ارسال پاسخ

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5975

pvc-asso.ir

چرا تولید کننده داخلی باید ارزش افزوده 9 درصد بدهد ، اما تولید کننده خارجی نه!

رئیس اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت:سوال من این است، چرا حاضر هستید که محصول را به بیگانه ارزان بفروشید، اما به تولیدکننده داخلی خیر؟ چرا محصولات را صادر می‌کنید؟ چرا از من تولیدکننده داخلی پول پالت می‌گیرید و از بیگانه خیر؟ از خریدار بیگانه ارزش افزوده نمی‌گیرید، اما تولیدکننده داخلی باید ارزش افزوده بپردازد؟

همزمان با برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران به وفور در خصوص چالش تامین مواد اولیه برای صنایع پایین دستی در این نمایشگاه بحث و تبادل نظر وجود داشت. در برنامه میز اقتصاد دیروز(۳۰ اردیبهشت) چالش های تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی با حضور آقایان مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رسول علیرضایی شهرکی رئیس اداره پتروشیمی وزارت صمت، حسین دُر رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی بررسی شد.

آقای حسین دُر رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: براساس روال فعلی تولید کننده ایرانی محصول پتروشیمی را، از طرف خارجی ارزان‌تر نمی‌خرد، در بورس کالا هزینه کارمزد بورس کالا، ۹ درصد ارزش افزوده، هزینه پالت و بسته بندی، هزینه رقابت را می‌گیرند، رقابت‌های کمرشکن که حدود ۱۳۱ درصد بوده و قیمت پایه ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان در نهایت ۷۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورده به علاوه ۹ درصد ارزش افزوده، به علاوه حمل و نقل و کارمزد بورس کالا، تازه این قیمتی است که در بورس تمام می‌شود اصطلاحا می‌گویند قیمت دولتی که این می‌آید بازار آزاد سر به فلک می‌کشد.

به گزارش انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از بورس نیوز،  حسین دُر، رئیس اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی در برنامه میز اقتصاد اظهار کرد: درگفتگوی دیروز آقای شاهمیرزایی گفتند که اول همه پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌کنند و بعد صادرات را انجام می‌دهند. ما کف عرضه داریم و قیمت را کف عرضه مشخص می‌کند. مبنای قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا براساس نرخ نشریات جهانی یا بالاترین قیمت محصولات صادراتی خواهد بود.

وی افزود: من تولیدکننده ایرانی، محصولات از خریداران خارجی یک ریال ارزان‌تر نمی‌خرم. با این تفاوت که از تولیدکننده ایرانی برای خرید از بورس کالا هزینه کارمزد، ۹ درصد ارزش افزوده، هزینه پالت و بسته بندی و هزینه رقابت دریافت می‌شود. از طرفی پتروشیمی‌ها می‌گویند که باید تحریم را دور بزنیم، با افتخار می‌گویند که ما فلان مقدار محصول صادر کردیم که منجر به ارزآوری شد.

در ادامه داد: سوال من این است، چرا حاضر هستید که محصول را به بیگانه ارزان بفروشید، اما به تولیدکننده داخلی خیر؟ چرا محصولات را صادر می‌کنید؟ چرا از من تولیدکننده داخلی پول پالت می‌گیرید و از بیگانه خیر؟ از خریدار بیگانه ارزش افزوده نمی‌گیرد، اما تولیدکننده داخلی باید ارزش افزوده بپردازد؟

شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ گفت: عرضه در بورس کالا یک کار ترکیبی است، یعنی وزارت اقتصاد در این زمینه کمک می‌کند، وزارت صمت بخشی از این فرآیند را مسئولیت دارد و بخشی از این فرآیند هم بر عهده وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی است؛ کف عرضه را معمولا وزارت صمت با توجه به فرمولی که دارد اعلام می‌کند و در کمیته تخصصی پتروشیمی که همه اجزای دیگر یعنی بخش‌های مختلف انجمن کارفرمایی و هم عزیزان ما از وزارت صمت هستند.

وی افزود: در کمیته تخصصی موضوعات مهم مطرح می‌شود یعنی قیمت آن هفته براساس نرخ ارزی که بانک مرکزی اعلام می‌کند که در سال گذشته ارز نیمایی معیار و ملاک قیمت گذاری‌ها بود، در حال حاضر در بازار رسمی که معمولا بانک مرکزی نرخ را اعلام می‌کند بر همان اساس همانطور که آقای دُر اشاره کردند نحوه محاسبه‌ای که در گذشته این کار انجام می‌شده و خوشبختانه رضایت نسبی حاصل بوده، اما از اواخر سال قبل که تلاطمات ارزی در بازار سرمایه صورت گرفت و ارز قیمتش متفاوت شد قیمت ارز سامانه نیما با قیمت ارز بازار آزاد، تقاضا برای محصولات پتروشیمی هم افزایش یافت یعنی تب تورمی طبعا خرید متقاضیان را که حتی آن‌هایی هم که بعضا کارخانه ندارند برای این که بیایند و درخواست دهند، کشاند و این موضوع باعث می‌شود که تقاضا روی تقاضا می‌رود.

سوال: زمانی که با صنایع مختلف صحبت می‌شود می‌گویند که کف عرضه رعایت نمی‌شود سوال اینجاست آیا در حال حاضر کف عرضه رعایت می‌شود و چه کسی بر این بخش نظارت می‌کند؟

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: کف عرضه‌ها کار تیمی است که وزارت صمت بعد از این که مراحل آن را در کمیته تخصصی انجام داد در نهایت عرضه می‌شود. واردات بعضی از محصولات برعهده مجتمع‌های تولیدی است مثل پت تندگویان، این تکلیف بر دوش تندگویان گذاشته شده که علاوه بر تولید خود تا جایی که نیاز داخل به عنوان کف عرضه اعلام شده باید از منابع دیگر تامین کند و قیمت ترکیبی تمام شده را عرضه کند.

سوال:در حال حاضر کف عرضه را مثلا تندگویان رعایت نمی‌کند شما باید بروید سراغ تندگویان یا شما باید پاسخگو باشید؟

شاهمیرزایی افزود: بله؛ نه این که این قانون باشد، اما توافقی شد که خود مجتمع‌هایی که کار عرضه را انجام می‌دهند به نفع آن‌ها هم است که علاوه بر تولید خودشان نیازی که کف عرضه قبلا توسط وزارت صمت و کمیته تخصصی پتروشیمی اعلام کرده، آن‌ها آن نیاز کسری را جمع می‌کنند و در مجموع موظف هستند نیاز داخل را به طور کامل تامین کنند.

 

سوال:در حال حاضر این نیاز را تامین نمی‌کنند، متقاضی هم زیاد است رقابت می‌خورد قیمتی که الان شما دارید مثلا به ترکیه صادر می‌کنید یک قیمت است و قیمتی که این جا عرضه می‌شود قیمتش خیلی بالاتر است، اما همان محصول است، این جا باید سراغ چه کسی برویم؟ به هرحال یا شما باید برنامه‌هایی داشته باشید برای توسعه این صنایع این برنامه به کنار یا این که باید با این شرکت‌ها برخورد کنید. آقای علیرضایی وقتی شرکتی عرضه نمی‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟

رسول علیرضایی شهرکی رئیس اداره پتروشیمی وزارت صمت گفت: کف عرضه براساس ماده ۶ دستورالعمل تنظیم بازار توسط ام پی سی به شرکت‌های پتروشیمی اعلام می‌شود یک سری فاکتور‌ها است که براساس آن‌ها محاسبه و اعلام می‌شود اگر مجتمع پتروشیمی کف عرضه را رعایت نکند براساس مفاد دستورالعمل، سازمان حمایت که زیرمجموعه وزارت صمت است به قضیه ورود می‌کند و این را تا مرحله معرفی به تعزیرات می‌توانند پیش ببرند منتها عموما مجتمع‌های پتروشیمی در حالی کف عرضه را رعایت نمی‌کنند ادله‌ای می‌آورند که با آن ادله نمی‌شود به سمت تعزیراتی شدن برد، مباحثی از جمله اورهال یا صادرات مطرح می‌شود.

وی افزود: در رابطه با کالا‌هایی که کمبود داریم مشکلی نیست، مواد اولیه لوله پلی اتیلن در کشور تولید می‌شود، اما واقعیت این است که ما انتظار داریم یک مقدار عرضه بیشتر شود این کالایی است که کشش در آن وجود دارد بخش زیادی از تولیدات اصلا بحث قرارداد بین شرکت‌ها با وزارت جهاد کشاورزی برای طرح‌های آبرسانی، وزارت نفت برای طرح‌های گازرسانی است.

 

سوال: نظرات شما در رابطه با توضیحاتی که آقای شاهمیرزایی دادند، چیست؟

حسین دُر رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: در مورد دستورالعمل تنظیم بازار، تبصره ماده ۲ آن می‌گوید مقادیر کف عرضه در صورت التهاب بازار، رقابت بیش از ۲۰ درصد در دو هفته متوالی و یا عدم معامله حداقل ۶۰ درصد ارزش در دو هفته متوالی در صورت امکان بازنگری و اصلاح شود، یک نکته کوچکی اشاره کردید که باید نگاه کنیم، سال ۱۳۹۵ ماده ۸ دویست و شصت و سومین جلسه شورای رقابت، پایه تنظیم بازار فعلی شد، آمدیم گفتیم در سامانه الکترونیکی پایش و اطلاع رسانی محصولات پتروشیمی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری کارگروه و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، فعالان صنعت به اطلاعات تولید، موجودی انبار دست یابند، اما در دو دستورالعمل دولت بعدی گفتند، مراجع ذی صلاح.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد