در واقع، بخش صنعت میتواند با کمک متاورس و تکنولوژیهای پدیدآورنده آن، هم موفق به افزایش فروش محصولات و خدمات عرضهشده به مشتریان شود و هم تجربیات بهتر و مطلوبتری را برای مشتریان رقم بزند، و هم در زمینه بهبود تعاملات، بهینهسازی و گسترش فرآیندها و عملیات و همچنین آموزش هر چه بهتر استعدادهای تولید، موفقتر عمل کند. امروزه متاورس صنعتی با استفاده از ابزارهایی همچون دوقلوهای دیجیتال، هوش مصنوعی، شبیهسازیهای پیشرفته، واقعیت گسترشیافته، واقعیت افزوده، بلاکچین، ارتباطات ۵G و محاسبات ابری، در حال گسترش و جهانگیر شدن است و در نتیجه این توانایی را پیدا کرده که زنجیرههای تامین پایدار و فراگیری را پدید آورد که بسترساز تولید محلی و بومی در ابعاد وسیع خواهد بود.
باربارا هامپتون، مدیرعامل زیمنس یواسای، در این مورد چنین اظهارنظر کرده است: «در یک محیط دیجیتال، ما این توانایی را داریم تا از نیروهای طبیعت که پیش از این نیز وجود داشتهاند، به شکلی مجازی و با هدف تجربهسازی و ایجاد رابطه استفاده کنیم و در خصوص آنچه میخواهیم در دنیای واقعی بسازیم تصمیمگیری کنیم.» هامپتون و بسیاری دیگر از کارشناسان صاحبنظر دنیای کسب و کار، با دقت و حساسیت بالایی در مورد چگونگی پیوند زدن دنیاهای دیجیتال و واقعی با کمک متاورس صنعتی میاندیشند و اظهارنظر میکنند. این امر نویدبخش آینده روشنی است که در آن شرکتها میتوانند مسائل کاریشان را در دنیای واقعی با کمک دنیای مجازی و محیطهای متاورسی و به شکلی سادهتر، آسانتر و کمهزینهتر حل کنند.
پیش بهسوی کاربردی کردن متاورس صنعتی
دوقلوهای دیجیتال همان مدلهای مجازی چیزهایی هستند که در دنیای واقعی وجود دارند و همین دوقلوهای دیجیتال هستند که سنگ بنای متاورس صنعتی محسوب میشوند. نسل آینده دوقلوهای دیجیتال از نظر ظاهر بسیار شبیه به سوژههای دنیای واقعی هستند و با تکنولوژی هوش مصنوعی حمایت و هدایت میشوند و قابلیت پیوند خوردن با بسیاری از اکوسیستمهای متاورسی را دارند. همچنین از تواناییهای فوقالعادهای برای انجام کارهای مختلف برخوردارند و قابلیت غوطهور شدن و جابهجایی در دنیاهای واقعی و مجازی را بهخوبی دارند. بر همین اساس است که پیشبینی میشود ارزش بازار دوقلوهای دیجیتال تا سال ۲۰۳۱ به بیش از ۱۸۳ میلیارد دلار افزایش یابد.
انتظارات از متاورس صنعتی به دلایل گوناگون بالاست، بهطوری که خیلیها در دنیای کسب و کار متاورس صنعتی، توقع دارند دوقلوهای دیجیتال در زمینه حل مساله و تحریک و تقویت نوآوریها به شرکتها کمکهای شایان توجهی کنند و مثلا باعث شوند شرکتها از شر فرآیند زمانبر و پرهزینه ساخت ماکتها و نمونههای اولیه محصول خلاص شوند. دکتر مارشال ون آلستاین، استاد دانشگاه بوستون، در این خصوص میگوید: «اگر شما یک سیستم از اجزا و زیرمجموعههای مجازی آنها در اختیار داشته باشید و همه آنها دوقلوهای دیجیتال باشند، آنگاه خواهید توانست آنها را هر طور که میخواهید و تمایل دارید با هم ترکیب کنید و ترکیبهای مختلفی از آنها در دنیای مجازی پدید آورید و با هم مقایسه کنید. در واقع شما این امکان را خواهید داشت تا با کمک دوقلوهای دیجیتال و در دنیای متاورس بینهایت قلعه شنی درست کنید و از هر کدام که خوشتان نیامد خرابش کنید و قلعهای جدید بسازید تا در نهایت به قلعه شنی مورد نظر خود دست یابید.» بهطورکلی میتوان کاربردهای بالقوه زیر را برای متاورس صنعتی برشمرد:
طراحی و مهندسی بهبودیافته: در دنیای متاورس صنعتی، اعضای تیمهای کاری فعال در بخشهای مختلف و در موقعیتهای جغرافیایی متفاوت این امکان را پیدا میکنند تا به شکلی سازنده و نامحدود با هم تعامل داشته باشند و بدون اینکه نیازی به حضور در کنار هم داشته باشند و برای این کار خود را با مسافرتهای طاقتفرسا، وقتگیر و پرهزینه گرفتار کنند، دست به نوآوری زده و نمونههای اولیه بسیاری را طراحی کنند و بسازند. علاوه بر این، توانایی ترکیب محیطهای فتورئالیستیکی با شبیهسازیهای مختلف این امکان را به مهندسان و طراحان میدهد تا فرآیند تست و بررسی طرحهای تولید مختلف را بهجای دنیای واقعی در دنیای مجازی انجام دهند. این کار علاوه بر صرفهجویی قابلتوجه در هزینهها و زمان، باعث خواهد شد تا کل فرآیند نوآوری در شرکتها و در درون تیمهای کاری گسترش سریعتری پیدا کند.
تولید مجازی و طراحی متاورسی: تولیدکنندگان میتوانند با کمک دوقلوهای دیجیتال یکسری خطوط تولید را در دنیای مجازی پیادهسازی کنند و محصولاتی را که قرار است تولید شوند در دنیای مجازی و متاورسی تولید کنند و هر گونه کموکاستی یا نقصی که ممکن است در آنها وجود داشته باشد را قبل از تولید واقعی آنها شناسایی کرده و برطرف کنند. به این ترتیب است که دوقلوهای دیجیتال برآمده از متاورس صنعتی میتوانند به افزایش روند بهینهسازی تولید کمک کنند و شرکتها را از شر فرآیندهای طولانی و پرهزینه آزمونوخطا نجات دهند. در حال حاضر شرکت زیمنس بهطور جدی در حال استفاده از تکنولوژی دوقلوهای مجازی در زمینه طراحی، برنامهریزی و شبیهسازی فرآیندهای تولید خود است که قرار است در کارخانه ۷۳۰۰۰ مترمربعی در نانجینگ چین پیادهسازی شوند. مدیران زیمنس بهطور جدی در تلاش هستند تا تمام فرآیندها مانند پردازش داده مرتبط با خطوط تولید، فعالیتهای جاری، تست محصولات و مانیتورینگ فرآیندهای تولید این کارخانه را با کمک دوقلوهای دیجیتال انجام دهند. به عبارت بهتر، قبل از ساخت و شروع به کار این کارخانه، آنچه قرار است ساخته و تولید شود را ببینند و نقاط ضعف و نواقص آن را شناسایی و برطرف کنند.
توسعه فعالیتها و عملیات: تولیدکنندگان از طریق متاورس صنعتی و دوقلوهای دیجیتال، این امکان را پیدا میکنند تا شبیهسازیها و فرآیند جمعآوری و پردازش داده بهروزرسانی شده را به نحو بهتر و دقیقتری انجام دهند و از این طریق در راستای بهینهسازی تجهیزات و فرآیندها، به حداقل رساندن زمان خواب تجهیزات و پیشبینی شکستها و جلوگیری از آنها، گامهای محکمتری بردارند و به موفقیتهای بزرگتری در زمینه کاستن از هزینههای تولید دست یابند.
ارتقای مهارتهای کارکنان: متاورس این امکان را به کارکنان شرکتها و سازمانها و اعضای تیمهای کاری میدهد تا از راه دور و بدون هیچ محدودیتی به طیف وسیعی از مهارتها و برنامههای آموزشی مجازی دستیابی داشته باشند و با بهرهگیری از این آموزشها و برخورداری از مهارتهای جدید بتوانند وظایف کاریشان را به شکل مطلوبتری انجام دهند و سطوح بالاتری از بهرهوری را برای خود به ثبت برسانند و قبل از انجام یکسریکارها در دنیای واقعی، همان کارها را در دنیای مجازی شبیهسازی کرده و پیامدهای احتمالی آنها را ببینند و آینده را امروز مشاهده کنند.
پیادهسازی متاورس صنعتی
تا اینجا گفته شد که ورود به دنیای متاورس صنعتی میتواند فواید و پیامدهای مثبت فراوانی برای شرکتها و تیمهای کاری داشته باشد و به میزان قابل توجهی از وقت و انرژی و منابع مصرفی آنها برای نوآوری و تولید بکاهد. با این همه، باید دانست تولیدکنندگانی که به طور عمیق و جدی وارد دنیای متاورس صنعتی میشوند باید یکسری موارد را همیشه و در همه حال مدنظر داشته باشند که به چند مورد از مهمترین آنها در ادامه اشاره خواهد شد.
اکوسیستمهای باز و عملیات مشترک برای موفقیت شرکتها در متاورس صنعتی حیاتی است
یکی از ضرورتهای اصلی برای ورود به متاورس صنعتی و موفقیت در آن وجود اکوسیستمهای بازی است که در آن عملیات مشترک و هماهنگ درونسازمانی و برونسازمانی حرف اول را میزند و اپلیکیشنهای مختلف امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با هم را دارند. دوقلوهای دیجیتال نیز همین خصوصیت را دارا هستند، چرا که آنها نمایندههای سیستمهای بههمپیوستهای هستند که بهصورت جمعی عمل میکنند و منفرد و مستقل از هم نیستند. در نتیجه در دنیای متاورس صنعتی تمام کارها در کنار هم و هماهنگ با هم انجام میشود و تعامل و ارتباط اجزای تشکیلدهنده متاورس صنعتی امری حیاتی و کلیدی برای به موفقیت رسیدن فرآیندها محسوب میشود.
شبیهسازیهای مالتی-فیزیکی نقشی محوری در متاورس صنعتی بازی میکنند
شبیهسازیهای مالتی - فیزیکی یا همان قابلیت تقلید از رفتارهای فیزیکی دنیای واقعی و شبیهسازی آنها در دنیای دیجیتال، یکی از ویژگیهای اصلی و تعیینکننده در متاورس صنعتی محسوب میشود. پیتر کورتر، مدیر ارشد استراتژیهای شرکتی در زیمنس، در این مورد میگوید: «ما در شرکت زیمنس بهطور جدی به دنبال حل مسائل دنیای واقعی در متاورس صنعتی هستیم و این به آن معناست که تمام چیزهایی که در دنیای واقعی وجود دارند و اتفاق میافتند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی و فعالیت در متاورس صنعتی محسوب میشوند. در نتیجه آنچه قرار است در متاورس صنعتی اتفاق بیفتد چیزی فراتر از دنیای واقعی و متفاوت از آن نخواهد بود.»
بهصورت جهانی و نه محلی بیندیشید
تولیدکنندگانی که سودای موفقیت و پیشرفت در دنیای متاورس صنعتی در سر میپرورانند باید به این موضوع واقف باشند که لازم است در این دنیا از پرداختن صرف به اثرگذاری مستقیم تکتک فرآیندها بر دستاوردهای مالی و مادی شرکت خودداری کرد و نباید فقط به دنبال این بود که یک ماشین با حداکثر ظرفیت خود کار کند و بیشترین سود را به شرکت برساند، بلکه باید به دنبال بهینهسازی تمام فرآیندها و تجهیزات و افراد بهگونهای فراگیر و دستهجمعی بود. در این حالت، عملکرد و کارکرد هر بخش باید بهعنوان بخشی از یک پازل بزرگتر در نظر گرفته شود و هدف اصلی یک شرکت یا سازمان باید بهینهسازی کلی سازمان و نه یک بخش باشد. علاوه بر این باید از تمرکز بر روی منافع بخشی و اولویتهای محلی فاصله گرفت و به سمت تحقق اهداف و آرمانهای جهانی حرکت کرد که در نهایت موجب تبدیل شدن جهان بهجای بهتری برای زندگیکردن خواهد شد.
همیشه به دنبال ارزشآفرینی بیشتر و هدفمندتر باشید
رشد و توسعه پایدار و دائمی در متاورس صنعتی بستگی زیادی به این دارد که فعالان مختلف در هر اکوسیستمی بپذیرند که اطلاعات و مدلهای مورد استفاده خود را که باعث موفقیت و پیشرفتشان شده با دیگران به اشتراک بگذارند و از پنهانکاری و توجه صرف به منافع فردی و شرکتی پرهیز کنند. در واقع در متاورس صنعتی، شرکتها باید تلاش کنند تا از طریق تعامل با سایر شرکتها و معرفی مدلهای پیشنهادی خود به آنها برای خود ارزشآفرینی کنند.
این ارزشآفرینی میتواند از طریق معرفی مدلهای جدید حاکمیتی ویژه متاورس و تشویق کارکنان و تیمهای کاری برای فعالیت بیشتر و حضور مستمر در دنیای متاورس صورت پذیرد. در این حالت هر کدام از شرکتها و سازمانهای فعال در متاورس صنعتی این امکان را پیدا میکنند تا با ایدهها و مدلهایی آشنا شوند که ارائهدهندگان آنها معلوم نیستند و بهعنوان داراییهای مشترک متاورس صنعتی شناخته میشوند. تمام فعالان در این دنیای مجازی برگرفته از دنیای واقعی میتوانند و حق دارند از این داراییهای مشترک برای پویایی و پیشرفت هر چه بیشتر خود بهره ببرند. و اما چند واقعیت جالب در مورد دنیای پیچیده متاورس:
ایجاد یک برند صرفا متاورسی. یک برند صرفا متاورسی یک هویت منحصربهفرد است که میتواند مولد تقاضای پایداری باشد و مشابه آن در دنیای واقعی برچسبهای خصوصی است که در اختیار بسیاری از ما قرار دارد. شما در متاورس میتوانید با برند متاورسی خود مشتریان نامحدودی جذب کنید و آنها را نسبت به برندتان وفادار نگه دارید. در ضمن این امکان هم وجود دارد که شما برندهای متاورسی خود را در دنیای واقعی نیز بفروشید.
نمونهگذاری محصولات بدون نیاز به مراجعه فیزیکی
مصرفکنندگان میتوانند بر روی صندلی راحتیشان در اتاق گرم و نرمشان بنشینند و از آواتارها در مورد آنچه به آن نیاز دارند صحبت کنند. البته همین الان هم این امکان برای خریداران اینترنتی وجود دارد، اما در دنیای مجازی متاورس تجربه این نوع خرید کاملا متفاوت و چیزی شبیه به شرکت در یک بازی جذاب و سرگرمکننده است که بسیار لذتبخش و خاطرهانگیز خواهد بود.
هماهنگ بودن با آنچه در دنیای واقعی اتفاق میافتد
شما در دنیای متاورس با مخلوطی از دنیای مجازی و دنیای واقعی روبهرو هستید و چیزی را تجربه خواهید کرد که استیو جابز در جریان رونمایی از محصولات جدید اپل بارها آرزویش را کرده بود؛ یعنی تعلیق بین دو دنیای واقعی و مجازی.
بازیسازی
در حالی که بازیسازی و تجسم خود در دنیای بازی چیزی است که خارج از متاورس نیز اتفاق میافتد، وارد کردن این تجربه به فضای کاملا مجازی متاورس لذت صدچندانی دارد و مشتری در زمان خرید در متاورس خود را در یک بازی تمامعیار میبیند که قرار است بعد از حل کردن معماهای پیش رو به هدفش برسد و محصولی را از آن خود کند.
جایگزین کردن نفوذ مجازی بهجای نفوذ انسانی
نفوذ و تاثیرگذاری انسانی هم پرهزینه است و هم غیرقابلپیشبینی و فسادانگیز. نفوذ مجازی اما کاملا قابل کنترل است و مطابق با شخصیت مشتریان.
منبع: فصلنامه MIT
مترجم: سیدحسین علویلنگرودی
نظرات