ارسال پاسخ

۳۱ تير ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6178

pvc-asso.ir

تلاش برای ایجاد سهولت در صدور و تمدید کارت بازرگانی

در گردهمایی آموزشی دو روزه مدیران عضویت اتاق‌های سراسر کشور که در اتاق تهران برگزار شد، آخرین تغییرات در روند صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی و عضویت مورد بررسی قرار گرفت تا مشاوره به فعالان اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

مدیران عضویت 34 اتاق‌ بازرگانی از استان‌های مختلف کشور  با حضور در یک گردهمایی آموزشی دو روزه در اتاق تهران ضمن بررسی اصلاحات ماده 10 آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات از روند خدمات‌دهی ویژه و متمایز اتاق تهران به اعضا و فعالان اقتصادی مطلع شدند.

معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی تهران، درباره این رویداد توضیح داد: این همایش هر سال در یک استان برگزار می‌شود و دلیل آنکه اتاق بازرگانی تهران در سال جاری برای میزبانی این گردهمایی انتخاب شد، خدمات ویژه‌ای که در اتاق تهران به اعضا و فعالان اقتصادی ارائه می‌شود که تاحدودی نسبت به سایر استان‌ها متمایزتر است. این خدمات در این دوره آموزشی به همه حاضران معرفی شد تا به نوعی مورد الگوبرداری قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، اعظم رضایی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در قالب پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار، ثبت برند، واحد جذب اعضا و خدمات بیمه‌ای به اعضای اتاق تهران مورد اقبال سایر اتاق‌ها قرار گرفت، افزود: یکی از واحدهایی که حدود دو سال است در اتاق تهران راه‌اندازی شد، واحد جذب عضویت، همزمان با ثبت شرکت در پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار است. شرکت‌های کوچک و متوسط در طول فعالیت خود نیازمند خدمات مشاوره در حوزه‌های مختلفی مانند بیمه تامین اجتماعی، مالیات، تامین مالی، صادرات و واردات و سایر حوزه‌های کسب‌وکار می‌شوند و با عضویت اختیاری در اتاق بازرگانی تهران می‌توانند به طور رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.

او هم‌چنین در مورد دستورکار اصلی این گردهمایی توضیح داد: موضوع اصلی مورد بررسی در این گردهمایی، بررسی اصلاحات ماده 10 آیین‌نامه قانون مقررات واردات و صادرات بود که اخیراً توسط هیات وزیران به تصویب رسید. این اصلاحات، تغییرات و ابهاماتی را در روند صدور کارت بازرگانی ایجاد کرده است. در این همایش، نمایندگان از بخش پشتیبانی سامانه جامع تجارت نیز حضور یافتند و مدیران عضویت استان‌ها نیز ابهامات خود را در ارتباط با این اصلاحیه و ارتباط آن با سامانه جامع تجارت مطرح کردند.

او با بیان اینکه طرح ابهامات منجر به ارائه برخی پیشنهادات برای حل مسایل بازرگانان در صدور کارت بازرگانی شد، افزود: به عنوان مثال، یکی از شروط صدور کارت بازرگانی، ارائه سند محل کسب با کاربری اداری است  در حالی که برخی فعالان اقتصادی امکان ارائه سند اداری را ندارند. پیشنهادی که برای حل این مساله و امکان صدور کارت برای این افراد مطرح شد، این بود که از سقف واردات یا صادرات این بازرگانان کاسته شود و آنها با کاهش مقدار سقف واردات یا صادراتشان بتوانند کارت دریافت کنند. همچنین برای کسانی که قصد تمدید کارت خود را دارند و فاقد اظهارنامه مالیاتی هستند، پیشنهاد شد چنانچه رقم میانگین اظهارنامه فروش دو سال اخیر این فعالان اقتصادی، عددی بالغ بر یک میلیارد و 450 میلیون تومان باشد بتوانند اقدام به تمدید کارت خود کنند. اگر این پیشنهادات اجرایی شود، مشکلات بسیاری از بازرگانان و فعالان اقتصادی عضو اتاق در فرآینده صدور و تمدید کارت بازرگانی برطرف خواهد شد.

به گفته رضایی، موضوع استعلام مدرک تحصیلی، مشکلات نرم‌افزاری میان وب سرویس سامانه جامع و سامانه هوشمند اتاق ایران نیز از دیگر مسایلی بود که در این گردهمایی مطرح شد و طبق وعده مسئولان حاضر در این جلسه این مسایل نیز با به‌روزرسانی سیستم‌ها برطرف خواهد شد.

او گفت: یکی دیگر از مسایلی که در این جلسه مطرح شد، عدم تطابق آیین‌نامه عضویت با برخی مفاد اصلاحیه ماده 10 آیین‌نامه مقررات واردات و صادرات بود. برای مثال در گذشته، حداقل سن برای عضویت در اتاق‌های بازرگانی 23 سال عنوان شده بود و در آیین‌نامه جدید حداقل سن برای صدور کارت بازرگانی 20 سال تعیین شده است. این مغایرت‌ها نیز احصا شده و پس از تایید هیات نمایندگان اتاق ایران، به شورای عالی نظارت انعکاس یافته که در صورت موافقت شورا، در این بخش نیز مشکلاتی حل خواهد شد.

معاون خدمات توسعه عضویت اتاق تهران در ادامه از اعلام حذف هولوگرام و جایگزینی کد QR در اوراق گواهی مبدا تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اوراسیا خبر داد و گفت: اگر امضای دیجیتالی روسای اتاق‌ها برای قرار گرفتن در این اوراق تعریف شود، نسخه فیزیکی این اوراق حذف خواهد شد.

در گردهمایی آموزشی دو روزه‌ بررسی اصلاحات آیین‌نامه صدور و تمدید کارت بازرگانی، دبیرکل اتاق تهران، سرپرست دبیرکلی اتاق ایران و معاونانی از هر دو اتاق حضور داشتند و به بررسی مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در این فرآیند پرداختند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد