ارسال پاسخ

۵ آبان ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1912

pvc-asso.ir

مطالعه سیستم توزیع آب آبیاری در بنگلادش (بخش اول)

انواع مختلف توزیع آب در این طرح ها شامل لوله های  PVC مدفون، زهکشی های زمینیِ مستطیلی بتنی سیمانی (cc)، ذوزنقه ای، نیم دایره ای و مستطیلی است. میانگین بازدهی انتقال لوله های  PVC مدفون در ...

 سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: آبیاری در کشاورزی نقش مهمی در رشد محصولات در بنگلادش ایفا می کند. آبیاری های جزئی شامل چاه های کم عمق(STW) و چاه عمیق(DTW) و چاه دستی(HTW) است و پمپ های low-lift ( انتقال حجم زیادی آب در فشارهای تخلیه نسبتا پاییین) به عنوان سیستم آبیاری عمده  در این کشور استفاده می شود.


 
عملکرد ضعیف آبیاری موضوعی است که برای گسترش منطقه تحت آبیاری باید مورد مطالعه قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی بازدهی انتقال و میزان آب از دست رفته در طرح های DTW در مناطقBogra, Thakurgaon و Godagariاز اداره توسعه مدیریت Barind انجام شد. انواع مختلف توزیع آب در این طرح ها شامل لوله های  PVC مدفون، زهکشی های زمینیِ مستطیلی بتنی سیمانی (cc)، ذوزنقه ای، نیم دایره ای و مستطیلی است. 


میانگین بازدهی انتقال لوله های  PVC مدفون در  مناطق Bogra, Thakurgaon و Godagari در محدوده 94.46 درصد تا 95.37 درصد و میزان هدررفت آب از 5.45 درصد تا 9.55 درصد در سه ناحیه مورد مطالعه است.میانگین بازدهی انتقال از زهکشی های بتنی سیمانی مستطیلی شکل برای نواحی Bogra و Godagari از 91.20 درصد و میزان هدر رفت آب از 6.58 تا 9.93 درصد است.میانگین بازدهی انتقال زهکشی های ذوزنقه ای برای نواحی Bogra و Godagari از 87.80 درصد تا 90.06 درصد و میزان هدر رفت آب از 9.94 درصد تا 12.21 درصد است. 


میانگین بازدهی انتقال زهکشی نیم دایره ای برای نواحی Bogra و Godagari بین 88.13 درصد و 86.82 درصد و میزان هدر رفت آب بین 11.59 درصد و 11.68 درصد است. میانگین بازدهی انتقال و میزان هدر رفت آب برای زهکشی های مستطیلی در ناحیه Godagari به ترتیب 58.66 درصد و 42.29 درصد بود. حدود 80 درصد از کشاورزان سیستم آبیاری لوله های مدفون و حدود 20 درصد کانال های نیم دایره  را پیشنهاد می دهند. این مطالعه نشان می دهد که سیستم های توزیع آب بهبود یافته که توسط BMDA توسعه یافته است، برای افزایش بهره وری سیستم آبیاری در بنگلادش موثر است.

 

مقدمه
رشد تولید محصولات کشاورزی در بنگلادش در وهله اول به توسعه آبیاری بستگی دارد. به دلیل عدم وجود آب های سطحی مناسب در فصل خشک، آبیاری به شدت به آب های زیرزمینی وابسته است. افزایش استفاده از آبهای زیرزمینی و گسترش نواحی تحت آبیاری، توزیع آب ناکارآمد و عرضه ناکافی، رشد گیاه را در زمین های آبیاری محدود می کند. 


بنابراین بهبود روش های مدیریت آبیاری در مزرعه و توزیع آب، در حال حاضر برای رشد محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد. استفاده بهینه از آب آبیاری باید یک استراتژی مهم برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در بنگلادش باشد. اخیرا توجه فراوانی به بهبود عملکرد سیستم های آبیاری موجود به جای ساخت سیستم های آبیاری جدید معطوف شده است. 


در این مطالعه عملکرد سیستم های توزیع آب آبیاری توسط اداره توسعه BMDA در منطقه شمال غربی بنگلادش ارزیابی شده است.


توضیح نواحی مورد مطالعه
این مطالعه در سه منطقه آبیاری تحت BMDA در ناحیه شمال غربی این کشور انجام شد. در هر ناحیه دو سه طرح انتخاب شدند. شرح طرح ها به صورت زیر است.

 

ناحیه BOGRA:
1-    طرح مزرعه RDA
 این طرح در حدود 20 کیلومتریِ جنوب شهر Bogra واقع شده است. چاه عمیق در مزرعه RDA نصب شد و عملیات در سال 1995 آغاز شد. یک پمپ شناور با ظرفیت 56-60 لیتر بر ثانیه استفاده شد. چهار نوع آبیاری  به صورت کانال باز و لوله های زیرزمینی مدفون از قبیل کانال های سیمان پیش ساخته نیم دایره، ذوزنقه ای، بتن سیمانی درجاساخت مستطیلی و لوله های  PVC مدفون به ترتیب  508 متری،633 متری،241 متری و1510 متری در سالهای 1995-96 ساخته شد. منطقه آبیاری حدود 30 هکتار است.


2-    طرح Atail
این طرح در 20 کیلومتری جنوب RDA واقع شده است. چاه عمیق نصب شد و عملیات در سال 1980 آغاز شد. یک پمپ توربین با ظرفیت 56لیتر بر ثانیه همراه با موتور3 فاز القایی استفاده شد. کانال های باز شامل کانال های سیمان با تور سیمی پیش ساخته نیم دایره ای، ذوزنقه ای، کانال بتن سیمانی مستطیلی به ترتیب 400 متری، 235متری، 355متری در سالهای 2003-2004 ساخته شد. منطقه آبیاری حدود 76هکتار است.


3-    طرح Kahalu:
این طرح در 30 کیلومتری شمال RDA واقع شده است. چاه عمیق در Kahalu نصب شد و در سال 1981آغاز شد. یک پمپ توربین با ظرفیت 56 لیتر برثانیه همراه با یک موتور 3فازالقایی استفاده شد. کانال باز و لوله های زیرزمینی مدفون از قبیل کانال های سیمان با تورسیمی پیش ساخته نیم دایره ای، ذوزنقه ای، بتن سیمانی درجاساخت مستطیلی و لوله های  PVC مدفون  به ترتیب 204متری،218 متری،387متری و473متری در سالهای 1995-96 ساخته شد. منطقه آبیاری حدود 80 هکتار است.

 

منطقه THAKURGAON:


1-    طرح jagannathpur:
این طرح در حدود 5 کیلومتری جنوب غربی شهر THAKURGAON واقع شده است. چاه عمیق (DTW) در این طرح نصب شد و از سال 2004 آغاز شد. یک پمپ شناور با ظرفیت 51 لیتر بر ثانیه با موتو القایی 3 فازی مورد استفاده قرار گرفت. این طرح دارای 210 متر طول برای سیستم توزیع آب با لوله های  PVC مدفون است که در سال 2005 ساخته شد. این منطقه  تحت آبیاری حدود 21 هکتار است.


2-طرح jjargaon:
این طرح در 8 کیلومتری شمال غربی شهر THAKURGAON واقع شده است. چاه عمیق (DTW) در این طرح نصب شد و از سال 2004 آغاز شد. یک پمپ شناور با ظرفیت 51 لیتر بر ثانیه با موتو القایی 3 فازی مورد استفاده قرار گرفت. این طرح دارای 235 متر طول برای سیستم توزیع آب با لوله های  PVC مدفون  است که  در سال 2005 ساخته شد. این منطقه  تحت آبیاری حدود 19هکتار است.


3-طرح Madhappur:
این طرح در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر THAKURGAON واقع شده است. چاه عمیق (DTW) در این طرح نصب شد و از سال 2004 آغاز شد. یک پمپ شناور با ظرفیت 51 لیتر بر ثانیه با موتو القایی 3 فازی مورد استفاده قرار گرفت. این طرح دارای 198 متر طول برای سیستم توزیع آب با لوله های  PVC مدفون  است که  در سال 2005 ساخته شد. این منطقه  تحت آبیاری حدود 18 هکتار است.


ادامه دارد...
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط