ارسال پاسخ

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5967

pvc-asso.ir

آشنایی با انواع مختلف لوله های PVC وکاربرد آنها

لوله های پی وی سی به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند: که عبارت است از PVC-U ( پی وی سی نرم نشده)، C-PVC (PVC کلرینه شده)، PVC-O (PVC آرایش یافته) و MPVC( PVC اصلاح شده). علاوه بر بسیاری از خواص مشابه، هر نوع PVC مزایای خاص خود را برای کاربردهای مختلف دارد.

UPVC

PVC-U مخفف PVC unplasticised است، به این معنی که هیچ نرم کننده ای (plasticizer) به ترکیب PVC اضافه نشده است. پی وی سی نرم نشده به عنوان پی وی سی سخت نیز شناخته می شود. PVC-U رایج ترین نوع PVC برای لوله ها و اتصالات از جمله انتقال آب آشامیدنی، فاضلاب و زهکشی زیرزمینی و کاربردهای صنعتی است.

لوله ها و اتصالات ساخته شده از PVC-U مزایای زیادی دارند. آنها یک انتخاب مطمئن برای  انتقال آب آشامیدنی، سبک و آسان برای حمل و نقل و مقرون به صرفه هستند. ویژگی های فنی این لوله ها عبارتند از عملکرد مکانیکی بالا، دوام بالا (حداقل 100 سال برای لوله های زیرزمینی)، مقاومت شیمیایی و UV بالا .علاوه بر این، لوله های PVC-U دارای ویژگی های زیست محیطی مطلوبی بوده و 100٪ قابل بازیافت هستند.

 

CPVC

C-PVC مخفف PVC کلردار است. لوله ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC در بسیاری از مزایا با PVC-U مشترک هستند. هر دو برای استفاده در آب آشامیدنی ایمن هستند، مقاومت بالایی در برابر خوردگی، دوام بالا و مقاومت در برابر ضربه عالی دارند. با این حال، با محتوای کلر بالاتری نسبت به PVC-U معمولی، لوله ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC می توانند طیف وسیع تری از دما را تحمل کنند. این امر C-PVC را به گزینه ای محبوب برای سیستم های لوله کشی آب در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری تبدیل کرده است. C-PVC همچنین به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر از PVC-U است. لوله ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC 100% قابل بازیافت هستند.

                                                                    

OPVC

پی وی سی آرایش یافته نتیجه یک فرآیند تولید است که ساختار آمورف PVC نرم نشده (PVC-U) را به یک ساختار لایه ای تبدیل می کند.

PVC-O بسیاری از مزایای PVC-U مانند مقاومت در برابر خوردگی، حفظ کیفیت آب، کارایی و قابلیت بازیافت و استحکام، سفتی و انعطاف پذیری را افزایش می دهد. لوله های ساخته شده از PVC-O به ویژه در مورد ظرفیت هیدرولیکی، انتشار ترک و مقاومت در برابر ضربه و خستگی مفید هستند. این بدان معنی است که PVC-O یک انتخاب عالی برای لوله های تحت فشار آب آشامیدنی است. PVC-O همچنین برای کاربردهای غیر شرب مدفون مانند شبکه های آبیاری و پمپاژ فاضلاب بسیار مناسب است. لوله ها و اتصالات PVC-O 100% قابل بازیافت هستند.

پی وی سی اصلاح شده (PVC-M، PVC-HI، PVC-A)

این خانواده آلیاژهای ترموپلاستیک هستند که با افزودن عوامل اصلاح کننده سازگار به PVC تشکیل شده اند. عوامل اصلاح کننده چقرمگی، خواص ضربه و مقاومت در برابر رشد ترک را بهبود می بخشد که درنهایت منجر به بهبود چقرمگی شکست و داکتایل پذیری می شود. این چقرمگی افزایش یافته، لوله‌های PVC اصلاح‌شده را قادر می‌سازد تا با دیواره‌ای نازک‌تر، با صرفه‌جویی در مواد و خواص هیدرولیکی بهبود یافته، تولید شوند. آلیاژسازی PVC با پلیمرهای اصلاح کننده باعث بهبود مقاومت در برابر ترک می شود.

PVC-HI

PVC-HI مخفف عبارت High Impact PVC است. گرید PVC-HI با افزودن یک اصلاح کننده ضربه به  PVC-U به دست می آید که مقاومت لوله ها را در برابر ضربات خارجی افزایش می دهد.

حداقل الزامات برای گرید PVC-HI دقیقاً در بخش 5 استاندارد بین‌المللی ISO6993-1   تعریف شده است «سیستم‌های لوله‌کشی مدفون، پلی (وینیل کلرید) با مقاومت ضربه بالا (PVC-HI) برای تأمین سوخت‌های گازی - قسمت 1 : لوله ها برای حداکثر فشار کاری 1 بار (100 کیلو پاسکال)”

نسبت اصلاح کننده ضربه در ترکیب PVC-HI باید حداقل 7 درصد وزنی باشد.

استحکام طولانی مدت: مقدار MRS ( حداقل استحکام مورد نیاز) PVC-HI باید حداقل 18 مگاپاسکال باشد. انطباق با این الزام باید با استفاده از ارزیابی بلندمدت مطابق با ISO9080  ثابت شود. آزمون باید در دمای 20 درجه سانتیگراد، 40 درجه سانتیگراد و 60 درجه سانتیگراد برای دوره های حداکثر 9000 ساعت انجام شود. در دمای 60 درجه سانتیگراد هیچ شکم دادگی نباید قبل از 5000 ساعت رخ دهد.

دمای نرم شدن ویکات: دمای نرم شدن ویکات PVC-HI باید حداقل 76 درجه سانتی گراد باشد.

K-value : پی وی سی مورد استفاده برای ساخت PVC-HI باید حداقل 65 باشد

مقاومت در برابر ضربه پس از هوازدگی اشعه ماوراء بنفش: نمونه لوله هوازدگی UV از PVC-HI نباید در هنگام سقوط ضربه زن با جرم مشخص از ارتفاع مشخص شکسته شود.

مقاومت در برابر مواد تشکیل دهنده گاز: در نمونه لوله PVC-HI که در معرض تتراهیدروتیوفن و n-هگزادکان قرار گرفته است، هیچ گونه خراش عمقی بیشتر از 30 میکرومتر نباید مشاهده شود.

PVC HI ماده مناسبی برای شبکه گاز طبیعی است.

PVC HI برای انتقال گاز طبیعی و هیدروژن مناسب است

 این گرید تنها از اواخر دهه 70 برای لوله های تامین گاز طبیعی پذیرفته شده است. 60000 کیلومتر لوله PVC-HI فقط در هلند نصب شده است. مطالعات نشان می دهد که خطوط لوله PVC-HI جدید و موجود برای  انتقال هیدروژن مناسب هستند، که رکن اصلی آینده انرژی سبز اروپا است.

منبع : pvc4pipes

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد