ارسال پاسخ

۱ آبان ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1907

pvc-asso.ir

نگاهی به معاملات PVC در بورس کالا

میزان عرضه PVCهای روز گذشته در بورس کالا 8720 تن بود که برای آن 12489 تن تقاضا وجود داشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، پس از التهابات بسیار در معاملات PVC روز گذشته این گریدها روند منطقی را در بورس کالا طی کردند.


مروری کوتاه به وضعیت چند ماه اخیر در بازار PVCها نشان می دهد که این محصولات بیشتر از گروه های کالایی دیگر شاهد افزایش قیمت و حتی کمبود عرضه بوده است. این التهاب واکنش بسیاری از تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی و در راس آنها انجمن صنفی این صنعت را به دنبال داشت.


روند بازار به گونه ای بود که انجمن در هفته گذشته ناگزیز شد تا از اعضای خود درخواست کند تا از خرید پی وی سی در بورس کالا خودداری کنند. البته این درخواست به صورت گسترده مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفت. به صورتی که بر اساس داده های موجود کل تناژی عرضه شده برای گریدهای PVC  در هفته گذشته 8 هزار و 467 تن بود که 2 هزار 468 تن تقاضا برای آن وجود داشت و و در نهایت 1 هزار و 723 تن معامله شد.


همچنین برایPVC-S65 میزان عرضه 7 هزار و 307 تن بود که 1600 تن تقاضا ثبت و در نهایت 908 تن معامله شد. که این میزان اندک معامله، اتفاقی نادر به شمار می رفت.


همچنین قبل و پس از آن، پیگری های انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی برای تعادل بخشی به بازار با نامه نگاری های متعدد و برگزاری جلسه های مختلف ادامه یافت.


البته در این مدت اتفاقات بسیار دیگر در بازار پلیمرها نقش ایفا کردند، تغییر مکرر مدیران دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، تغییر نرخ محاسبه محصولات پلیمری از 4200 تومان به میانگین معاملات 4 هفته ماقبل و در نهایت تغییر این فرمول به ارز نیمایی، هر کدام  به عنوان متغیر در این بخش عمل کردند.


اما سرانجام در این هفته که محصولات پلیمری بر اساس نرخ ارز نیمایی محاسبه و اعلام شد، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی از اعضای خود درخواست کرد تا با پرهیز از هیجان، به اندازه مورد نیاز خود اقدام به خرید گریدهای PVC کنند.


پتروشیمی ها در روز گذشته 30 مهر ماه 8720 تن PVC در بورس کالا عرضه کردند که 12489 تن برای آن تقاضا ثبت شد و از این میزان 8654 تن مورد معامله قرار گرفت.


با نگاهی دقیقتر به داده ها از این میزان کل 8220 تن به PVC-S65 و PVC-S68 اختصاص داشت و تنها برای پی وی سی بندر امام 12 درصد رقابت ثبت شد. کل تناژ عرضه شده PVC-S70 به میزان 500 تن بود.


از تناژ کل PVCها 4014 تن به صورت سلف بود. 


میزان 44 تن به صورت مچینگ بود. 


تمام شواهد موجود نشان از رفتار منطقی طرف تقاضا در این بازار است و همچنین این امیدواری وجود دارد تا دیگر شاهد عرضه های مهندسی شده و بازی با نوسان درصد رقابت نباشیم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد