ارسال پاسخ

۲۰ خرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2254

pvc-asso.ir

برای رونق صنایع پایین دستی‌، قوانین دست و پاگیر حذف شود

مدیر عامل اسبق شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی بسیار متنوع هستند و کنترل آنها به راحتی نفت نیست ضمن اینکه ایرانی‌ها راه‌ها را یاد گرفته‌اند و اینگونه نیست که تحریم پتروشیمی بصورت فلج کننده در بیاید.

عباس شعری مقدم ، با اشاره به تحریم پتروشیمی از سوی ایالات متحده اظهار داشت: در تحریمی که برای نفت ایران در نظر گرفته شده بود به نوعی محصولات پتروشیمی را هم شامل می‌شد، اما اکنون دامنه تحریم‌ها را توسعه داده و لیستی از شرکت‌های پتروشیمی اعلام شده است. در این شرایط شرکت‌ها در زمینه انتقال پول مشکل پیدا می‌کنند، کارشان دشوارتر می‌شود، هزینه‌ها بالاتر رفته و سود شرکت‌ها هم تا حدی کمتر می‌شود. اما در کل محصولات پتروشیمی بسیار متنوع هستند و  کنترل آنها به راحتی نفت نیست ضمن اینکه ایرانی‌ها راه‌ها را یاد گرفته‌اند و اینگونه نیست که تحریم پتروشیمی بصورت فلج کننده در بیاید.

 

وی افزود: در این شرایط بهترین کار این است که وزارت صنایع فضای کسب و کار را به نحوی در کشور فراهم کند که صنایع پایین دست پتروشیمی رونق بگیرند، مقررات شدید و بازدارنده که بر اساس بدبینی وضع شده به این ترتیب که فکر می کنیم همه سوء استفاده‌گر هستند مگر اینکه عکس آن ثابت شود، برداشته شوند بهتر است فرض را بر این بگذاریم که همه سالم هستند تا فضا روان شود.

 

مدیر عامل اسبق شرکت صنایع ملی پتروشیمی خاطرنشان کرد: قوانین دست و پاگیرِ جلوی صنعتگران باید برداشته شود برخی مواقع خودتحریمی‌ها بیش از تحریم خارجی مشکل زا است. مثلا کالایی وارد شده اجازه ترخیص داده نمی‌شود مقررات گمرکی مانع ایجاد می‌کند و یا بعضا ممیز مالیاتی آنقدر آزادی عمل دارد که می‌تواند صاحب صنعت را دچار بحران کند.

 

وی گفت: بنده در زمان تصدی مدیرعاملی NPC جلسه‌ای با صاحبان صنایع پایین دست داشتم، آنها گفتند ما خودمان توسعه صنعت را بلدیم فقط سنگ‌هایی که جلوی پای ما وجود دارد را بردارید.

 

شعری مقدم تاکید کرد: صنایع پایین دست سرمایه گذاری کمتری لازم دارد، اشتغالزایی و سودآوری بیشتری دارد و زودتر هم به نتیجه می‌رسد، در صورتی که صنایع بالادست حداقل 4 سال نیاز دارد تا به بهره برداری برسد و سرمایه هنگفتی هم نیاز دارد.

 

وی پیشنهاد کرد: فضای کسب و کار درست شود و دولت به همراه قوه قضائیه و مقننه وقت خود را صرف برداشتن قوانین دست و پاگیر کنند. پیدا کردن بازار صادرات کار آسانی نیست وقتی هر روز یک قانون برای صادرات وضع می شود کار با مشکل مواجه می‌شود.

 

منبع: ایلنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد