pvc-asso.ir
گزارش جلسه هم اندیشی اعضای انجمن در خصوص طرح رتبه بندی
گرید بندی یک روش مرسوم در کشورهای مترقی دنیا است. باید الگوی کشورهای موفق را اخذ و مورد استفاده قرار داد.
به گزارش رواط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، جلسه این انجمن با موضوع بررسی روند مصرف در ایران و بررسی راهکارهای ارتقای سهم بازار این صنعت، سه شنبه 4 اسفند ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
برای مشاهده گزارش تصویری بر روی این لینک کلیک فرمایید.
بیمه شدن سهم بازار پی وی سی با اجرای طرح گریدبندی
در ابتدای این نشست فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی توضیحاتی دربراه طرح گریدبندی، اهمیت و ضرورت آن عنوان کرد.
وی در بخشی از سخنان خود از عدم گریدبندی به عنوان یکی از ایرادات صنف نام برد و گفت: به طور معمولی افرادی در مناقصه ها برنده می شوند که قیمت های پایین ارائه می دهند، این موضوع نه تنها آسیبی به برنده مناقصه یعنی همان تولیدکننده خواهد بودبلکه بیشترین ضرر را به صنعت وارد می آورد و به مرور سهم پی وی سی در بازار کاهش می یابد و این کاهش هم اکنون هم در حال رخ دادن است.
خرمیان با اشاره به پیشیینه طرح گریدبندی در انجمن، اظهار داشت: ایده این طرح در سال 1392 در هیئت مدیره مطرح شد و موضوع مورد تصویب قرار گرفت. بر این اساس بنا شد تا طرح برون سپاری شود و پروژه به نهادی محول گردد که ابزار و توانمندی این کار را داشته باشد.
این فعال تشکلی در همین ارتباط ادامه داد: برای پیشبرد کار، مکاتبه های لازم با نهادهای ذیصلاح صورت گرفت و آنها طرح های پیشنهادی خود را ارائه دادند، سپس موارد دریافت شده در کمیسیون علمی، فنی و تخصصی انجمن مورد بررسی قرار گرفت.
خرمیان ضمن اعلام بازخورد مثبت این طرح در بین تولیدکنندگان، از آمادگی انجمن برای انعقاد قرارداد و اجرایی کردن این پروژه خبر داد.
وی همچنین به تعدادی از منتقدان پروژه رتبه بندی اشاره کرد که به زعم آنها انجمن نباید این طرح را به عنوان اولویت کار خود قرار می داد.
به گفته دبیر انجمن اجرای پروژه مزبور، سهم صنعت لوله و اتصالات پی وی سی را در آینده نیز بیمه می کند.
مطالبه گریدبندی از سوی نهادهای مصرف کننده
عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در این جلسه با بیان این که، این انجمن به عنوان یکی از موفقترین و کم حاشیه ترین تشکل ها در سطح کشور مطرح است، گفت: هدف اصلی این طرح به دست آوردن و زمینه سازی برای کسب سهم بیشتر این صنعت در بازار است.
به گفته متوسلیان، وزارت نیرو به عنوان مصرف کننده اصلی لوله و اتصالات پی وی سی در کشور، جهاد کشاورزی و همچنین دیگر نهادها، در اولین قدم برای پذیرش کاربرد این محصولات رتبه بندی شرکت ها را درخواست می کنند. همچنین در سازمان آب و فاضلاب، پس از استانداردها، خواهان اطلاع از توانایی های تولیدکننده هستند.
وی در این زمینه ادامه داد: تاخیر این طرح، مشخص نیست به چه اتفاقی منجر شود و این پرسش مطرح است که چرا محصولات پی وی سی، جایگاه خود را در بازار از دست داده است. با این وجود، پرسش مهمتر آن است که اکنون برای به دست آوردن سهم بازار چه باید کرد؟
متوسلیان با بیان نگاه جمعی و بلند مدت هیئت مدیره، اظهار داشت: طرح رتبه بندی نکات مبهمی دارد و جلسه با هدف رفع این مشکلات و همچنین طرح نظر منتقدان آن تشکیل شده است.
رئیس انجمن در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا مصرف لوله و اتصالات پی وی سی از 800 هزار تن گذشته به 350 هزار تن کاهش یافته و چرا مصرف لوله های به پلی اتیلن بالای 500 هزار تن افزایش یافته است؟
وی در این زمینه پلی اتیلن را مثال زد که با ارگان های مختلف وارد تعامل شده است که علاوه بر سهم خود، بخشی از سهم بازار پی وی سی را نیز از آن خود کرده اند.
متوسلیان در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه ای در سیستان و بلوچستان اشاره کرد که بودجه ای 1500 میلیارد تومانی به آن اختصاص داده شده است که پلی اتیلن هم سهم زیادی از آن دارد. همچنین به گفته وی بودجه زیادی هم به طرح رودخانه های مرزی اختصاص داده شده که سهم پی وی سی در این بخش بسیار اندک است.
این تولیدکننده عنوان کرد که لوله های پی وی سی در برخی مصارف خاص مقام اول در جهان را دارد. وی گفت: امروز بیشتر مصرف کنندگان نسبت به این مسئله که یو پی وی سی چه خواص ویژه ای دارد، آگاه هستند، اما هنوز در ایران جایگاه شایسته خود را نیافته است.
متوسلیان با بیان این که حداقل50 شرکت تولیدکننده درجه یک در این حوزه داریم، تصریح کرد: در یک گفت و گو با وزیر نیرو، آمارهای لازم به ایشان ارائه داده شد و در خصوص چرایی عدم کاربرد شایسته یو پی وی سی، علی رغم روند جهانی از ایشان سوال شد که متعاقب آن وزیر از انجمن درخواست حضور نماینده کرد.
وی با اشاره به برنامه دولت و اولویت آن که موضوع «آب » است، گفت: این در حالی است که گاهی به دلیل کمبود اطلاعات مدیران و مشاوران آنها، از محصولات نامرغوب استفاده می شود.
متوسلیان موضوع «زیرساخت» را مهم خواند و این پرسش را مطرح کرد، که چگونه باید اولویت بندی کرد، تا به این فرصت دست یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف کننده از محصولاتی استفاده می کند که مشاوران آن را برای پروژه ها تجویز می کنند. انجمن در خصوص موضوع گریدبندی بیش از یک سال زمان صرف کرده است و باید به این نکته دقت کرد که طرح رتبه بندی به معنی صف و صف بندی نیست.
این تولیدکننده، گرید بندی را یک روش مرسوم در کشورهای مترقی دنیا عنوان کرد و گفت: باید الگوی کشورهای موفق دنیا را اخذ و مورد استفاده قرار داد. ضروری است تا به جای روش های درمانی، تصمیم درست گرفته شود.
متوسلیان اظهار داشتت: هیئت مدیره می توانست این طرح را بر اساس اختیارات خود، اجرایی کند اما همیشه معتقد به کار شورایی و بهره گیری از نظر جمعی است.
وی گفت: باید به این مورد توجه کرد که دولت 80 درصد بودجه عمرانی را در اختیار دارد و دولت از ما رتبه بندی می خواهد. نظر انجمن بر ایجاد بازار معطوف است و باید از زاویای مختلف به این موضوع نگریست تا فرصت ها در اختیار صنعت قرار بگیرد.
متوسلیان گفت: امروز نمایندگان شما در انجمن، که به زعم بنده همه آنها جزو سرآمدان این صنعت هستند، تصمیمی اصولی و اساسی برای صنف اتخاذ کرده اند.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، تصریح کرد: رتبه بندی بر اساس بخش های مختلف انجام می شود و همه موارد در آن لحاظ شده است. انجمن در پی آن است که به هیچ وجه، حقی از کسی تضییع نشود.
وی طرح رتبه بندی را یک الزام و مطالبه از سوی مصرف کنندگان عنوان کرد و وعده داد که در صورت اجرای این طرح، ظرفیت 450 هزار تنی پی وی سی به 700 تا 800 هزار تن افزایش یابد.
در ادامه کمال کاوه ریاست جلسه را بر عهده گرفت. کاوه با بیان این که زمان زیادی برای این موضوع صرف شده است از منتقدان طرح خواست دلایل خود را بیان کنند.
رتبه بندی در ارتقای بازر «مهم» و «موثر» است
خادمی نیز در این نشست به تشریح روند بازار پی وی سی پرداخت و گفت: بازار پی وی سی در دوره ای با شیب منظم، شروع به افزایش کرد. در دنیا این صنعت رو به رشد است. اکنون منحنی پی وی سی بر اساس آمار آزمایشگاه از دیتاهای آزمون، با یک شیب رو به پایین در حال حرکت است.
وی ادامه داد: دیگران شاهد این موضوع هستند و رقبا نقاظ ضعف پی وی سی را برجسته و نقاط قوت لوله های دیگر را مطرح می کنند. البته استحکام دو لوله پی وی سی و پلی اتیلن با هم متفاوت است و در برخی نقاط، پی وی سی برجسته تر است.
خادمی در باره دلایل سقوط بازار پی وی سی، توضیح داد: دلیل آن جزیره ای عمل کردن اعضای انجمن است و هر واحد در پی روش خود برای تولید لوله و عرضه آن به بازار است. مشکل دیگر ازمایشگاه ها هستند و به زعم بنده باید آزمایشگاه ها خود نیز مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی رتبه بندی را «مهم» و «موثر» عنوان کرد.
ضرورت توضیح بیشتر طرح برای اعضا
محمد تقی غیاثی نیز در ادامه با بیان این که هیئت مدیره انجمن در این طرح دارای «حسن نیت» است و تلاش آنها برای یافتن راهکاری جهت ارتقای پی وی سی، متمرکز است، گفت: در این صنعت ما راهی جز ارتقای کیفیت نداریم و هیئت مدیره به این نتیجه رسیده است تا راهکاری مانند طبقه بندی، ایجاد کند. هر چند شاید این طرح به خوبی توضیح داده نشده است.
وی ادامه داد: در سازمان آب و فاضلاب به شرکت هایی که دارای قدرت، امکانات و تجربه اجرایی هستند گرید a داده می شود تا پروژه های بزرگ را انجام دهد.
غیاثی گفت: شاید منظور از طرح این است که محصولاتی گرید a می گیرند که دارای بهترین کیفیت باشند که تشخیص این مسئله نیز با مصرف کننده است.
منتقدان طرح گریدبندی
منتقدان این طرح به مواردی همچون، ایجاد اختلاف بین تولیدکنندگان در صورت رتبه بندی، عدم خرید از رتبه های پایین، انتقاد از آزمایشگاه هایی که مهر تایید روی لوله های نامرغوب می زنند، لابی گری بیشتر انجمن به جای صرف وقت و هزینه در این طرح، عدم ارتباط کیفیت با رده بندی، ازمیان رفتن واحدهای کوچک در این طرح، ایجاد فساد و مطالبه کیفیت از سوی مصرف کننده به جای رتبه بندی، اشاره کردند.
موافقان طرح گریدبندی
همچنین موافقان این طرح به مواردی مانند؛ عدم از دست دادن بازار گریدهای پایین در صورت اجرای این طرح، امکان ارتقای رتبه تولیدکننده ها در طول زمان، ضرورت انجام طرح رتبه بندی، ضرورت رتبه بندی بر اساس بخش های مختلف همچون؛ ساختمان، کشاورزی، صنعت، آب رسانی و...، پرهیز از کوچک شمردن کار انجمن، پرهیز از کار به صورت انفرادی، مخالفت با پیشنهاد انجمن یعنی تایید تقلب، ضرورت وجود یک معیار مورد قبول برای مصرف کننده، اجرای رتبه بندی منوط به نظارت و لحاظ کردن جنبه های مختلف و ضرورت نظارت انجمن بر کار پژوهشکده در طرح رتبه بندی.
در این جلسه همچنین علاوه بر موضوع طرح رتبه بندی، پیشنهادهایی از سوی حاضران برای ارتقای سهم بازار پی وی سی مطرح شد؛ مواردی مانند؛ تاسیس یک شرکت با هدف حضور در پروژه ها، تاسیس شرکت تعاونی تولید و فروش لوله و اتصالات پی وی سی با هدف شرکت در مناقصه ها، اهمیت دادن به بازارهای خارجی به جای دولت و تبیین بیشتر طرح رتبه بندی.
Comments