ارسال پاسخ

۶ آبان ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n7416

pvc-asso.ir

پتروشیمی آبادان؛ از زیان ۳ هزار میلیارد تومانی تا آژیر خاموشی

پتروشیمی آبادان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پتروشیمی‌های فعال در ایران، روزگار غریبی را پشت سر سر می‌گذارد. از تحقق تنها ۱۱ درصد از ظرفیت اسمی سالانه در ۶ماه گرفته تا زیان انباشته بیش از سه هزار میلیارد تومانی، همگی این پتروشیمی را به مرز تعطیلی کشانده‌اند.

به گزارش انجمن لوله و اتصالات پی ویسی به نقل از انرژی پرس، آبادان؛ نامی که اکنون شباهتی به وضعیت اسفناک پتروشیمی کهن سالی که در این شهر واقف است، ندارد. پتروشیمی آبادان، از زمان تاسیس تا کانون فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت؛ از ویرانی در جنگ هشت ساله ایران و عراق گرفته تا سقوط در صنعت پتروشیمی، همگی روزگار غریبی را برای این پتروشیمی رقم زده است.به طوری که طبق بررسی‌های انرژی پرس پتروشیمی آبادان در دو سال اخیر، همواره ضعیف‌ترین ارقام تولید و فروش را میان پتروشیمی‌های بورسی ارائه کرده است.

 

پتروشیمی آبادان؛ لب مرز تعطیلی

پتروشیمی آبادان از سال ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسید و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پتروشیمی‌های کشور اهمیت بالایی دارد. با وجود این قضیه اما در سال‌های گذشته این پتروشیمی اسیر بی‌تدبیری مدیرانی شد که برنامه‌ای برای تولید و ادامه حیات این پتروشیمی نداشتند.

این موضوع در گزارش‌های منتشر شده پتروشیمی آبادان به خوبی نمایان است؛ همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، تناژ تولید پتروشیمی آبادان در هر دوره نسبت به دوره گذشته کاهش داشته است. به نوعی پتروشیمی آبادان، قد‌م به قدم به سمت تعطیلی و خاموشی چراغ تولید می‌رود.

طبق نمودار، پتروشیمی آبادان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تنها ۱۰ هزار و ۷۲۱ تن از محصولات خود را تولید کرده که کم‌ترین میزان این عدد در تمامی سال‌های اخیر است.

 

پتروشیمی آبادان؛ همواره در زیان

عملکرد فاجعه مدیران، درآمد پتروشیمی آبادان را به شدت تحت تاثیر قرار داد و این پتروشیمی را به مسیر زیان‌دهی هدایت کرد. طبق بررسی‌های انجام شده، پتروشیمی آبادان در اکثر فصل‌های سال زیان‌ده بوده است. این زیان در تابستان امسال نیز به ۳۱۱ میلیارد تومان رسید که عملکرد تاسف‌برانگیزی است.

این روند به سرعت ادامه داشت؛ تا جایی که زیان انباشته پتروشیمی آبادان در پایان شهریور امسال به بیش از سه هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان رسید.

زیان انباشته سه هزار میلیارد تومانی، تنها یک عدد نیست؛ سه هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان زیان انباشته، یعنی پتروشیمی آبادان در بهترین شرایط، باید تولید سال‌های بسیاری را صرف جبران بی‌تدبیری مدیران سابق خود کند تا شاید از زیان خارج شود. زیانی که یا مدیران هلدینگ تاپیکو یا وزیر نفت باید فکری به حال آن کنند.

 

گره کور زیان‌دهی آبادان در چیست؟

سوالی که در ذهن سهامداران این پتروشیمی وجود دارد این است که چرا پتروشیمی آبادان با وجود سودسازی صنایع پتروشیمی همواره غرق در زیان است.

با یک نگاه کلی به صورت‌های مالی سال گذشته این پتروشیمی دریافت می‌شود که پتروشیمی آبادان اسیر بی‌تدبیری مدیران شده است. این موضوع در گزارش «بهای تمام‌شده» شرکت به خوبی مشخص است.

طبق این گزارش هزینه مواد مستقیم مصرفی کاهش داشته است. این در شرایطی‌ست که پتروشیمی آبادان نیازمند تلاش روزافزون در تولید است.

 

نگاه امید سهامداران به وزیر کار

تمامی این آمار نشان از کارنامه سیاه هلدینگ تاپیکو در مدیریت پتروشیمی آبادان دارد. کارنامه سیاهی که پتروشیمی آبادان را به سرعت به سمت تعطیلی هدایت می‌کند. این در حالی‌ست که در صورت تعطیلی این شرکت، صدها کاگر بیکار می‌شوند و بحران بزرگی برای دولت پزشکیان رقم خواهد خورد.

حال با توجه به شرایط فعلی، امید سهامداران و کارگران این پتروشیمی به احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ست. امید است هر چه زودتر وضعیت این پتروشیمی کهن‌سال سر و سامانی بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد