ارسال پاسخ

۷ بهمن ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1353

pvc-asso.ir

نمایشگاه تهران پلاست از نگاه منتقدان و موافقان/ غایب بزرگ؛ شرکت های پتروشیمی

دومین نمایشگاه تهران پلاست روز گذشته 6 بهمن 1396 به کار خود پایان داد. هنوز تحلیل ها درباره عملکرد و موفقیت این نمایشگاه بین فعالان صنعت پلاستیک ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دومین نمایشگاه تهران پلاست از 3 تا 6 بهمن 1396 در شهر آفتاب تهران در حالی به کار خود پایان داد که نظرات متفاوتی درباره این نمایشگاه بیان می شود.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.


اما تحلیل های موجود درباره این نمایشگاه گاهی شبیه سیاه و سفید است. اگر چه استقبال پایین در روزهای اول و دوم در نمایشگاه به نوعی برای غرفه گذاران ناخوشایند و انتقادآمیز بود اما حضور نسبی بازدیدکنندگان در روزهای سوم و چهارم، تا حدودی توانست نگاه تند منتقدان را تعدیل کند با این وجود حتی دو روز پایانی این نمایشگاه هم به لحاظ میزان بازدید، قابل مقایسه با نمایشگاه های استانی نیست به عبارتی این بازدیدها بسیار کمتر بود.


البته با توجه به ثبت نام بازدیدکنندگان در نمایشگاه تهران پلاست، مجری می تواند با انتشار آمار، اطلاعات بهتری برای تحلیل در این باره ارائه کند.

 

ترکیب غرفه گذاران
نمایشگاه تهران پلاست در دو سالن نمایشگاهی برگزار شد. یک سالن از آن به طور کامل به ماشین سازان این صنعت اختصاص یافته بود. انجمن ماشین سازان به ریاست هرویک یاریجانیان از جمله حامیان اصلی این نمایشگاه به شمار می رود. هر چند تشکل های دیگر نیز حمایت خود را از این نمایشگاه اعلام کرده بودند که می توان به انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، انجمن همگن صنایع پلاستیک استان تهران، تعاونی پلاستیک استان تهران، اتحادیه نایلون و... اشاره کرد اما بسیاری از این تشکل ها صرفا خود به عنوان غرفه گذار حاضر و اعضای آنها کمتر نسبت به گرفتن غرفه اقدام کرده بودند.


سالن دوم نیز به غرفه های تشکل ها، تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و تعدادی از تولیدکنندگان محصولات نهایی اختصاص داشت. میزان حضور اندک غرفه گذار در این بخش از جمله موضوعات قابل بررسی و تحلیل است که باید کارشناسان در این باره اظهار نظر کنند.

 

غایب بزرگ نمایشگاه؛ پتروشیمی ها
دومین دوره نمایشگاه تهران پلاست همانند دوره اول، غایب بزرگی داشت و آن نیز حضور شرکت های پتروشیمی بود. بدون تردید پتروشیمی ها در کنار ماشین سازان و کامپاندسازها سه رکن اساسی هر نمایشگاه معتبر پلاست را تشکیل می دهند. در این دوره از نمایشگاه نیز تنها یک شرکت پتروشیمی آن هم در سایز متوسط حضور داشت. این در حالی است که محتشمی پور رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، عدم حضور پتروشیمی ها را در دوره اول نمایشگاه را نه به دلیل تحریم، بلکه به علت فرصت اندک برای حضور عنوان کرده بود. وی همچنین موضوع ضرورت برگزاری یک سال تهران پلاست و یک سال ایران پلاست را در سال گذشته مطرح ساخته بود که این مسئله نیز در حد اظهار نظر باقی ماند.


البته یک نکته را باید صریح عنوان کرد که شرکت های پتروشیمی این نمایشگاه را نه تحریم، بلکه نادیده گرفته بودند.

 

دیدگاه موافقان نمایشگاه تهران پلاست
مدافعان نمایشگاه تهران پلاست دلایل متعددی را برای برگزاری این نمایشگاه بر می شمارند و از ماهیت برگزاری آن به شدت دفاع می کنند. شاید یکی از مهمترین دلیل دفاع آنها را در این نکته یافت که برگزارکنندگان تهران پلاست بر خلاف ایران پلاست، نقش محوری تری را برای تشکل ها قائل است. این موضوع در ایران پلاست بیشتر جنبه دستوری دارد و در تهران پلاست جنبه تعاملی.
موافقان تهران پلاست، برگزاری نمایشگاه ایران پلاست را شیرین به کام پتروشیمی ها می دانند تا صنایع تکمیلی و همین موضوع را دلیلی محکم بر دفاع از تهران پلاست می دانند. 


عدم وجود ترافیک در مسیر تردد به نمایشگاه، پارکینگ خودرو به اندازه کافی، نظم حاکم بر نمایشگاه، رفتار توام با احترام برگزارکنندگان و... از دیگر دلایل جانبی مدافعان تهران پلاست است.


با این وجود حتی موافقان نمایشگاه در پس زمینه ذهن خود به حضور پایین غرفه گذاران و بازدیدکنندگان اذعان دارند. به طور مثال هرویک یاریجانیان رئیس انجمن ماشین سازان در بخشی از گفت و گوی خود با اینپیا بر  تلاش بیشتر برگزارکننده برای مشارکت بیشتر خارجی ها در دوره های بعدی تاکید کرد. 

 

دیدگاه مخالفان تهران پلاست
نکته مهمی که درباره اظهار نظرهای موجود درباره تهران پلاست وجود دارد این که موافقان و مخالفان برگزاری تهران پلاست در خصوص گزاره هایی مانند: میزان استقبال بازدیدکنندگان، مناسب بودن مکان شهر آفتاب نسبت به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی، بازخورد نمایشگاه و مواردی از این دست اشتراک نظر ندارند. به عبارتی مخالفان تهران پلاست همان دلایلی را برای انتقادهای خود مطرح می سازند، که مدافعان از آن به شدت دفاع می کنند. 


اما منتقدان تهران پلاست دلیل مهم دیگری برای عدم حضور در این نمایشگاه را بیان می کنند و آن نیز با توجه به مدت زمان اندک بین برگزاری دو نمایشگاه ایران پلاست و تهران پلاست، اصولا به لحاظ اقتصادی، بازدهی، میزان استقبال و... حضوردر تهران پلاست قابل توجیه نیست.  


تهران پلاست در کنار مزایا و مشکلات، دومین دوره برگزاری خود را تجربه کرد. برخی از حضور رضایت نسبی و تعداد دیگری همچنان بر انتقادات خود تاکید دارند. در این میان برگزار کننده با تحلیل و بررسی موارد می تواند روند خود را بهبود و به عنوان نمایشگاهی مطرح در این صنعت عرض اندام کند.

 

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد