ارسال پاسخ

۲۸ آبان ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1952

pvc-asso.ir

تغییر مسیر به سمت استابلایزرهای بهداشتی

بنا بر گزارش شرکت برلوخر مناطقی که مصرف استابلایزرهای سربی در آنها بالاست: آسیا، خاورمیانه، افریقا و هندوستان است که این استابلایزرها عمدتا در تولید لوله و پروفیل به کار می رود.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: امروزه بسیاری از استابلایزر سازها به دلایل مختلف تحت فشار هستند که از جمله این دلایل می توان به قوانین زیست محیطی، پتانسیل عرضه پایین و بالا رفتن قیمت ها اشاره کرد. استابلایزرهای جایگزین شده معمولا در تخریب دمایی، تغییر رنگ مواد و سایر خواص موفق هستند. با این وجود، هنوز هم روند بهبود آنها ادامه دارد. براساس قوانین ESPA در سال 2012 میزان سرب به کار رفته در استابلایزرهای تولیدی اروپا در حدود 17درصد بوده که تا سال 2016 مصرف آن به 5 درصد یا 8000 تن کاهش یافته است.

برای دستیابی به این هدف، بیشترین تمرکز بر استابلایزرهای پایه کلسیم انجام گرفته است که در سال 2012، 65 درصد مصرف تا سال 2016 به میزان 80 درصد مصرف رسید. سایر استابلایزرهای مهم جایگزین، استابلایزرهای مایع فلزی هستند که اغلب استابلایزرهای Ba/Zn، Ca/Zn و قلع را تشکیل می دهند. در سال 2012 میزان مصرف استابلایزرهای مایع 10 درصد کل مصرف استابلایزرها بوده و قلع (8 درصد) بیشترین بوده است.

 

بنا بر گزارش شرکت برلوخر مناطقی که مصرف استابلایزرهای سربی در آنها بالاست: آسیا، خاورمیانه، افریقا و هندوستان است که این استابلایزرها عمدتا در تولید لوله و پروفیل به کار می رود. در امریکای جنوبی روند مصرف استابلایزرها معمولا براساس الگوهای اروپایی  است و استابلایزرهای پایه کلسیم بیشتر در تولید لوله و پروفیل و کابل مصرف می شود. استابلایزرهای قلع و مایع به همراه استابلایزرهای پایه کلسیم در تولید فیلم به کار می روند. البته در برخی کاربردهای  pvc سخت هنوز استابلایزرهای پایه سرب مصرف دارند، اما میزان مصرف آن به ویژه در تولید لوله، کمتر از یک سوم استابلایزرهای پایه کلسیم است.

 

در امریکای شمالی تولید لوله و پروفیل با استفاده از استابلایزرهای پایه قلع آلی انجام می شود. صنعت تولید کابل بیشتر از استابلایزرهای پایه کلسیم استفاده می کند اما این روند نیز در حال تغییر است. براساس مقاله ای که در سمینار پروفیل توسط AMI ارائه گردید، در امریکای شمالی استابلایزرهای Ca/Zn و غیر فلزی برای تولید محصولات pvc سخت جایگزینی برای استابلایزرهای پایه آلی قلع هستند.

 

بنا بر دلایل زیست محیطی در بسیاری موارد مصرف استابلایزرهای پایه قلع جایگزین استابلایزرهای سربی شده است. قیمت استابلایزرهای قلع بالاست. همپنین میزان منابع آن کم است. بنابراین در عرصه رقابت مصرف آن با مشکل مواجه است. جایگزین مناسب تر برای تولید محصولات سخت  pvcاستابلایزرهای Ca/Zn هستند. این استابلایزرها دارای پایداری کافی و قدرت تثبیت رنگ مناسبی هستند، اما هنوز نیاز به بهبود دارند.

 

استابلایزرهای آلی نیز از ابتدای سال 2000 به عنوان جایگزین مورد مصرف قرار گرفتند. مهمترین نقطه قوت این استابلایزرها این است که آلودگی زیست محیطی ندارد. این استابلایزرها در برخی موارد دارای پایداری بالاتری نسبت به استابلایزرهای Ca/Zn هستند و محصول تولید شده از آنها تا چندین بار قابل بازیافت و تولید مجدد است.

 

در حال حاضر بیشترین تلاش در جهت بهبود استابلایزرهای جایگزین موجود انجام می گیرد، چرا که مهمترین عامل در تعیین نوع استابلایزر مصرفی قیمت آن است. بدون شک بازار استابلایزرهای  pvc تغییر خواهد کرد. صنعت  pvc  گرچه به عنوان صنعت بالغ شناخته شده است اما هنوز در بسیاری موارد از جمله مواد اولیه، تکنولوژی و قوانین نیاز به تغییر دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد