ارسال پاسخ

۷ اسفند ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2116

pvc-asso.ir

نقش مسوولیت اجتماعی در توسعه پایدار

موضوع «مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها» در دنیای امروز جزء جدایی‌ناپذیر فعالیت شرکت‌ها و فعالان اقتصادی است و بنگاه‌های کوچک و بزرگ مسوولیت اجتماعی را به‌عنوان یک رکن اساسی برای دستیابی به اهداف خود مورد توجه قرار می‌دهند.

از سوی دیگر مباحث و مفاهیم مرتبط با مسوولیت اجتماعی در سال‌های اخیر به‌عنوان پارادایمی جدید برای بنگاهداری در ایران مطرح شده و برخی از صاحبان کسب‌وکار برای تحقق آن اقدام به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلند و اجرای برنامه‌های عملیاتی کرده‌اند. در راستای تحقق این هدف کلان، موسسه خیریه محک به‌عنوان سازمانی مردم نهاد با برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها، به بررسی و واکاوی ابعاد مختلف این مفهوم در سطوح مختلف اقتصادی و بنگاهداری پرداخته است.

 

براساس مطالعات صاحب‌نظران، درحال‌حاضر، مفهوم مسوولیت اجتماعی، نه به‌عنوان یک مُد اجتماعی و اقتصادی زودگذر، بلکه به مثابه بخش مهمی از زنجیره ارزش شرکت‌ها، ایفای نقش می‌کند. در واقع فعالان اقتصادی اهداف مرتبط با مسوولیت اجتماعی را از سه منظر «شرکت‌ها»، «استانداردها» و «دانشگاه‌ها» دنبال کرده‌اند. برنامه‌ریزی در این سه حوزه باعث شده است که مفاهیم جدیدی مانند فرصت‌های اجتماعی پیش‌روی شرکت‌ها قرار گیرد. به گفته کارشناسان در این همایش، مسوولیت اجتماعی می‌تواند به‌عنوان نقطه اتکایی برای دستیابی به ارزش افزوده پایدار و توسعه بازارهای مالی مورد توجه قرار گیرد.

 

در بخش ابتدایی این همایش، احمد پورفلاح، از فعالان بخش خصوصی و عضو هیات امنای موسسه خیریه محک اظهار کرد: فلسفه وجودی محک همواره شفافیت، عشق و خدمت‌رسانی بوده است و همین ویژگی‌ها باعث شد که خیلی زود در میان توده‌های مردم جای خود را پیدا کند. وی افزود: کار مهم محک این بود که مسوولیت اجتماعی را از شکل فردی و پراکنده به شکل سیستمی تبدیل کرد. پورفلاح اضافه کرد: این رویداد با اقبال زیادی از سوی بنگاه‌ها و بخش خصوصی روبه‌رو شده است. امیدوار هستیم چنین حرکت‌هایی به ایجاد پل ارتباطی میان بخش خصوصی و محک منجر شود.

 

همچنین آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه محک و دبیر پنجمین همایش بین‌المللی مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های موسسه خیریه محک پرداخت. وی عنوان کرد: محک فعالیت خود را از ۲۷ سال گذشته تا کنون بر درمان سرطان اطفال متمرکز کرده است‌. محک توانسته به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد به هزار بیمار سرویس دهد. از شروع کار تا کنون محک ۶۱۱۴ کودک مبتلا به سرطان را درمان کرده است. وی افزود: محک همواره خود را به شکل داوطلبانه در معرض ممیزی‌های بین‌المللی قرار داده تا ارائه‌ خدماتش به‌صورت مداوم ارزیابی شود.

 

همچنین مارتین سدل مایر، معاون محصولات و خدماتIPMA عنوان کرد: IPMA در ۷۱ کشور در زمینه مسوولیت اجتماعی فعال است. اکنون شرکت‌های بسیاری در دنیا تحت رویه ما ارزیابی می‌شوند‌. وی با طرح این سوال که آیا مسوولیت اجتماعی در دنیا در حال گسترش است یا خیر، گفت: مسوولیت اجتماعی به‌طور کلی در جهان رشد کرده است؛ البته همواره ریسک‌هایی هم پیش روی آن وجود داشته است. مجموعه ما استانداردهایی را به‌عنوان یک اهرم تعریف کرده است که مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها براساس آن سنجش شود.

 

سدل مایر افزود: یکی از جنبه‌های مهم مسوولیت اجتماعی توجه به مسوولیت‌های محیط‌زیستی است که IPMA توجه ویژه‌ای به آن دارد.

 

همچنین حامد شاد کام، مدیرعامل کرمان خودرو به بیان جنبه‌های مختلف مسوولیت اجتماعی پرداخت و گفت: یک پرسش مهم برای بنگاه‌های اقتصادی این است که آیا بحث مسوولیت اجتماعی یک موضوع بلندمدت است یا کوتاه‌مدت، آیا فقط یک مد و موضوع زودگذر است یا موضوعی کلان و اساسی؟ وی ادامه داد: امروز حدود ۲۰ سال است که صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه بازارهای مالی و توسعه اقتصادی به یکدیگر متصل هستند‌. اما بازار مالی باید از کارآیی لازم برخوردار باشد تا بازار توسعه یافته ایجاد شود. این کارآیی در سه بخش تخصیص، اطلاعات و عملیات ارزیابی می‌شود. منظور از کارآیی تخصیص این است که منابع به سمت پربازده‌ترین فعالیت‌ها سوق پیدا کند. وی افزود: اگر بخواهیم از مسوولیت اقتصادی شرکت فراتر برویم به مسوولیت قانونی می‌رسیم. پس از آن به مرحله مسوولیت اخلاقی می‌رسیم و در گام بعدی مسوولیت بشردوستانه را مورد توجه قرار می‌دهیم. ما اگر به‌دنبال ارزش افزوده پایدار هستیم مسوولیت اجتماعی در بازارهای مالی به ما کمک خواهد کرد.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد