ارسال پاسخ

۱۷ بهمن ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1375

pvc-asso.ir

یک روش جدید برای تشخیص نشتی در لوله ها

دستگاه فعلی شامل دو بخش است: یک ربات کوچک و یک غشا درام مانند که یک درزگیر را در عرض لوله...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: دستگاه رباتیک پیش رونده می تواند با سرعت در طول لوله حرکت کند و نشتی ها را دقیق تر از روش های موجود شناسایی کند.

 

انفجارهایی ناشی از نشت لوله های گاز در خیابان شهر اتفاق می افتد و در سال های اخیر در عناوین و سرتیتر روزنامه ها مشاهده می شود. اما مشکل لوله های قدیمی و دارای شکست، توجه زیادی را به خود جلب کرده است و روش هایی برای رسیدگی به چنین زیرساخت های ناایمن بسیار عقب مانده است.

 

 به طور معمول نشتی ها توسط سنسورهای صوتی روی سطح زمین  که برای صداهای ضعیف و ارتعاشات ناشی از نشتی شناسایی می شود و یا استفاده از آشکارسازهایی در لوله که گاهی اوقات از دوربین های ویدیویی برای مشاهده علائم شکستگی در لوله استفاده می شود. اما تمامی این سیستم ها بسیار آهسته هستند ونمی توانند نشتی های جزئی را تشخیص دهند.

 

اکنون محققان  MIT و دانشگاه نفت و مواد معدنی در عربستان سعودی یک سیستم رباتیک ایجاد کرده اند که می تواند نشتی ها را با سرعت و دقت بالا شناسایی کرده و تغییرات فشاری بزرگ را در مکان های نشت پیدا کند. این اختراع در دو کنفرانس بین المللی اخیر ارائه شده و در چندین مقاله توضیح داده شده است.

 

دیمیتریوس دانشجوی دکترا مهندسی مکانیک در MIT گفت که این سیستم جدید می تواند نشتی های 1 تا 2 میلیمتر در اندازه را  در فشارهای نسبتا پایین شناسایی کند. این سیستم همچنین می تواند نشتی های خطوط آب و نفتی را تشخیص دهد.

 

 آزمایش های اکوستیک فعلی برای تشخیص صدا و ارتعاش در لوله های فلزی موثر است اما لوله های پلاستیکی صدا را به سرعت پخش می کنند. چنین سیستم هایی وقت گیر بوده و نیاز به اپراتور متخصص دارند درحالی که دستگاه رباتیک کوچک با سرعت 3 مایل در ساعت در درون لوله ها حرکت کرده و به صورت کامل اتوماتیک است.

 

چنین دستگاه هایی می توانند در داخل سیستم لوله ها کارگذاری شده و به صورت نامحدود قرار بگیرند و به صورت همیشگی بر سیستم نظارت کنند. علاوه بر پتانسیل بالقوه ی انفجارهای خطرناک، لوله های گاز دارای نشتی سهم بالایی در گرم شدن کره زمین دارند.

 

 متان جز اصلی گاز طبیعی یک گاز گلخانه ای است  که 25 برابر قوی تر از دی اکسید کربن است. نشتی در لوله های آب می تواند منجر به هدر رفت نصف بیشتر آب در سیستم شود و نشتی در لوله های نفتی می تواند منجر به پخش سمیت و عملیات طولانی برای تمیز کردن و هزینه ی بالا شود.

 

دستگاه جدید می تواند در ابعاد مختلف متناسب با انواع لوله ها تولید شود و برای لوله های گاز، آب و نفت موثر باشد. این تکنولوژی این امکان را می دهد که حسگرهای قابل اعتماد نشت های بسیار کوچک  که اغلب برای مدت طولانی قابل شناسایی نبوه اند را تشخیص دهد.

 

دستگاه فعلی شامل دو بخش است: یک ربات کوچک با چرخ هایی که آن را در درون لوله حرکت می دهد و یا در بعضی موارد با جریان یک مایع جابه جا می شود. و یک غشا درام مانند که یک درزگیر را در عرض لوله تشکیل می دهد.

 

هنگامی که با یک نشتی مواجه می شود، جریان مایع به سمت آن غشا را منحرف می کند  و آن را به آرامی به سمت محل نشتی می کشاند. این انحراف را می توان با سنسورهای  نیروی مقاومتی  از طریق  سیستم های مکانیکی دقیق طراحی شده ( مانند سنسورهای مورد استفاده در کامپیوتر ها) شناسایی کرد و اطلاعات از طریق ارتباطات وایرلس ارسال می شود.

 

این دستگاه می تواند تغییرات سریع در فشار را در محل نشتی حس کند و دقیقا نشت را شناسایی کند. همکار تحقیق در دانشگاه KFUPM بیان کرد که سیستم های تشخیص نشتی در حال حاضر پرهزینه بوده و به طور معمول هزینه 250 هزار دلار را برای نظارت 100 کیلومتر لوله در پی خواهد داشت اما این سیستم مقرون به صرفه بوده و همچنین سریع تر و حساس تر است. مکانیسم گزارش این دستگاه  نیز می تواند با استفاده از GPS باشد که محل دقیق نشت را گزارش دهد.

 

بیشتر بخوانید

-----

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

نقایص در فرایند اکستروژن و تاثیر بر کیفیت محصول

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

 

5 گام کنترل ظاهری لوله و اتصالات پی وی سی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد