاد روانه بازار آزاد می شود که نظارت و کنترل در این مورد را ضروری می سازد.

 

در بخش دیگری از این جلسه فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی گفت: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، بسیاری از تولیدکنندگان مخالف این طرح هستند. 

 

وی ادامه داد، چناچه هدف از این طرح شفاف سازی میزان خرید است این موضوع در بورس انجام می شود در بحث فروش هم اظهارنامه مالیاتی و عملکرد ارائه می شود. 

 

خرمیان گفت: کانون توجه طرح افق تولیدکنندگان است در حالی که برای صنایع بالادستی و فروش، تدبیری نشده است. به طور مثال برای مهندسی عرضه ها که توسط پتروشیمی ها انجام می شود فکری نشده است. همواره هدف حفظ منافع پتروشیمی ها است. بر این اساس در این طرح چیزی به شفافیت افزوده نمی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد