ارسال پاسخ

۱۵ اسفند ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n726

30 نکته سخنان وزیر صنعت با کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی

امکان تحقق رشد ۸ درصدی با محور قرار گرفتن بخش خصوصی و کارآفرینان

برای تبدیل شدن به کشور نوظهور صنعتی در سال ۹۶ باید ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم، رتبه رقابت پذیری ما به ۵۵ برسد، ارزش صادرات غیرنفتی ما به ۱۰۳ میلیارد دلار و ارزش صادرات صنعتی و معدنی به ۶۱ میلیارد دلار افزایش یابد. تحقق این اهداف با محور قرار گرفتن بخش خصوصی و کارآفرینان ممکن خواهد بود.

محمدرضا نعمت زاده در نشست هم اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با کارآفرینان و فعالان مؤثر بخش خصوصی سخن گفت. 30 نکته از سخنان او به شرح زیر است:

 

1.  برنامه ششم توسعه از اول فروردین ۹۶ به اجرا گذاشته می شود و رشد سالانه  ۸۸ درصد هدف گذاری شده است.

2.  اگر به سیاست های اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، این اهداف محقق خواهد شد.

3.  یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی استفاده از منابع یارانه در جهت کمک به تولید، کاهش شدت انرژی و موضوعاتی از این دست است؛ در حالی که نه در دولت قبلی و نه در این دولت این منابع در اختیار بخش تولید قرار نگرفت.

4.  رشد ۸ درصدی اگر ولایی باشیم (چون ابلاغ مقام معظم رهبری است) اتفاق خواهد افتاد .

5.  اصل ۴۴ را فقط خصوصی سازی و واگذاری امور به بخش خصوصی در نظر گرفته ایم، در حالی که اجرای زیرساخت در حوزه برق و آب در آن دیده شده است.

6.  ایران امروز از نظر فضای کسب و کار از میان ۱۹۰ کشور در رتبه ۱۲۰ قرار دارد که ۳۲ رتبه در این دولت بهبود یافته است.

7.  در آزادی اقتصاد که شرط اول برای رشد و تعالی بخش خصوصی است؛ وضعیتمان مطلوب نیست.

8.  در رقابت پذیری از ۱۳۸ کشور از نظر لجستیک وضعیت خوبی نداریم.

9.  در تجارت الکترونیکی شرایط خوبی داریم، در محیط اقتصاد کلان و کارایی بازار و نیروی کار باید کار بیشتری کنیم.

10. در نوآوری از ۱۳۸ کشور در رتبه ۸۹ جهان قرار داریم و قبل از انقلاب برنامه سوم و چهارم و پنجم را اجرا کردیم .

11. در برنامه چهارم رشد ۱۴.۲ درصد داشتیم و در برنامه های توسعه ای سالهای بعد از انقلاب بهترین رشد مربوط به برنامه سوم است که به ۷.۳ درصد رسیدیم.

12. قبل از انقلاب رشد صنعتی ما با توجه به رشد قیمت نفت به ۱۶ درصد هم رسیدیم، بعد از انقلاب همواره صنعت یک سر و گردن نسبت به سایر بخش های اقتصادی رشد داشته است.

13.  کل اقتصاد ما در ۵۵ سال ۵ درصد رشد سالانه کرده است، در ۳۸ سال بعد از انقلاب رشد متوسط ما ۵ درصد بوده است.

14. سال ۲۰۱۱ اوج صادرات کشور بود که به حدود ۱۳۰ میلیارد دلار رسید و سال گذشته به ۶۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

15. ۱۶۴۰۰ میلیارد دلار حجم صادرات و ۱۶۷۰۰ میلیارد دلار کل واردات جهان در سال ۲۰۱۵ بوده است.

16. کل صادرات ایران در این سال ۶۳ میلیارد دلار و واردات ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

17. ۱۰ گروه کالایی اول صادراتی دنیا در سال ۲۰۱۲ با احتساب نفت به ۳۳۰۰ میلیارد دلار رسید، ولی امروز تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به ۲۳۰۳ میلیارد دلار رسیده است.

18. در بخش خدمات در ۱۰ گروه خدماتی توریسم و گردشگری بالاترین سهم را دارد که از ۹۳۶ میلیارد دلار در ۲۰۰۸ به ۱۱۸۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسید.

19. از سال ۵۷ در مقطع انقلاب تا سال های اخیر صادرات غیرنفتی بر واردات کل کالا پیشی گرفته است و در یکی دو سال اخیر سهم کالاهای مصرفی وارداتی به کشور رو به کاهش داشته و کالاهای واسطه ای رشد کرده است.

20. نمی توان با تکنولوژی مقابله کرد، باید با آن کنار آمد، امروز شاهد اعتراض هایی علیه تاکسی های اینترنتی هستیم، که راه به جایی نمی برد.

21. توزیع کالا در ابتدای دولت به روش فروشگاه های زنجیره ای ۵ درصد بوده، ولی اکنون به ۸ درصد رسیده است که این سهم در آمریکا ۸۵ درصد و در آلمان ۸۰ درصد است.

22. معتقدیم سهم ما از تسهیلات بانکی باید ۴۰ درصد باشد تا بتوانیم به رشد ۸ درصد اقتصادی برسیم و صنعت هم به رشد ۱۰ درصد برسد، در حالیکه این سهم از ۳۲ درصد به ۲۹ درصد کاهش یافته است.

23. در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر استفاده از کلیه توانمندی های داخلی، افزایش تولید، شفاف سازی و روان سازی تجارت، حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات، مصرف کالای داخلی و ارتقای کیفیت و رقابت پذیری تأکید شده است.

24. در دو ماه اخیر درآمد حاصل از ترانزیت کاهش یافته بود، به گفته رئیس جمهور ما باید در صنعت ۹.۳ درصد، در بخش معدن ۸.۸ درصد و خدمات به ۵.۸ درصد رشد برسیم.

25. از طریق جذب سرمایه گذاری و از محل ارتقای بهره وری رشد بیش از ۸ درصدی حاصل می شود

26. در چشم انداز افق ۱۴۰۴ باید بخش صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشران اقتصاد کشور باشد.

27. درآمد سرانه کشور اکنون حدود ۵۹۰۰ دلار است که حداقل باید به ۱۰ هزار دلار برسد. به کشورهایی نوظهور صنعتی گفته می شود که درآمد سرانه آنها بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار دلار باشد.

28. با توجه به در اختیار داشتن نیروی انسانی،  برخورداری رتبه اول در ذخایر هیدروکربوری، موقعیت ممتاز ژئوپلتیکی، دسترسی به آبهای آزاد در منطقه، وجود ذخایر غنی معدنی در کشور (۶۸ نوع مواد معدنی و جزو ۱۰ کشور معدنی دنیا)، سوابق دیرینه فرهنگی، صنعتی و تجاری و وجود بازارهای رو به رشد و قابل دسترسی در منطقه امکان تحقق رشد ۸ درصدی و سند چشم انداز در ۱۴۰۴ وجود دارد.

29. برای تبدیل شدن به کشور نوظهور صنعتی در سال ۹۶ باید ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم، رتبه رقابت پذیری ما به ۵۵ برسد، ارزش صادرات غیرنفتی ما به ۱۰۳ میلیارد دلار، ارزش صادرات صنعتی و معدنی به ۶۱ میلیارد دلار، نسبت صادرات به واردات غیرنفتی به ۹۸ درصد برسد و سهم بخش خصوصی در ارزش تولیدات بخش در صنعت به ۸۵ درصد و در معدن به ۸۰ درصد افزایش یابد.

30. تحقق این اهداف با محور قرار گرفتن بخش خصوصی و کارآفرینان ممکن خواهد بود.

 

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد